19 °C Budapest
Ezért trollkodta meg valójában a Lidl a kormányzati árstopot: lehull a lepel a titkos tervről

Ezért trollkodta meg valójában a Lidl a kormányzati árstopot: lehull a lepel a titkos tervről

2022. január 30. 12:34

"Készlethiánytól fél-e a Lidl vagy épp versenyelőnyt kovácsol magának? A Lidl marketingesei „megtrollkodták” a hatósági árszabályozást?" - teszik fel költőinek szánt kérdéseiket a Soproni Egyetem adjunktusa és docense. Elemző írásukat az alábbiakban változtatás nélkül közöljük.

"Futótűzként járta körbe a hazai online sajtót tegnap (a Pénzcentrum értesülése - a szerk.), hogy a kormányzati árstopra a Lidl az ármaximált termékekből megvásárolható mennyiségi korlátozással reagál. Ráadásul mindezt tetézi azzal, hogy a hatóságilag maximalizált árnál is jóval olcsóbban kívánja ezeket a termékeket kínálni. Tekintve, hogy nem egy jótékonysági szervezetről beszélünk, joggal merül fel a kérdés, hogy mi ütött a Lidl marketingeseibe, hogy ilyen, elsőre hajmeresztőnek tűnő akciót hirdetnek? Azonban, ha jobban a dolgok mögé nézünk, akkor kiderül, hogy húzásuk a maga nemében, ha nem is zseniális, de mindenképpen tudományosan megalapozott. Lássuk a magyarázatot!

A jelenség hátterének megértéséhez 1998-ig kell visszanyúlnunk, amikor a Journal of Marketing Research című tudományos folyóiratban a Brian Wansink, Robert J. Kent, Stephen J. Hoch szerzőhármas a Campbell leveskonzervvel kapcsolatos kutatásukat publikálták. A szerzők arra voltak kíváncsiak, hogyan alakul a leves kereslete, ha 12%-os árleszállítással kínálják a vásárlóknak. Ez önmagában még nem feltétlenül jelentett volna igazi érdekességet.

Az azonban már sokkal inkább, hogy a kutatók három különböző módon kínálták fel eladásra a kiválasztott boltokban a terméket. Az egyik módozat szerint minden vásárló annyi konzervet vásárolhatott, amennyit szeretett volna. A második módozat szerint egy vásárló egy alkalommal maximum 4 konzervet vásárolhatott. A harmadik módozat szerint pedig egy vásárló egy alkalommal maximum 12 konzervet vásárolhatott. Az eredmények első látásra meglepőnek tűnhetnek. A korlátozással szembesülő vásárlók többet vásároltak, mint azok, akik korlátlanul vásárolhattak. A korlátlanul vásárlók átlagosan 3,3 db-ot, a 4 db-os korláttal szembesülők átlagosan 3,5 db-ot, míg a 12 db-os korláttal szembesülők átlagosan 7 db-ot vásároltak!

A jelenség hátterében a pszichológiában jól ismert horgonyzási hatás áll. Azaz döntéseink során hajlamosak vagyunk akár teljesen irreleváns tényezők befolyása alá kerülni, és azoknál lehorgonyozni. A kísérletben a vásárlók számára a horgony a maximálisan megvásárolható mennyiség volt, vásárolt mennyiségüket pedig a polcokra kiírt maximalizált mennyiséghez igazították. Ezzel a kutatók elérték, hogy olyan mennyiségben vásároljanak a vevők, amilyen mennyiségben egyébként nincs is feltétlenül szükségük rá.

Feltehető, hogy az átlagos vásárló egyébként nem szokott egyszerre 10 kg cukrot, 12 liter tejet vagy 10 liter olajat vásárolni. Tehát a mennyiségek horgonyként fognak működni és többleteladást fognak generálni. Nyilvánvalóan azzal, hogy a hatósági ár alatt fogják a termékeket értékesíteni (10-10 forinttal lesz olcsóbb a cukor és liszt kilója, 19%-kal lesz olcsóbb a tej és 14-15%-kal az olaj), a céghálózat boltjai vonzóbbak lesznek a többi kiskereskedelmi egységhez képest.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Mivel az egy termékre jutó nyereség a korábbiakhoz képest jelentősen csökkenni fog – feltételezhetően nem lesz rajta veszteség, hiszen ebben az esetben nem volna célja a Lidlnek növelni az eladott mennyiséget a horgonyzási hatással – ezért a nyereségtömeget a jelentősen megnövekedő extra eladással lehet kompenzálni. És természetesen ehhez még hozzáadódik az is, hogy aki az extra olcsó termékekért megy a Lidlbe, az jó eséllyel számos más terméket is vásárolni fog egyúttal, ami további extra forgalmat generál a cégnek.

Mindez a stratégia akkor működhet jól, ha a Lidl jelentős készletekkel rendelkezik az érintett termékekből. Mivel diszkont áruházláncként feltehetően jóval olcsóbban képes beszerezni ezeket, mint a versenytársak, ez lehetővé teheti számára azt, hogy a hatósági árnál is olcsóbban, de még csekély egységenkénti nyereséggel kínálja a termékeket, bevetve egy vásárlásösztönző pszichológiai trükköt is. Így csinálhat versenyelőnyt magának, és nyerhet piaci részesedést egy olyan szituációból, ami feltehetően a kisebb kereskedelmi-láncok vagy önálló kereskedelmi egységek számára alapvetően veszteséget eredményez."

*A fenti írást Dr. Pirger Tamás PhD, a Soproni Egyetem adjunkusa; illetve Dr. habil Paár Dávid PhD, a Soproni Egyetem docense jegyzik. A szerzők a Soproni Egyetem Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Karának oktatói, akik döntéselmélettel és üzleti kommunikációval foglalkoznak oktatói és kutatói munkájuk során.

**Kérdéseinkkel már értesülésünk megjelenésekor megkerestük a Lidl Magyarországot, egyelőre azonban nem érkezett részükről állásfoglalás. Amint reagál a diszkontlánc, a témában megjelent cikkeinket frissítjük.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 29. hétfő
Péter
18. hét
Április 29.
A tánc világnapja
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem