21 °C Budapest
Closeup young Woman hands holding credit card ,for online shopping or reporting lost card, fraudulent transaction

Óriási a bizonytalanság a magyar vásárlók körében: sokan kivárnak, mások éppen felhalmoznak

2022. szeptember 29. 11:45

A gazdasági visszaesés és annak réme akár új lendületet adhat a hazai online kiskereskedelmi szektornak, amely 2022-ben a valaha volt leggyengébb növekedést mutató negyedévét hozta össze. Egy friss elemzés azt is megállapította, hogy az online értékesített termékkategóriák között a divatcikkek és ruházat hamarosan beérheti és megelőzheti a jelenleg még éllovasnak számító műszaki termékeket.

A GKID és az Árukereső.hu mérései szerint 2022 első három hónapjában még 23,7 százalékos növekedést ért el az online kiskereskedelem, azonban az év második háromhónapos szakaszának online forgalma – az infláció, a háborús bizonytalanság, valamint a romló árfolyam által erősített recessziós félelmek együttes hatására – csupán 7 százalékkal nőtt, ezzel ez lett a hazai e-kereskedelmi szektor valaha mért leggyengébb növekedést mutató negyedéve.

„A változó gazdasági helyzet most még mind a lakosságot, mind a kereskedőket sokkhatásként éri, ezért a kereslet és a vásárlóerő befagyása természetes jelenség ilyen turbulens időszakban” – szögezi le Madar Norbert, a GKID vezető tanácsadója. Szerinte a helyzet ebből a szempontból a pandémia elején tapasztalt bizonytalanságra emlékeztet: időbe telik, míg megtörténik az igazodás, az alkalmazkodás az új körülményekhez.

Az infláció és az energiaárak emelkedése például kezdetben sokakat elriaszthat a nagyobb kiadásoktól, ugyanakkor idővel előre hozott vásárlásokat is generálhat – például az évvégi szezon során –, mivel további drágulástól tartva sokan dönthetnek majd úgy, hogy nem várnak tovább bizonyos beszerzésekkel

– érzékelteti a helyzet kettőségét a vezető tanácsadó. A szakember véleménye szerint 2022-ben összességében csökken majd a vásárlóerő 2021-hez képest, azonban azt, hogy az online és offline csatornák közti átterelődés mekkora lesz, most még nehéz prognosztizálni. Madar Norbert szerint az ártudatosabb fogyasztói viselkedés végső soron ismét az e-kereskedelem malmára hajthatja a vizet.

Hasonló véleményen van Baka László, az Árukereső.hu marketingvezetője: egy kevésbé pozitív gazdasági környezetben is bővülhet az online piac akkor, ha a kereskedők jobb ajánlatokkal, kedvezőbb és összehasonlíthatóbb árakkal tudják online vásárlás felé terelni az egyre árérzékenyebb vásárlókat. A szakember úgy véli, bár lesznek lemorzsolódók, vagy online is csak ritkábban vásárlók, ezzel együtt sokan épp az árérzékenység vagy az üzemanyagár növekedése miatt fordulnak majd gyakrabban az online rendelések felé.

Gyengélkedő és erősödő termékkategóriák

Miközben a piac növekedése – legalábbis átmenetileg – megtorpanni látszik, egyre szorosabbá válik a verseny az online értékesített termékkategóriák között. A legnagyobb forgalmat generáló online termékcsoportnak továbbra is a műszaki cikkek számítanak, azonban árnyalja a képet, hogy a szegmens forgalma 2,1 százalékkal csökkent 2022 első 6 hónapjában 2021 azonos időszakához képest. „Ez a forintban kifejezett értékekre érvényes, az euróban mért csökkenés – a kategóriát erősen érintő árfolyamproblémák miatt – valójában ennél is nagyobb” – hívta fel a figyelmet Madar Norbert.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A képzeletbeli dobogó második fokán a ruházat és divatcikkek állnak, de már nem sokáig: a nemzetközi trendeket követve ez a szegmens hamarosan itthon is az élre ugrik a termékkategóriák versenyében. Erre utal az is, hogy az év első felében 39 százalékos növekedést produkált, és az ennek következtében előállt bruttó 104 milliárd forintos online forgalmi érték alig marad el a listavezetőtől. Ezt Baka László a fogyasztói szokások átalakulásával magyarázza. Szerinte nincs szó arról, hogy az ország ruhavásárlási lázban égne, csupán az értékesítési csatornák között válik egyre hangsúlyosabbá az online.

Most a ruha- és divatszektorban látjuk ugyanazt az átterelődést, amely a műszaki cikkeknél pár éve már végbement

– szögezi le az Árukereső.hu marketingvezetője. Szintén felzárkózóban van a gyorsan forgó fogyasztási cikkek online piaca, de egyelőre elég messze az éllovasoktól: a netes FMCG szektor bruttó 64 milliárdos forgalmat realizált január és június között. Ezzel a 13,3 százalékos félév per félév alapú növekedéssel is eljutott addig, hogy részesedése a teljes online kiskereskedelemből átlépje a 10 százalékos határt. A gyorsan forgó fogyasztási cikkek teljes piacán ugyanakkor még bőven van tere a fejlődésnek, ezen belül ugyanis az online aránya még mindig nagyon alacsony, mindössze 2 százalékos.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 29. péntek
Auguszta
13. hét
Március 29.
Nagypéntek
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum Retail Day 2024
Magyarország legfontosabb kiskereskedelmi rendezvénye - Inspiráló előadók, izgalmas előadások, gyakorlati tudás.
Most nem