23 °C Budapest
Megszólalt a Magyarvíz vezére: küszöbön a visszaváltható PET-palack bevezetése Magyarországon

Megszólalt a Magyarvíz vezére: küszöbön a visszaváltható PET-palack bevezetése Magyarországon

2021. november 24. 11:03

Jelenleg háborús gazdálkodás folyik a magyar ásványvízpiac szereplőinél - mondta lapunknak adott interjújában Balog Zoltán. A Magyarvíz Kft. kereskedelmi igazgatója arról beszélt, komoly fennakadásokat tapasztaltak a csomagolóanyag-ellátásban: nemcsak drágultak az alapanyagok, de sokszor az is kérdés volt, egyáltalán megkapják-e a megrendelésüket. A kereskedelmi igazgató a visszaváltható PET-palackok bevezetése kapcsán elmondta, hogy a bevezetés már "a küszöbön van".

Pénzcentrum: Hol tartott a cég a járvány előtt, és mi változott az elmúlt majdnem két évben?

Balog Zoltán: 2008-tól 2020-ig a Magyarvíz Kft. évről-évre nagyon dinamikusan fejlődött. 2008-ban 56 millió palackot értékesítettünk, 2019-ben már 260 millió palackot. 2020 márciusban léptek életbe az első covid intézkedések, ez év áprilisban és májusban szenvedtünk el jelentős visszaesést a bevezetett korlátozások következtében.

A teljes magyarországi ásványvíz piac 12-13 százalék közötti visszaesést könyvelt el ebben az évben. A Magyarvíz Kft. viszont „csak” 8 százalék körüli veszteséget realizált a 2019-es évhez képest a vírus megjelenésének évében.

A 2021-es várható értékesített mennyiség literben mérve +4 százalék a 2020-as eredményhez képest, míg 2019-hez képest 5 százalékkal kevesebb az értékesített volumen. A bizonytalanság nőtt, a kiszámíthatóság csökkent. Elsősorban a koronavírus miatt a folyamatos újratervezés volt jellemző 2021-ben: az év második felében pedig az energia-, és alapanyagválság végett az áram, a benzinár, a PET-ár, a zsugorfólia, raklapfólia árának drasztikus emelkedése továbbá a köztes papír hiánya okozott többletfeladatokat a cégünknek.

Milyen fejlesztéseket hozott a járványhelyzet a vállalatnál?

A just in time rendszerről a nagyobb alapanyag készletek bevásárlásra álltunk át cégcsoport szinten. Ennek köszönhetően idénre többek közt a PET granulátumot, zsugorfóliát, raklapfóliát még a korábbi - a jelenleginél alacsonyabb - áron tudtuk beszerezni nagy mennyiségben, ami az első három negyedévet le is fedte alapanyaggal.

Bár ez jelentős pénzlekötéssel is járt, viszont kedvezőbb áron volt biztosítva az alapanyag a gyártáshoz. Ugyanezt nem tudta minden konkurensünk megtenni és ez versenyelőnyhöz juttatott minket ebben az időszakban.

Hogyan alakultak az eredmények a járvány alatt? Mennyiben érintette önöket például a vendéglátósok bezárása?

Az eddigiekhez képest kevésbé volt tervezhető az eladás: a nagy riadalom az első hullám alatt megnövelte a keresletet, majd kisebb visszaesés történt nyár elejére. Mivel az időjárás nagyban befolyásolja az értékesítést, a meleg nyárnak köszönhetően behoztuk augusztusra a lemaradásunkat a tavalyi évben. A vendégszám, illetve a turizmus visszaesése minket kevésbé értintett, mert a HORECA-szektorba nem szállítunk közvetlenül. A fél literes, kis kiszerelésű termékekben éreztük a visszaesést, de ez vállalati szinten a fenti okok miatt nem volt jelentős.

Jelenleg hány főt foglalkoztatnak, és hogy alakult ez az elmúlt közel két évben?

Közel 100 fős a vállalatunk. A járvány alatt elsődleges célunk a dolgozók egészségének megóvása és a létszámunk megtartása volt. A forgalom visszaesésének idejére időzítettük az elmaradt karbantartásokat, addig szabadságoltuk a dolgozókat, ezért a foglalkoztatottak száma stabil maradt.

Mire számítanak a jövő évben? Van vészterv arra az esetre, ha fél éven belül sem rendeződik a helyzet?

Nehéz év elé nézünk, olyan elé, amelyet még nem láttunk, pedig már lassan 20 éve az ásványvízpiac szereplői vagyunk. Olyan mértékű a változás egyik pillanatról a másikra minden területen, hogy folyamatos tervezés és újratervezés zajlik. Ebben a helyzetben, aki a legyorsabban tud reagálni a változásokra, az lesz nyerő pozícióban a többiekkel szemben - hiszen a korábban megszokott, jól bevált stratégiák nem működnek.

Jelenleg szinte háborús gazdálkodás folyik. Jellemezhetném úgy is ezt a helyzetet, hogy egy repülővel viharfelhőbe kerültünk és nem látjuk még, hogy elértük-e a magját a viharnak és már kifelé szállunk belőle, vagy még mindig a vihar középpontja felé repülünk.

Korábban több iparági forrásunk is arról számolt be, hogy a csomagolóanyagok tekintetében beszállítási problémákat tapasztaltak. Önöknél mi a helyzet?

Ahogy korábban is említettem, legfontosabb csomagolóanyunkat a PET-et csoportszinten a San Benedetto segítségével előre lekötöttük, így egyelőre még sikeres a beszerzésünk.

De számos alapanyag esetében a beszállítóink drasztikus áremelést jeleztek, és később érvényesítettek is. Sok esetben nem is az volt a kérdés, hogy milyen áron kapunk alapanyagot, hanem hogy kapunk-e egyáltalán.

Kellett a termékek árát is emelni emiatt?

Az energia, az alapanyagok, a csomagolóanyagok, a szállítási és az egyéb költségek eddig sohasem tapasztalt, drasztikus emelkedése miatt az áremelés elkerülhetetlen.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Korábban már Balogh Levente, a Szentkirályi Magyarország elnök-tulajdonosa is arról beszélt lapunknak, hogy folynak az egyeztetések a visszaváltható PET-palackok hazai bevezetéséről. Ön tud valami aktuálisat erről a folyamatról?

A fő cél a körforgásos gazdaság megvalósítása, ezzel kapcsolatban folyamatos egyeztetések folynak az ágazatban az állammal együtt, azonban a fogyasztók nélkül lehetetlen az átállás, mivel a koncepció egyértelműen megkívánja a szelektív hulladékgyűjtést is.

A betétdíj bevezetése már a küszöbön van Magyarországon, amely a legjobb megoldás jelenleg a körforgásos gazdálkodásra való átállásban. A PET az egyik legjobban újrahasznosítható műanyag, és bár az átállásnak is meglesz az ára, hiszen a rendszer működtetése is várhatóan a gyártói költségekben fog jelentkezni, hosszú távon a fogyasztók és a környezet számára is ez lesz a legelőnyösebb.

Támogatja az új rendszer bevezetését? Lehet ez megoldás a hulladék-kérdésre?

Mi minden törekvést támogatunk, ami a környezetünk megóvására, a karbonkibocsátásunk csökkentésére irányul. E tekintetben élen járunk a Magyarországon elsőként bevezetett Mizse EcoGreen karbonsemleges ásványvizünk bevezetésével.

A visszagyűjtés betéti díj bevezetésével való ösztönzése segíti azt a célt, hogy az üres PET-palackok ne váljanak környezet szennyező hulladékká, hanem értékes alapanyagként újra és újra felhasználásra kerüljenek. A már üres PET-palack értékes alapanyag és nem szemét!

Jelenleg a csomagolóanyagok hány százaléka újrahasznosított önöknél?

Regranulátumot cégszinten 10 százalék körüli mennyiségben használunk fel, de a már említett, karbonsemleges termékünk esetében ez az R-PET arány 50 százalékos.

Ön szerint mennyire telített a magyar ásványvízpiac? Rengeteg különféle termék sorakozik a polcokon, hogyan lehet kitűnni a tömegből?

Magyarországon a szezonon kívül van szabad kapacitás a gyártóknál, de a szezonban májustól augusztusig nagyobb a kereskedelmi láncok igénye, mint az ágazat szereplőinek a gyártó kapacitása.

Ebben az időszakban a szezon előtt felépített stratégiai készletekkel igyekeznek a gyártók és forgalmazok megoldani ezt a helyzetet.

A tömegből márkaépítéssel lehet kitűnni elsősorban, de nagyon fontos a megbízható partnerkapcsolat, ami azt jelenti, hogy például a vállalatunknál sok éve ugyanazokkal az emberekkel találkozik a kereskedelmi partner, a kiszolgálásunk megbízható és pontos. Ez az alapköve a jó együttműködésnek és akkor a polcon is mindig megtalálhatók vagyunk.

A hazai ásványvízpiacon a vevő elsősorban árat veszi figyelembe, de előbb ott kell lennie a polcon a terméknek. A márka és az íz csak ezután következik a vásárlási döntésben.

Kijelenthetjük, hogy ebben a kategóriában nagyon árérzékeny a piac. Nagyon fontos a versenyképes ár.

NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 29. hétfő
Péter
18. hét
Április 29.
A tánc világnapja
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem