A saját márkás termékek növekvő népszerűségét több tényező befolyásolja, főként az olcsóbb ár és a minőség javulása.
Minden 3. cégnek több mint 70 százalékkal emelkedett a rezsiköltsége a tavalyi év hasonló időszakához képest derült ki a Wagner Solar Hungária Kft. hazai KKV-k körében végzett legfrissebb kutatásából1. A tendencia láttán joggal merül fel a sok vállalkozást foglalkoztató kérdés: Mit tehetnek a vállalkozások az energiaköltségeik hatékony csökkentése érdekében?
A kutatásban mintegy 1500 hazai kis- és középvállalatot kérdeztek arról milyen hatással volt a rezsiárak emelkedése a vállalkozások mindennapi működésére. A megkérdezettek 30 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a tavalyi évhez képest jelentős, több mint 70 százalékos költségemelkedést tapasztaltak az energiahordozók drágulása miatt a rezsiköltségekben. A felmérésből az is kiderült, hogy a legtöbb cég számára (43 százalék) a villany áremelkedés miatti költségnövekedés okozta a legtöbb problémát, ezt követte az üzemanyagok drágulása (33 százalék) és a gáz drágulása (24 százalék). Míg a vállalatok felének jelentős problémát okozott az áremelkedés, a másik fele enyhébb hatásúnak érzékelte az áremelkedés hatásait.
A legtöbb cég rendelkezett akciótervvel a megemelkedett költségek mérséklésére. A költségek emelkedése azonban – igaz részben kényszermegoldásként – pozitív hatással is volt a tudatos energiafelhasználásra. Sok cég újragondolta, észszerűsítette korábbi szokásait és eredményes energiahatékonysági lépéseket vezetett be. Kezdve olyan egyszerű megoldásokkal, mint például a helyiségek fűtésének kismértékű (1-2 fokos) csökkentése a komolyabb energiahatékonyságot növelő beruházásokig, mint amilyen az épületszigetelés, nyílászárócsere vagy napelemes rendszerek és hőszivattyúk telepítése.
A vállalatok 84 százaléka nem kényszerült elbocsátásokra még a jelentős költségnövekedés ellenére sem. Elbocsátásokat a megkérdezett cégek mindössze 16 százaléka volt kénytelen meglépni. További pozitív eredmény, hogy a megkérdezett cégek 88 százalékánál fel sem merült a felszámolás, mint végleges megoldás.
2023-ra mérsékelt a beruházási kedv, de némi optimizmusra ad okot, hogy a megkérdezett vállalatok között majdnem egyenlő az arány azon cégek között, amelyek terveznek nagyobb mértékű beruházást és azok között a cégek között, amelyek nem tervezik ezt. A felmérés kitért olyan területekre is, mint az energetikai korszerűsítések tervezett mértéke és ütemezése. Kiderült a kutatásból, hogy a válaszadó cégek több mint felének nincs napelemes rendszere és ezen cégek 82 százaléka nyilatkozott úgy, hogy tervezi napelemes rendszer telepítését.
Arra a kérdésre, hogy mennyi idő alatt térülhet meg egy napelemes beruházás az alábbi grafikonon látható válaszokat adta a kutatás: a válaszadók fele válaszolta azt, hogy 5-6 év alatt, 20-20 százalék válaszolta azt, hogy a megtérülés ideje 2-3 év és 10-11 év között várható, valamint 10 százalék szerint soha nem térül meg egy ilyen beruházás.
Jó hír a beruházást tervező vállalkozások számára, hogy egy-egy energiahatékonysági beruházás akár 2-3 év alatt is megtérülhet. Érdemes komplex megoldásokban gondolkodni, hogy egy beruházás minél hatékonyabb energiamegtakarítást eredményezzen. Egy jól megtervezett napelemes rendszer a vállalkozás fenntartható fejlődését képes biztosítani. A legtöbb cég ugyanis akkor fogyaszt energiát, amikor a napelemes rendszer éppen termel, vagyis napközben. Ideális fogyasztási profil és optimális méretezés esetén probléma nélkül fel is tudja használni a megtermelt energiát.
A cégtulajdonosok és cégvezetők általában számokban gondolkodnak és a számok gyakran győzik meg őket egy-egy beruházás szükségességéről. Az alábbi kalkuláció két különböző villamos energia árszint (piaci és árplafon) alapján mutatja meg egy napelemes rendszer telepítésének megtérülési idejét. A számok egyértelműen azt mutatják, hogy a vállalkozásoknak továbbra is érdemes beruházni egy ilyen rendszerbe
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
– mondta Házi Ádám a Wagner Solar szakértője.
A számításoknál alapul véve azt, hogy a fixáras szerződésekben meghatározott villamosenergia árak nagy szórást mutatnak és átlagosan 120-200 Ft/kWh között mozognak, akkor egy vállalkozás, amelynek éves áramfogyasztása 100 000 kWh, 120 Ft/kWh-ás áramárral számolva éves szinten jelenleg 12 millió Ft-ot, míg 75 Ft/kWh-ás áramárral 7,5 millió Ft-ot fizet ki villanyszámlára a szerződése szerint.
Amennyiben a cég úgy dönt, hogy megújulóenergia-rendszerrel biztosítja villamosenergia-fogyasztását az éves fogyasztásának akár 80 százaléka is biztosítható megújuló energiából. Egy jól megtervezett, 500 kW teljesítményű, éves szinten 550-600 MWh-t termelő napelemes rendszer beruházási költsége 130 -180 millió Ft között van. A beruházás összege nagyban függ a telepítendő napelemek minőségétől, derült ki a Wagner Solar szakértőjének számításaiból.
A megújuló energia tehát reális alternatívát jelent a vállalkozásoknak. Számítások szerint ezzel a rendszerrel a beruházás ára 2-2,5 év alatt megtérül. Az árplafonos ár alkalmazásával a megtérülési idő ugyan 3-4 év, de ezeket a számokat látva még a visszatáplálás korlátozás mellett is érdemes beruházni, hiszem a telepített rendszer 25-30 éven át működőképes. Amennyiben egy cég nem táplálhat vissza a hálózatba, akkor úgynevezett visszwatt-védelemmel ellátott erőmű építésére még mindig van lehetőség. A benyújtott igénybejelentésre válaszul a visszatáplálás védelmet az áramszolgáltató írja elő.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.