4 °C Budapest

Elkezdődött a karácsonyi szezon - mit lépnek a boltok?

2010. november 2. 04:42

Bár még csak november első napjaiban járunk, néhány pionír áruházlánc polcain már hetek óta várnak minket a karácsonyi termékek. Úgy tűnik, az év végi vásárlási csúcsszezont nem lehet elég korán kezdeni.

Így számolnak a boltosok

2010-ben nagyobb év végi forgalomra számítanak a kereskedők a tavalyinál - derül ki az Országos Kereskedelmi Szövetség prognózisából. A szakmai szervezet optimistán tekint a jövőbe: az idei év második félévben megállt a kiskereskedelmi forgalom visszaesése, növekedésnek indultak a reálkeresetek.

Közleményükben kiemelik, hogy a vásárlások mennyisége júliusban és augusztusban elérte az előző évi szintet. Ebben feltehetően szerepet játszik, hogy az ipari termelés már bővül, a reálkeresetek pedig 3,1 százalékkal emelkedtek.

Az OKSZ szerint számolni lehet azzal, hogy év végén a tavalyinál többet költenek a vásárlók az üzletekben az egy évvel korábbinál, mivel megállt a fogyasztás korábbi visszaesése. Tartós irányzatnak tekinthető az is, hogy a nagy áruterületek (élelmiszer szaküzletek, tartós cikkek, jármű) forgalma egyidejűleg élénkült. A kedvező kilátások is segíthetik a kereskedelem élénkülését: 2011-ben a személyi jövedelemadó terhek várható csökkentése, valamint a cafeteria rendszer könnyítése a vásárlók eddigi óvatosságát a költekezésben enyhíthetik.

Kiskereskedelmi forgalom 2009-ben, folyó áron (milliárd HUF) Forrás: OKSZ


Az utolsó hetekben pörög fel a forgalom

A korábbi évek tapasztalatai alapján elmondható, hogy a nagyjából novembertől december 24-ig tartó karácsonyi szezon az utolsó hetekben éri el csúcspontját. Tavaly év végén az üzletláncok arról számoltak be, hogy a vásárlások az utolsó hetekre, az utolsó hétre terelődtek. A karácsony előtti napokban rendre telt ház volt a hipermarketekben, de a plázákban is a megszokott zsúfoltsággal találkozhattunk. Gyakorlatilag a forgalom kétharmada december első három hetében realizálódott.

Októberi szezonkezdés

Természetesen már most találkozhatunk olyan áruházakkal, amelyek elkezdték a szezont. Az IKEA "Készülj az ünnepre!" jelszóval dekorációs ötleteket ad, valamint a svéd karácsonyi szokásokat mutatja be. A Lidl és az Aldi már most díszekkel és édességekkel várja a vevőket, a napokban nyílt Corvin Bevásárlóközpont CBA Prímájában leértékelt szaloncukrokkal találkozhattunk. A METRO október 28-án adta ki első karácsonyi katalógusait.

IKEA: svéd karácsony

Az IKEA is tapasztalja, hogy a karácsonyi készülődés is egyre korábban kezdődőik, másrészről a lakberendezési lánc árukészlete is folyamatosan, évente négyszer megújul, ezért logisztikai szempontból is fontos, hogy az aktivitások pontosan tervezhetőek legyenek, hiszen a karácsony elmúltával például februárban már érkezik az új választék - tudta meg a Pénzcentrum.hu Gerőcs Vendeltől, az IKEA regionális PR menedzserétől.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Az IKEA-ba látogató karácsonyi vásárlók különböző célból térnek be: van, aki karácsonyi dekorációt keres, van aki bútort vagy lakberendezési kiegészítőt ajándékoz szeretteinek, és sokan vannak, akik egy-egy nagyobb beruházást(konyha, nappali vagy hálószoba átalakítást) időzítenek az év végi időszakra, úgymond ajándéknak önmaguk számára.

Elmaradhatatlan és fontos csábító erő ugyanakkor a hamisítatlan svéd ünnepi hangulat, ezt erősíti az étterem ünnepi ételkínálata és a tradicionális svéd ünnepi finomságok is. Erre a hamisítatlan svéd karácsonyi hangulatra épül egyébként idei kreatív karácsonyi kampány üzenete is.

A PR menedzser szerint az IKEA-val szemben jogos, hogy ne csak önmagában karácsonyi díszeket és kiegészítőket, hanem teljes, összehangolt karácsonyi választékot mutasson be a textíliáktól a lakberendezési kiegészítőkön át a karácsonyi dekorációig látogatóinak. Ezért a karácsonyi kiegészítőket egyfelől az áruházakban külön helyen, de az épített szobabelsőkben - használat közben - is bemutatják, így a látogatók "élő" példát kapnak arra, hogyan alakíthatják át, öltöztethetik fel otthonukat az ünnepekre.

METRO: már a karácsony a szezonális

A METRO-tól megtudtuk: nagykereskedelmi áruházláncként vevőik üzleti céllal és mennyiségben vásárolnak náluk, így az ő felkészülésüket segíti a korai már októberben kínált karácsonyi termékek árusítása. Általában vevőiknek a decemberi időszakban kevesebb idejük jut beszerzésre, több időt szeretnének vevőikkel a saját üzleteikben tölteni, így a METRO azzal segíti őket, hogy akár már most amikor még az idejükkel jobban tudnak tervezni beszerezhessék azokat a termékeket, melyeket tovább értékesítenek.

A kiskereskedők számára főleg "sláger" termékek ilyenkor a karácsonyi édességek, így a csütörtöktől indult akció keretében a karácsonyi termékek ( édességek, karácsonyi dekoráció, kiegészítők, csomagolóanyagok, italok stb..) az áruházban a szezonális termékek helyét foglalják el az évnek ebben a szakában, ennek a területe már nem nő az év hátralévő részében.

Egyéb termékek pedig a termékek "normál" áruházi helyén is erőteljesebb megjelenésben lesznek még láthatóak, pl. fősoron, kasszák előtt szigeteket képezve. A kínálat a kültéren fenyőfa árusítással fog még bővülni.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 17. szerda
Rudolf
16. hét
Április 17.
Hemofília világnap
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem