Bár idén 100 éves a Fila márka, úgy tűnik, a születésnapot Magyarországon igencsak beárnyékolja egy érdekes kereskedelmi-és marketingfogás, amelynek eredményeképp a sportruházati cég márkaértéke jelentős és radikálisan gyors csökkenést mutat hazánkban. Az ügyben már a Tesco is megszólalt.
Érdekes jelenség figyelhető meg a hazai öltözködési, fogyasztói kultúrában: a Tesco áruházlánc pontgyűjtő akciójának eredményeképp láthatóan elszaporodtak Magyarországon a Fila táskák. A Tesco hűségprogramjában 30 pontért és 1999 forintért kaphatták meg a vevők a válltáskát - az akció szeptember 11-én zárult. A pontgyűjtő kampány keretében más Fila táskákat (összesen kilenc félét) is kedvezményes áron lehetett megvenni.

Fotó: Facebook
Interneten terjedő (meg nem erősített) információk szerint több százezer (más "biztos forrásból" származó hírek szerint 1,2 millió) darabot is eladtak így a táskákból, nem véletlen tehát, hogy lépten-nyomon Fila táskákba botlunk az utcán, sokan iskolakezdéshez is akciós termékeket választották. Mint egy vidéki általános iskolában dolgozó pedagógus lapunknak elmondta, nem ritka, hogy egy osztály tanulóinak 60-70 százaléka is Fila táskával jár iskolába.
A népszerűségnek ára is van: az online közösségi oldalakat, elsősorban a Facebookot elözönlötték a Fila táskákkal kapcsolatos poénok, mémek. Több olyan csoport is alakult, amelyhez azok csatlakoz(hat)nak, akiknek nincs ilyen táskájuk, a kommentelők pedig viccekkel, humoros fotókkal gazdagítják az online közösséget (ezekből keretes írásainkban többet is idézünk).
Egy nemrég megjelent cikk hatására már maga a Tesco is reagált a fejleményekre. A nem titkoltan valótlanságokat is tartalmazó humoros írás azt ecsetelte, hogy az eddig eladott Fila táskákat bevonják, mivel azok bőrirritációt okozhatnak.

Fotó: Facebook
Az áruházlánc közlése szerint "A Tesco hivatalosan elzárkózik a Fila táskákkal kapcsolatos, az interneten keringő, minden alapot nélkülöző, rendkívül ízléstelen és rossz vicctől! A Fila táskák rendeltetésszerű használata semmilyen módon nem ártalmas az egészségre, a cikkben lévő képek megtévesztő illusztrációk. A Tesco megteszi a szükséges jogi lépéseket a cikk írójával szemben és haladéktalanul követeli a cikk eltávolítását a weboldalról, és/vagy annak korrekcióját! A Fila táskákat a Tesco áruházak nem veszik vissza, tekintve, hogy kifogástalan minőségűek, használatuk semmilyen károsodást nem okoz. "
Árt a márkának, de az üzletláncok diktálnak
A Fila-nak anyagilag megérhette a kampány, a márkaérték azonban mindenképpen, hosszú távon is sérült -nyilatkozta a Pénzcentrum.hu-nak Józsa Gyula, a Forecast Research Piackutató lakossági és üzleti kutatások vezetője, a Piackutatás blog szerzője.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A szakértő szerint kérdés, hogy a világpiacon is jelentős szereplőnek számító sportruházati cégnek számít-e a tízmilliós magyar piac. Ha hosszú távú jelenlétben gondolkoznak, mindenképp árt a Fila-nak, hogy a vásárlók összemossák a nevét a jóval alacsonyabb márkaértéket képviselő Tesco-val. A lépés csak azzal indokolható, ha a Fila-nak a profit maximalizálása, azaz a raktáron levő készletek minél előbbi kiszórása volt a célja.
A kutatásvezető úgy véli, az akció igazi nyertese a Tesco volt: az áruházláncnak ugyanis egyrészt bőven megérte hozzákapcsolnia saját márkáját egy jóval erősebb brandhez, azaz a Fila-hoz. Másrészt ezzel a projekttel erősítette vásárlói lojalitását, törzsvásárlói rendszerét is felfuttatta a kampány. Ugyanakkor anyagilag is megérhette a táskavásár, hiszen biztos, hogy a gyártási költségnél jóval magasabb áron értékesítették a termékeket.

Következtetésként levonható, hogy a magyar kimondottan marginális piac, azaz a márkatulajdonos nagyvállalatok szemében nem igazán számít a véleményünk, inkább a profitmaximalizálásra törekszenek. Ugyanakkor jól látszik az is, hogy a kereskedelmi láncok diktálnak, visszaélnek helyzeti előnyükkel. Adott esetben még az is érdekük lehet, hogy egy másik márka értékét rombolják azért, hogy sajátjukét erősítsék - véli Józsa Gyula, aki szerint Magyarországon (például Nyugat-Európával szemben) több évig hordanak egy-egy táskát a vásárlók (még a tehetősebbek is), ezért hosszú évekbe telhet, amíg a Fila kiheveri ezt a tömeges felvásárlást.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








