18 °C Budapest
Budapest, 2021. szeptember 18.Egy Lego totem, utcai mûvészeti alkotás (street art), Legó figurákra emlékeztetõ festés egy hirdetõoszlopon a fõváros IX. kerületében a Szentkirályi utcában. Az alkotást készítõi egy új szakrális és zarándokhelyszínek szánják.MTVA/Bizományosi: Róka László ***************************Kedves Felhasználó!Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemû – különösen szerzõi jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzõje/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelõssége e körben kizárt.

Ezt rengeteg magyar szülő hibázza el a saját kislányával: súlyos árat fizetnek érte egy életre

2024. március 7. 18:31

A felnőttek és gyerekek körében elvégzett felmérés eredményei alátámasztják, hogy a lányok kreativitását akár már egészen kicsi, ötéves korban korlátozza az elfogultság és a nyomás, hogy tökéletesek legyenek - olvasható a LEGO Csoport közleményében. A lányok úgy érzik, hogy a felnőttek jobban elismerik a fiúk kreatív munkáját, a tanulmány szerint ebben elsősorban a dicsérethez választott szavaink játszanak fontos szerepet, amelyek nemek szerint sokszor eltérőek, hazánkban még inkább mint általában.

A LEGO Csoport új globális kutatása a gyerekek kreatív önbizalmát befolyásoló társadalmi trendeket vizsgálja. Az eredményekből kiderült, hogy a tökéletesség nyomása és az, hogy milyen szavakkal dicsérjük gyerekeinket a hétköznapokban óriási jelentőséggel bírnak, különösen a lányok esetében, mert visszatartják őket abban, hogy szabadon kibontakoztathassák kreativitásukat. A vállalat azt reméli, hogy a kutatás segítségével rá tudnak világítani arra, hogy szavaink tudatos megválasztásával sokat segíthetünk a lányoknak önbizalmuk megerősítésében.

A 36 országban – köztük Magyarországon - több mint 61 500 szülő és 5-12 éves gyermek bevonásával készített tanulmány eredményei nagyon összecsengenek a hazai válaszokkal, és alátámasztják, hogy fontos társadalmi változás szükséges ahhoz, hogy a lányok valóban megvalósíthassák kreatív törekvéseiket. A résztvevők által adott visszajelzések alapján a kutatók azt találták, hogy lányok kreatív önbizalmát akár már ötéves korban korlátozzák.

Ebben a fiatal korban háromnegyedük (76%) bízik saját kreativitásában, de ez az idő előrehaladtával csökken, és a lányok kétharmada gyakran aggódik, hogy megossza-e ötleteit. Ezt tetézi a perfekcionizmus és a hibázás miatti szorongás (72%). A szülők 71 százaléka szerint a lányok nagyobb valószínűséggel tartják vissza ötleteiket e nyomás miatt.

Jennifer Wallace, a Harvard neveléskutatója és szerzője elmondta: „Amikor a gyerekek félnek a kudarctól, az gátolja bennük a felfedezés és a kereteken kívüli gondolkodás iránti hajlandóságot. Ez hatással van a kreatív magabiztosságukra, amely kulcsfontosságú és a felnőttkorra is kihat. A kreatív magabiztosság önbizalmat jelent, hogy ötletekkel álljunk elő, kockázatot vállaljunk és egyedi megoldásokat keressünk a kudarctól való félelem nélkül. A Világgazdasági Fórum szerint ez a jóllét egyik fontos alapköve, mivel erősíti az önbecsülést, csökkenti a stresszt és növeli a boldogságot, továbbá a jövőben ez lesz az egyik legfontosabb készség a munkahelyeken. A lányok több mint háromnegyede kreatív iparágakban szeretne majd dolgozni, ami rávilágít arra, hogy sürgős változásra van szükség.”

A tökéletesség nyomása és miért fontos, hogy hogyan fogalmazunk?

5-ből több mint 3 lány számol be arról, hogy nyomasztja, hogy a társadalom tökéletességet vár el tőle. Noha ez minden gyermek számára aggodalomra ad okot, a szülők és a gyerekek is elismerik, hogy a lányok fokozott nyomásnak vannak kitéve, hogy tökéletesek legyenek, és jobban aggódnak a hibák miatt.

A jó hír, hogy a szavaink helyes megválasztásával hozzájárulhatunk a jövő megváltoztatásához. A tanulmány alátámasztja, hogy szavaink gátolják a lányokat abban, hogy szabadon mutassák meg kreativitásukat. Valójában az 5-12 éves lányok közel kétharmada azt állítja, hogy a felnőttek megfogalmazásukkal aggodalmat keltenek bennük, hogy hibáznak, úgy érzik, nem szabad kísérletezniük, emellett tovább erősíti bennük a tökéletesség iránti igényt.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Az eredmények rámutatnak egy fontos társadalmi előítéletre is, amely aránytalanul érinti a lányokat: a szülők azt a tendenciát figyelték meg, hogy más szavakkal dicsérjük a fiúk és más szavakkal a lányok kreatív teljesítményét. Pontosabban, a társadalom körülbelül hétszer nagyobb valószínűséggel használ a lányok esetében olyan kifejezéseket, mint az „édes”, „csinos”, „aranyos” és „szép”. Ez a jelenség hazánkban még erőteljesebb: az olyan lányosnak ítélt jelzőket, mint az „édes” 13-szer, a „csinos” 17-szer, vagy a „gyönyörű” 22-szer gyakrabban használjuk amikor a lányokat dicsérjük. Ezzel szemben az olyan elismeréseket, mint a „bátor”, „menő”, „zseniális” és „innovatív”, kétszer, mi magyarok pedig háromszor nagyobb valószínűséggel tulajdonítjuk kizárólag a fiúknak.

Az adatokból az is kiderül, hogy a gyerekek több mint fele úgy gondolja, hogy a felnőttek jobban hallgatnak a fiúk kreatív ötleteire, mint a lányokéra. A szülők 68 százaléka egyetért azzal is, hogy a társadalom komolyabban veszi a férfi kreatívokat, mint a női kreatív szakembereket.

A lányok tízből nyolcan azt mondják, hogy kevésbé félnének új dolgokat kipróbálni, ha a hibákat inkább tanulási lehetőségként fognák fel, 89 százalékuk magabiztosabban mutatná meg munkáját, és jobban értékelné a fejlődést mint a tökéletességet. Tízből kilencen úgy gondolják, hogy az önbizalmukat megerősítené, ha a felnőttek a végső eredmény helyett inkább a munkájuk kreatív folyamatára összpontosítanának – 86 százalékuk elismerte, hogy ilyenkor kevésbé aggódnának a hibák miatt. Pontosabban, a lányok arról számolnak be, hogy felvillanyozták őket az olyan fejlődésorientált dicséretek, mint például a „fantáziadús”, „bátor” és „inspiráló”.

Címlapkép: MTVA/Bizományosi: Róka László

 

NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 27. szombat
Zita
17. hét
Április 27.
Morse nap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem