4 °C Budapest

20 millióért vert át a Pannon GSM

Pénzcentrum
2007. június 7. 12:36

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa megállapította, hogy a Pannon GSM Távközlési Zrt. 2006. évi kommunikációs kampányaival több ízben is megtévesztette a fogyasztókat. A mobilszolgáltató vállalkozás ugyanis több alkalommal nem, vagy nem megfelelő módon adott tájékoztatást arról, hogy a reklámokban szereplő árakon történő vásárlás feltétele a hűségnyilatkozat aláírása. A fogyasztók megtévesztésének minősült az is, hogy a Pannon GSM a részletre vásárolható készülékeknél nem közölte, hogy a hirdetett ár, csak kezdőrészlet, így a vevőnek azon felül további kifizetéseket is vállalnia kell. A jogsértés miatt a távközlési társaság 20 millió forint versenyfelügyeleti bírság megfizetésére köteles.

A Pannon GSM Zrt. távközlési szolgáltatóként egyebek mellett mobiltelefonok és adatkártyák értékesítésével is foglalkozik. 2006-ban többféle gyártó, többféle termékét reklámozta számos kommunikációs kampány keretében. A GVH vizsgálata feltárta, hogy ezen reklámok egy része megtévesztő volt a fogyasztók számára, ugyanis az áru egyik lényeges tulajdonságáról, a hűségnyilatkozat vállalásáról, nem vagy nem megfelelően tájékoztattak. A hűségnyilatkozat a GVH szerint azért számít lényeges tulajdonságnak, mert alkalmas a fogyasztó "fogvatartására", ezáltal jelentős piaci hatása van.

Mindazonáltal a versenyhatóság nem valamennyi reklámeszköz, hanem csak a kampányban alkalmazott egyes reklámokkal szemben emelt kifogást. A marketingkommunikációs eszközök között ugyanis különbség van abban a tekintetben, hogy azok milyen típusú és terjedelmű információk közlésére alkalmasak. A GVH szerint a televíziós reklámokban, az óriásplakátokon a fogyasztókhoz eljutó fő üzenethez képest kisebb betűvel szereplő, a figyelem felhívására nem alkalmas módon elhelyezett közlések nem válnak a tájékoztatás részévé, azokat a fogyasztók nem minden esetben érzékelték.

A GVH álláspontja szerint a fogyasztók megtévesztésére alkalmas az olyan tájékoztatás is, amelyből a fogyasztók számára nem derül ki, hogy a hirdetésben szereplő ár nem azonos a készülék teljes árával, hanem még további kifizetésekre is szükség van. Ezt eredményezheti például, ha az információ szerepel ugyan a hirdetésben, de nem válik a fogyasztóhoz eljuttatandó üzenet részévé. A GVH hangsúlyozza: az apró betűs közlések önmagukban nem jelentenek problémát, csak akkor, ha azok a betűméret miatt nem olvashatóak, vagy ha a hirdetés kivitelezése miatt nem válik a fogyasztók által ténylegesen észlelt tájékoztatás részévé.

A mobilpiacon különösen fontos, hogy a szolgáltatók pontos tájékoztatásokat tegyenek közzé, hiszen a fogyasztók jelentős része az ár alapján választ a szolgáltatók közül, miközben az ügyfelek tudatossági szintje alacsony. A fogyasztói döntések meghozatalát nehezíti, hogy több piaci szereplő kínálja, folyamatosan változó feltételekkel, különböző konstrukciókban a termékeit. A vevők eligazodását nem könnyítik meg a rendszeres reklámkampányok sem, amelyek szinte átláthatatlanná teszik a szolgáltatásokat, megnehezítve azok összehasonlítását.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A fogyasztókat megtévesztő reklámok közzététele miatt a Pannon GSM Zrt. 20 millió forint versenyfelügyeleti bírság megfizetésére köteles.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 10. szerda
Judit
50. hét
December 10.
Az emberi jogok napja
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?