7 °C Budapest

450 000 forint havi fix: mutatjuk mivel jöhet össze

2016. július 24. 07:02

Sokan álomfizetésnek tartják, hogy közel félmillió forintot vigyenek haza minden hónapban. Van azonban egy szakma, ahol ez már kezdőként is összejöhet, mégis sokan ódzkodnak tőle. Körbejártuk, hogy mit is jelent kamionosnak lenni itthon és külföldön.

Hehe.. tisztelt munkaadók.. megtanuljátok megbecsülni a sofőrt vagy nem lesz emberetek :) nagyon jó dolog, hogy itt meg tudjuk osztani a tapasztalatokat..

- írja egy felhasználó a Facebookon egy bejegyzésre, melyet egy kamionosok részére létrehozott csoportban helyezett el egy potenciális munkaadó.

A poszt egyébként azonnali kezdéssel keres kamionsofőröket. Olvasva a bejegyzéshez fűzött megjegyzéseket, az derül ki a cégről, hogy

  • 30 százalékkal kevesebbet fizet a piacon könnyen elérhető fizetésnél,
  • ha egyáltalán fizet, mert sokan azt állítják, hogy nem kapták meg a bérüket,
  • bejelentés nélkül foglalkoztat sofőröket,
  • luxemburgi rendszámmal járatja őket és
  • az üzemanyag elszámolással is csal.

Mint azt a fenti példa is mutatja, a közösségi médiának köszönhetően nem olyan könnyű ezen a piacon átverni a sofőröket, és aki mégis megteszi, azt számíthat arra, hogy legközelebb már egymást beszélik le a sofőrök, az adott céghez való jelentkezésről.

A kamionsofőrök bére nagyon változó Európában. Legutóbbb Németországban vert hullámokat, hogy a német kormány mégsem teszi kötelezővé, a Németország területén áthaladó, de ott meg nem álló sofőrök esetében a 8,5 eurós óránkénti minimálbér alkalmazását.

Az Európai Uniónak nem az intézkedés, mert diszkriminatívnak tartja a jogszabályt. A keleti EU tagok pedig, köztük hazánk is, attól félnek, hogy a kelet-európai cégek elveszítenék piaci árelőnyüket, ha sofőrjeiknek ugyanannyit kellene fizetniük, mint nyugat-európai kollégáiknak.

Mennyire jó meló akkor kamionozni?

Ennek eldöntéséhez Angyal Zsolt sietett a Pénzcentrum segítségére, aki a Waberer’s munkatársa. Zsolt:

  • 46 éves,
  • 30 éve fuvarozik és
  • 2 170 000 kilométernél többet vezetett le balesetmentesen.
Elmondta, hogy a Magyarországon kiemelkedőnek számító kereseti lehetőségek valóban elérhetőek nemzetközi fuvarozással. Ebben a szegmensben a legrosszabbul fizetett kamionsofőrök kapnak kézhez 300 ezer forintot, míg a legjobban keresők, akár 600 ezer forintot is hazavisznek, vagyis inkább küldenek.

Minél magasabb ugyanis egy sofőr fizetése, annál valószínűbb, hogy vállal egy hónapnál is hosszabb kiküldetést is. Azon túl, hogy ha valakinek családja van, akkor meglehetősen ritkán látja őket, ezeken a kiküldetéseken a költségeket is önmagának kell állnia. A legtöbbet tehát akkor tudja megkeresni egy sofőr, ha minél több mindent visz magával otthonról, de egy teljes hónapig tartó úton, elég unalmas tud lenni a babkonzerv.

Készítette: Póla Gergely

Amikor Zsoltot a kamionstopról kérdeztük, akkor vegyes véleménnyel volt róla. Egyfelől azt mondta, hogy nyaranta, a tűző napon, még egy légkondis fülkében ülve is könnyebben elfárad a sofőr, így néha örült annak, hogy meg lehet pihenni. Ugyanakkor, ha mondjuk már csak két óra vezetésre volt az otthonától, akkor nem volt túl kellemes a szabályok miatt egy fél napot vesztegelni.

A kamionozás hőskorának Angyal Zsolt a hatvans, hetvenes éveket nevezi meg. Akkor nagyon kellett tudni használni a papír GPS-t (térképet), ismerni kellett minden útvonalat, de olyan helyekre lehetett eljutni, ahova más még pénzért is nehezen tudott elutazni.

Akinek megjött a kedve a kamionozáshoz, jó ha tudja, hogy a munkának van árnyoldala. Amikor Zsoltot arról kérdezte a Pénzcentrum, hogy mi a munka legnehezebb része, akkor nem a honvágyat vágta rá válaszában:

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Annak, aki ma kezdene el kamionozni, alapvetően két komoly kihívással kell szembenéznie. Egyfelől nehezen tudná megszerezni azt a tudást, mellyel a tapasztalt kollégák rendelkeznek, mert nincs intézményesített tudásátadás a szakmában. A másik nehézkes pontja a szakmának a fuvarozók irányítása, mert 30 éve jobb volt a képzés, mint most.

Zsolt még hozzáteszi, hogy csak a pénz miatt vagy kényszerből nem érdemes elkezdeni ezt a szakmát, mert szerinte ezt csak szívvel-lélekkel érdemes csinálni. Aki elhivatottság nélkül vág bele, az hamar ki fog égni. Ő egyébként egészen fiatal kora óta fuvarozó akart lenni, elmondása szerint már gyerekkorában beleszeretett az orszgáútba és a teherautókba.

Mi a helyzet nyugaton?

A Vice News készített interjút kamionsofőrökkel egy svájci kamionparkolóban. Ebben a cikkben megint felmerül a Németországban éppen problémákat okozó munkavállalók közötti bérkülönbség.

A 65 éves Jan arról beszél, hogy az elmúlt negyven évben, mióta a kormány mögött ül, több lett a stressz, a munka, a közúti forgalom és ráadásul több sofőr jön Kelet-Európából. Állítása szerint a román, lengyel és orosz sofőrök egy csomó pénzért megszerzik a jogsit otthon, majd akármennyiért elfogadnak munkát, függetlenül attól, hogy merre és milyen hosszan kell vezetniük. A szolidaritás azonban belőle nem hiányzik:

Ne értsenek félre, egyáltalán nem őket [a kelet-európai sofőröket] hibáztatom. A fuvarozók, amelyek fél- vagy harmadpénzért foglalkoztatják őket, ők a hibásak. Ez rossz, nagyon-nagyon rossz [gyakorlat]"

Az összeállításban néhány országról is megtudhatjuk, hogy mennyit  keresnek a kamionsofőrjeik. A legmagasabb bért, több mint 770 ezer forintot, az angol sofőrök visznek haza, utánuk következnek a németek, akik átlagban 600 ezer forintot keresnek, míg a hollandok csak kevéssel vannak tőlük lemaradva.

A kelet-európai szekció valóban jelentősen le van szakadva nyugati társaiktól. Egy kazakh sofőr például elmondja, hogy 230 ezer forintot keres, igaz hozzáteszi, hogy otthon csak 30 ezret keresne, ha egyáltalán találna munkát, mert az sem biztos.

Egy fehérorosz sofőr azt mondja, a legnehezebb, hogy soha nem tudja mi várja otthon, ha sokáig távol van, mivel Fehéroroszország egy diktatúra, ahol szerinte bármi megtörténhet.

Egy román sofőr viszont láthatóan fel van dobva a munkájától. Azt mondja, nem érti, hogy a többiek miért panaszkodnak. Elég király érzés, hogy
  • életében először van olyan munkája, hogy bizakodva tud a nyugdíjas éveire gondolni, valamint
  • ha megbetegszik, akkor van pénze orvoshoz is menni.

Azzal pedig tényleg nehéz vitatkozni, hogy e két szempont valóban nem elhanyagolható.

NEKED AJÁNLJUK
HR BLOGGER
perfekt  |  2024.03.12 11:42
Az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásainál előfordul, hogy a kérelmező több ellátást kap a jog sze...
hrdoktor  |  2024.03.11 09:47
A súlyos testi-szellemi kimerültség érzése a CFS tünete is lehet! [...] Bővebben!
laskainelli  |  2024.03.04 10:19
Ma egy olyan témáról fogok írni, amely sok házaspár életét érinti: azokról a pillanatokról, amikor ú...
coachco  |  2024.03.03 12:47
Most belegondolva abba, a Föld, föld...! című könyve után, hogy Márai távozása és az én ifjúkorom kö...
vezetoi-coaching  |  2024.02.12 22:30
Gondoltam, ezt elmesélem már. Gyakorlatilag kétszer megnéztem…:-))) Életemben először... Ki tudja, a...
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 19. kedd
József, Bánk
12. hét
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
A diákok 97% kedvezménnyel, a 27 év alattiak 92% kedvezménnyel regisztrálhatnak! Gyere Te is!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm