Mindenkinek a hitel kell, bankot pedig érzelmek alapján választunk

Pénzcentrum
2008. június 24. 05:55

Elégedettek vagyunk bankunkkal, és legtöbbünknek eszünk ágában sincs másikra váltani, de hogy mire alapozzuk ezt a bizalmat, arra érdekes választ ad a legújjabb banki ügyfélelégedettséget vizsgáló kutatás. A legtöbben ugyanis a havi számlaértesítőn túl nem sok információhoz jutnak bankjukról, így aztán nem is meglepő, hogy mindössze érzelmi alapon választanak bankot az ajánlatok összehasonlítása helyett.

A vezető magyarországi bankfejlesztési csoportként működő Scale csoport kutató cége, a Scale Research első alkalommal készítette el Bankindex kutatását. A mintegy 1500 fős, reprezentatív mintán végzett kutatás azt a célt szolgálja, hogy felmérje a banki kapcsolattal rendelkező lakosság valós banki tapasztalatait, felmérje, hogy a bankok mennyire felelnek meg az ügyfelek igényeinek, elvárásainak és milyen módon és mértékben jelenik meg a verseny a bankok között.

A Bankindex segítségével a bankok mérhetik saját teljesítményüket és választ kaphatnak arra, hogy hol állnak a bankpiaci versenyben. Előnye abban rejlik, hogy egységes modellbe tudja sűríteni a bankok és ügyfeleik kapcsolatát.

A Bankindex négy témára koncentrál, ennek megfelelően négy alindexből áll:
1. információs index: Milyen információkkal rendelkeznek a bankkapcsolattal rendelkező ügyfelek a pénzügyekről, a bankokról és a banki termékekről?
2. bankválasztás index: Milyen információk befolyásolják a bankválasztási folyamatot?
3. termékválasztás index: Mennyire elégítik ki az ügyfelek igényeit a bankok és választott termékek?
4. termékhasználat index: Mennyire elégedettek a tájékoztatással, a termék igénybevételével az ügyfelek?

A felmérés alapján a lakosság többsége úgy érzi, hogy megfelelő információval rendelkezik a bank-, illetve termékválasztáshoz, és bár több ajánlat összevetése után hozzák meg a döntést, mégis sokat vet a latba, hogy melyik bank ajánlja a terméket/szolgáltatást, van tehát egyfajta "bankhoz tartozási vágy" az emberekben.

A legtöbben elégedettek a bankjukkal, sőt sokan úgy érzik (25%), hogy fontos ügyfélnek tartja őket a bank. Ezért a bankjukat újraválasztók száma is igen magas, továbbá a válaszolók zöme úgy véli, hogy sem az ajánlatok sem az ügyfélkezelést tekintve nincs nagy különbség a bankok között, így aztán nem látják értelmét a bankváltásnak.

Ami a bankok ügyfelekkel történő kapcsolattartását illeti, a válaszolók több mint negyede úgy érzi, hogy kevés tájékoztatást, információt kap, négy százalékuk szerint még kampányszerű tájékoztatást sem végez bankja.


Mivel a legtöbben igénylik a személyes tájékoztatást, a rendszeres havi egyenlegközlő, illetve DM levél mellett a fiókot is felkeresik, ha információra van szükségük.

Az ügyfelek termékekre vonatkozó tájékozottsága azonban igen sekélyesnek mondható egyes terméktípusok esetén. Rendszeresen igénybevett termékeket a többség legalább nagyvonalakban ismeri ugyan, ellenben megtakarításokról a válaszolók negyede semmit nem tud.


Látható tehát, hogy hiába bővült a befektetési termékek köre, a bankoknak nem sikerült az ügyfelek tájékozottságát is növelni ebben a kategóriában. Ezzel szemben a fedezetlen hitelekről (folyószámlahitel, személyi hitel, áruvásárlási hitel, hitelkártya) jóval többet tudnak az ügyfelek. Természetesen mindez a válaszolók saját bevallásán alapul, a tényleges "tudásról" ez nem ad számot.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A felmérés eredményeinek megfelelően a Bankindex 23 ponton áll jelenleg, ami az 1-100 terjedő skálán meglehetősen alacsonynak mondható. A négy alindex közül a rosszabbul teljesítők közé tartozik az információs index (10 pont), ami tehát azt jelenti, hogy kevés vagy nem megfelelő mélységű információt érzékelnek az ügyfelek.

A bankválasztás alindex ennél is rosszabb, 9 pontot ért el, ami azt mutatja, hogy a lakosság nem annyira racionális érvek mentén, mint inkább percepcióik, érzelmeik alapján választ bankot. Ezen úgy tudnának változtatni a pénzintézetek, ha nagyobb hangsúlyt fektetnének a személyes kommunikációra, és jobban figyelnének a más bankoktól való megkülönböztetésre is.

Ennél sokkal jobb képet mutat a termékválasztás index (69 pont), itt a legmagasabb minőségű tehát a bank-ügyfél kapcsolat, ugyanakkor ügyfél-központúbb értékesítés esetén még ezen is sokat lehetne javítani.

A bank és ügyfél együttműködése során már kisebb az elégedettség, ennek megfelelően a termékhasználat index is csak 58 pontot ért el. Ez tehát nem az ügyfél megszerzését, hanem a azok megtartását teszi kétségessé. Folyamatos magas szintű kiszolgálással, a panaszkezelés gyorsaságával sokat lehetne ezen is javítani.

Összességében tehát azt lehet mondani, hogy a tökéletestől, vagyis a száz ponttól még távol áll az ügyfelek elégedettsége, azonban a kutatás készítői remélik, hogy az ezentúl félévente rendszeresen elkészülő lakossági felmérés eredményeként a bankok megfelelő információ birtokában javítani tudnak szolgáltatási és kapcsolattartási színvonalukon, és az ügyfelek elégedettsége is nőni fog.

NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
Bankmonitor  |  2024. május 5. 12:50
Lássuk a legfontosabb pénzügyi aktualitásokat, melyek a mögöttünk álló egy hétben megjelentek a Bank...
Holdblog  |  2024. május 5. 09:35
Igazán szomorú eredmény, hogy a megkérdezettek bő 80 százaléka egyáltalán nem szándékszik hazatérni...
MEDIA1  |  2024. május 4. 21:24
A Media1 néhány nappal elsőként mutatta be, hogy milyen jogsértő módszerrel kampányolt több napon át...
Buxelliott  |  2024. május 4. 09:56
Az OTP elemzésben látható bullish kép a magyar tőzsdeindex képében is megmutatkozik, nyilvánvalóan n...
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. május 6. hétfő
Ivett, Frida
19. hét
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm