Funny jars of pickled vegetables on town market Budapes Hungary

Kiderült az igazság: ez dühíti a budapestieket, vidékieket a magyar boltokban

2021. július 4. 13:01

Friss felmérésünk eredményeit, amelyben többek között arra kerestük a választ, hogy a vásárlóknak mennyire fontos szempont, hogy magyar terméket vegyenek a boltban, elégedettek-e a választékkal, árral, minőséggel, vagy hogy mivel lehetne őket ösztönözni a hazai áruk választására, egy cikksorozatban dolgozta fel a Pénzcentrum. Foglalkoztunk már külön a boltláncokkal szemben támasztott elvárásokkal és összevetettük, hogy a fiatalok vagy a nyugdíjasok számára fontosabb ügy a magyar termékeké. Most az is kiderül, hogy a fővárosi, illetve vidéki válaszadóink közül kik az árérzékenyebbek, környezettudatosabbak, kik látnának szívesen több magyar terméket a boltok polcain.

Az utóbbi fél évben kiemelt figyelmet vívott ki magának a magyar termékek vásárlásának témája. Ennek kapcsán a Pénzcentrum - a boltláncok, és szakértők megkérdezésén túl - kikérte az olvasóinak véleményét: mit gondolnak a magyar termékek körüli vitáról, fenntarthatóságról, minőségről, a boltok stratégiájáról, lokálpatriotizmusról és még sok kérdésről. Kutatásunk főbb, általános eredményeit korábbi cikkünkben közöltük, ahogy azt is részletesen elemeztük, hogy az egyes boltok kedvelői hogyan látják a hazai termékek, magyar termelők és diszkontok helyzetét. Megvizsgáltuk, miben tér el a fiatalok és nyugdíjas korosztály gondolkodásmódja, ha magyar termékekről van szó, most pedig a vidék és Budapest különbségeit elemezzük részletesebben.

A megkérdezettek 52,5 százaléka számára, vagyis kicsivel több, mint a vásárlók felének fontos szempont vásárláskor, hogy magyar vagy külföldi termék kerül a kosárba. A Mennyire fontos szempont számodra élelmiszerek vásárlásakor, hogy magyar terméket vegyél? - kérdésre adott válaszok alapján a budapestiek ezt kissé kevésbé, a vidékiek kissé nagyobb arányban tartják fontosnak. A fővárosi válaszadók 47,6 százaléka jelölete hogy inkább vagy nagyon fontos szempont ez a számára, míg a vidékieknek 55,2 százaléka. Nagyobb közöttük azok aránya is, akik a "nagyon fontos" választ jelölték.

Külön megvizsgáltuk azt is, milyen eltérés adódik a városban, megyeszékhelyeken, vagy falun, községben és egyéb helyen (pl. tanyán) élők között. Eszerint a kisebb városokban élők vezetik a rangsort a településtípus alapján: közülük kerülnek ki legnagyobb arányban azok a válaszadók, akiknek fontos szempont, hogy magyar terméket vásároljanak import helyett.

Arra is kíváncsiak voltunk, hogy mik a döntő tényezők, amelyek befolyásolják a magyar vásárlókat egyes termékek választásában. Azt láthattuk, hogy a három legfontosabb ilyen szempont a minőség/íz, az ár és a fenntarthatóság. Érdekes, hogy a budapestieknek egy hajszállal fontosabb a minőség és az íz, mint a vidékieknek, az ár viszont már csaknem 4 százalékpont az eltérés a főváros javára. A vidékiek ezek szerint nem olyan árérzékenyek? A fenntarthatóság viszont annál fontosabb számukra:

Az, hogy milyen a termék egészségre gyakorolt hatása, a budapestieknek fontosabb, ahogy a márkahűség is jellemzőbb, a vidékieknek viszont jobban számít, hogy a kedvelt bolt termékét válasszák, és a fair trade minősítés is. A származási hely hasonló aránnyal esik laba, mint az, hogy előnyben részesítik-e a magyar termékeket.

Annak is számos különféle oka lehet, miért választja valaki a magyar termékeket. Vannak, akik egyszerűen frissebbnek, jobb ízűnek tartják a magyar zöldséget, gyümölcsöt, tojást, mások a fenntarthatósági szempontot veszik figyelembe, de a járvány óta előtérbe került a magyar termelők, gyártók és magának a gazdaságnak a támogatásának az igénye is. A magyar termelők, vállalkozások támogatásának szándéka különösen a vidékiek esetében erőteljes:

Az is látható, hogy a fővárosiak a jobb minőséget nyomosabb oknak tartják, mint a jobb ár-érték arányt, de nem kiugróan sokkal. A vidékiek pedig a helyi termelők támogatásában motiváltabbak. Érdekes, hogy amíg a vásárlás során általánosságban a vidékiek számára fontosabb volt a fenntarthatóság, a magyar termékek esetében fordult az arány, és a fővárosiak esetében jelenik meg ez nyomósabb okként. A budapesti vásárlók számára sokkal gyakoribb az egybeesés is: van úgy, hogy azért választják a magyart, mert egyébként is azt a terméket kedvelik leginkább, származástól függetlenül.

Kicsi vagy túl nagy a választék?

Arra is kíváncsiak voltunk, elégedettek-e a magyar termékek választékával az olvasóink. Úgy tűnik, hogy még a válaszadóink negyede sem érezte úgy, hogy sok lenne a magyar termék a pocokon, vagy inkább több, mint kevés. 26,4 százalékuk szerint pont megfelelő a magyar és külföldi termékek aránya, és 40,8 százalék elégedetlen. Érdekes módon, ha a budapestiekre szűkítjük a válaszadók körét, akkor azt látjuk: 35 százalékra zsugorodik az elégedetlenek aránya, míg a vidékiek körében 44,3 százalékot tesz ki. A fővárosiak jóval elégedetebbek a választékkal ezek szerint:

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

A következő kérdés eléggé összecseng azzal, hogy egyáltalán miért választják a vásárlók a magyar termékeket. Arra voltunk kíváncsiak, mivel tudnák motiválni a boltok a vevőket, hogy több magyar terméket vegyenek. Ez esetben is az ár és a minőség a döntő - most viszont a vidékiek mutatkoztak árérzékenyebbnek, jobb árakkal jobban ösztönözhetőnek, mint a fővárosiak. A jobb minőség a budapestiek számára bizonyult fontosabbnak. A nagyobb választék pedig, kapcsolódva az előző kérdéshez, a vidékieket motiválná inkább. Nem is csoda, hiszen a fentiek alapján ők azok, akik elégedetlenebbek a kínálat nagyságával.

Ezzel összecseng, hogy a vidékiek fontosabbnak tartják, hogy a bolt, ahol legszívesebben vásárolnak, törekedjen a magyar termékkínálat bővítésére: közülük 60 százalék, míg a budapestiek közül 55 százalék nyilatkozott így. Azt pedig, hogy a kedvelt boltjuk támogassa a magyar beszállítókat, már a fővárosiak 61 százaléka is fontosnak érzi, míg a vidék aránya ebben a kérdésben a 68 százalékot is eléri:

Összegzés

Kevés olyan pontja volt a kérdőívnek, amelyben markánsan eltért volna a vidéki és fővárosi magyarok véleménye. Az biztos, hogy a budapestiek valamivel elégedettebbek a magyar termékek arányával a boltok polcain, és valamivel kevésbé lokálpatrióták. A fenntarthatóság fontos mindkét csoport számára, viszont a vidékieknek általánosságban, míg a budapestieknek kifejezetten a magyar termékek vásárlásánál központi szempont ez.

A felmérésről

A Pénzcentrum kérdőívét 2021. április 8-a és június 11-e között 1024-en töltötték ki, nagyjából fele-fele arányban, 50,5 százalékban férfiak 49,5 százalékban nők. A válaszadók 3,1 százaléka 25 éven aluli, 13,7 százaléka 25-34 év közötti, 31,5 százaléka 34-49 év közötti, 30,5 százaléka 50-64 éves volt. A 65 év felettiek aránya 21,2%. A válaszadók 35,3 százaléka fővárosi, 40,1 százaléka városban, megyeszékhelyen él, 14,5 százalék pedig falun, községben. 

A teljes munkaidőben dolgozók aránya 52,8, a nyugdíjasoké 25,4 százalék. 4,4 százalék dolgozott részmunkaidőben, 2,2 százalék volt GYED-en/GYES-en, és 6,9 százalék szabadúszó, vállalkozó volt. A tanulók aránya 2,6 százalék, a munkanélkülieké 2,3. A válaszadók 52,3 százaléka végzett főiskolát, vagy egyetemet, 14,4 százaléknak a legmagasabb végzettsége OKJ vagy szakképzés, 28,3 százaléknak középiskola vagy gimnázium. 

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem