Karácsony közeledtével sokan keresnek megbízható pezsgőt az ünnepi asztalra: de vajon melyik nagy márka nyújt valódi élményt?
Érdemes konkrét stratégiával érkezni.
Ha az ember borkóstolón jár, temérdek különböző tétellel találkozhat - éppen ezért érdemes ilyenkor konkrét stratégiával érkezni, elsősorban az eredményesség, másodsorban pedig a józanság megőrzése érdekében. A megfelelő felkészültség mellett azonban a körülményeknek is ideálisnak kell lenniük, hiszen a kóstolás olyan érzékszervi elemzés, amelynél az adott élvezeti cikket - azaz a bort - látással, szaglással és ízleléssel elemezzük, annak alapos megismerése céljából.
A sok borrajongót vonzó rendezvényeken, mint az április 22-i Kékfrankos Április Nagykóstolón is, elkerülhetetlen a tömeg - éppen ezért érdemes ilyenkor korán érkezni. Egy-egy népszerű borkóstoló elején a választék még biztosan teljes, könnyen odaférünk a standokhoz; sőt mi több, magával a borásszal is nagyobb eséllyel beszélgethetünk.
Mivel a kóstolás egyidejűleg analizáló (tehát megfigyelő) és szintetizáló (azaz összehasonlító) tevékenység, ezért érdemes mindig egymáshoz mérni a borokat. Az előzőhöz képest testesebb volt, esetleg kevésbé savasnak érezzük? A válaszok sokat segítenek, ezért nevezzünk ki viszonyítási pontokat, majd memorizáljuk a kóstolt borokat azok alapján.

Ezek a viszonyítási pontok lehetnek:
- cukortartalom (mindig haladjunk a száraz tételektől az édes borok felé),
- testesség (a könnyedebbtől a testesebb borok irányába),
- a bor kora (kezdjünk a fiatalabb tételekkel),
- a bor "komolysága" (a belépő szintű boroktól a csúcskategóriás palackokig)
- de akár borvidék is, főleg ha van már konkrét kedvencünk.
12+1 tipp, hogy a kóstolás valóban kellemes élmény legyen:
1. Érkezzünk kipihenten és frissen.
2. A kóstolás több órát is igénybe vehet - érdemes kényelmes ruhában, cipőben végigjárni a standokat. Parfümre pedig semmi szükség.
3. Együnk a kóstolás előtt, és kisebb falatokat közben is - de kerüljük a túl fűszeres ízeket. A zsírosabb falatok lassítják az alkohol felszívódását.
4. Folyamatosan igyunk szénsavmentes vizet - legalább kétszer annyit, amennyi bort! A hidratálás segít a méregtelenítésben.
5. Legyen stratégiánk; tervezzük meg, hogy mit szeretnénk kóstolni, melyik pincészeteket szeretnénk felkeresni. A legtöbb rendezvény előre közli a kiállítók listáját, így könnyen ki tudjuk választani kedvenceinket.
6. Hagyjuk magunkat meglepni! Legyen bizalmunk a kisebb pincészetek felé, kísérletezzünk a komfortzónánkon kívüli borokkal is!
7. Jegyzeteljünk, hogy emlékezzünk később is, mit kóstoltunk.
8. Bátran pörgessük a bort pohárban - ez kinyitja és jobban feltárja a bort.
9. Kóstoljunk diszkréten - ne szürcsöljünk hangosan és a köpőt tartsuk közel a szánkhoz.
10. Bár isteni nedű, de ha sokat kóstolunk, akkor inkább köpjük ki a bort, miután megforgattuk a szánkban.
11. Válasszuk kilépő bornak azt, amelyik a kedvencünk volt, hogy hosszan élvezhessük az élményt - ezt már nyugodtan le is nyelhetjük!
12. Hazaérve igyunk meg még egy nagy pohár vizet, és érdemes a vitaminokat, ásványi anyagokat is pótolni; ez segít elkerülni a másnaposságot.
+ 1. Beszélgessünk bátran a borászokkal, a többi borkedvelő vendéggel, akár ismeretlenül is - a borkóstoló társasági esemény is, ahol kapcsolatok, barátságok is születhetnek.
A kóstolás minőségét nagyban befolyásolja a megfelelő pohár. A színvonalas kóstolókon minőségi kóstolópoharakkal készülnek a szervezők - ezek a poharak optimálisan vezetik az orrhoz az aromaanyagokat, kialakításuk segíti az ízek kibontakozását és a korty élvezetét. Számos borstílushoz készül kifejezetten az adott stílus karakterisztikáját hangsúlyozó pohár.

Optimális kóstolási hőmérsékletek:
- pezsgő: 8 fok
- könnyű, reduktív fehérborok: 10-12 fok
- rozé borok: 12 fok
- tokaji aszúk és más édes borok: 12 fok
- testes, hordós érlelésű fehérborok: 14 fok
- könnyű, fiatal vörösborok: 14 fok
- testes, idősebb vörösborok: 16-18 fok
További hasznos tippek kezdőknek és haladóknak:
- ha túl hidegen kapjuk a bort, a poharat a tenyerünkben tartva gyorsan felmelegíthetjük
- a bor első kortyával csak öblítsük ki szánkat, majd köpjük ki, és egy második korttyal kezdjük el elemezni
- figyeljük meg a bor színének árnyalatát, az átlátszóságot és a viszkozitást is, ezek ugyanis a bor tisztaságára és beltartalmára is utalhatnak
- bátran asszociáljunk a felmerülő illatok és ízek alapján, ez ugyanis segít majd legközelebb beazonosítani egy akár ismeretlen tételt
- elemezzük a korty hosszúságát is, ami a bor minőségére utal - minél hosszabb a lecsengés, annál karakteresebb, komplexebb a bor
- a legfontosabb pedig maga az összkép: mennyire volt egyensúlyban a bort, nem volt-e túl savas, túl alkoholos vagy tanninos? És a lényeg: tetszett-e vagy sem?
Legközelebb a Kékfrankos Áprilison tesztelheti tudását!
(x)
Itt a bejelentés, új világmárka érkezik Magyarországra: ekkor nyit az első üzlet, indul el a webshop
A márka Görögországban, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában és Indiában is debütál franchise-partnerségeken keresztül
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








