12 °C Budapest

Visszafizetik az adót!

Pénzcentrum
2006. június 14. 15:00

Könnyen elképzelhető, hogy a magyar államnak vissza kell fizetnie az uniós csatlakozástól a tavalyi év végéig beszedett regisztrációs adó (regadó) egy jó részét, mivel az nem állt összhangban a közösségi joggal.

Könnyen elképzelhető, hogy a magyar államnak vissza kell fizetnie az uniós csatlakozástól a tavalyi év végéig beszedett regisztrációs adó (regadó) egy jó részét, mivel az nem állt összhangban a közösségi joggal - írja a Napi Gazdaság.

Az Európai Bíróság két hete tárgyalt a magyar regisztrációs adó közösségi joggal való összhangjának vizsgálatáról. Nádasdy Ákos egy Volkswagen Passat típusú használt gépkocsit hozott be Németországból Magyarországra, ami után az adót meg is fizette. Később a vámhatóság további összeget követelt tőle olyan jogszabályváltozásra hivatkozva, amely a kivetés napján lépett életbe. Az ügyét azonban a magyar bírónő el sem kezdte tárgyalni, mert úgy vélte, hogy a regisztrációs adó eleve ellentétes lehet a közösségi joggal, ezért inkább az Európai Bíróságtól kért előzetes döntést.. A magyar bíróság arra vár választ európai felettesétől, hogy lehetséges-e egy olyan adó fenntartása, amely teljesen figyelmen kívül hagyja a gépkocsi értékét, és a fizetendő adó összegét kizárólag annak műszaki tulajdonságai, valamint környezetvédelmi osztályba sorolása alapján határozza meg.

Az ügyhöz az Európai Bizottság is hozzászólt, amely a regadó kapcsán még tavaly októberben indított kötelezettségszegési eljárást a magyar állammal szemben, amelynek hatására idén januárban lépett életbe a módosított, ám továbbra is vitatott szabályozás. Ez már egy avultatási táblázatot is alkalmaz az adó kivetéséhez, ám a Magyar Gépjárműimportőrök Országos Egyesülete (MGOE) szerint annak értékei nem reálisak. A hatályos törvény egy 12 hónapos autónál például az adó 11 százalékát engedi el, ám a tényleges értékcsökkenés az MGOE szerint 25 százalék. A szervezet véleményéről tájékoztatta a bizottságot, amely közölte, hogy továbbra is folyik az eljárás a magyar állammal szemben.

A Nádasdy-ügy kapcsán a bizottság a tárgyaláson kijelentette: összeegyeztethetetlen az EK-szerződés 90. cikkével egy olyan gépjármű-regisztrációs rendszer alkalmazása, amely teljes mértékben figyelmen kívül hagyja az autó regisztráció napján érvényes tényleges értékét, s így a más tagállamból származó használt darabokra olyan mértékű adót vet ki, ami módszeresen meghaladja a nemzeti területen már regisztrált, hasonló használt gépjárművek értékébe beépülő adó maradványértékét. A magyar kormány álláspontja szerint ugyan a szabályozás uniókompatibilis, de a tárgyaláson már kérte az esetleges elmarasztaló ítélet időbeli hatályának megfontolását, mivel problémát okozhat a költségvetésnek a csaknem 30 milliárd forintos összeg - vagy egy része - visszafizetése.

MOST ÉRHETI MEG IGAZÁN LAKÁST, HÁZAT VENNI!

Ha tervezed, hogy ingatlant vásárolsz, akkor most jött el a Te időd! Egyrészt azért, mert a lakáspiaci mutatók szerint egyértelműen megtört az elmúlt évek brutális áremelkedése. Jelenleg leginkább stagnálnak az árak, de van, ahol már árcsökkenést is tapasztalhatunk. Mindeközben a finanszírozási költségek még rekord alacsony szinten vannak. Nem hiszed? Nos, a Pénzcentrum megújult lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 2,74 százalékos THM-el, és havi 81 188 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 3,03% a THM; a Budapest Banknál 3,10%; az MKB Banknál 3,12%; míg az OTP Banknál 3,23%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a K&H Bank, az ERSTE Bank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Az Európai Bizottság pár hete áldását adta arra, hogy a regisztrációs adó - lépésről lépésre - beolvadjon az éves üzemben tartási adóba, amelynek mértékét továbbra is a tagállam határozná meg. A későbbiekben a vásárló évenként elosztva, a súlyadóval együtt fizetné meg a több százezer, esetenként több millió forintos regisztrációs adót. Az új rendszer mellett szól, hogy egy autóra a tulajdonosnak nem kellene többször megfizetnie az adót (ez most gyakorta előfordul, ha valaki más uniós tagállamban vállal munkát és viszi magával az autóját is). A környezetvédelmi szempont is erősödne a közteher kivetésében: 2010-ben már az adó 50 százalékát a szén-dioxid-kibocsátás mértékétől tennék függővé.

NAPTÁR
Tovább
2021. május 13. csütörtök
Szervác, Imola
19. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. május 12. 21:06