15 °C Budapest

Holnemvolt tábla szedi áldozatait a fővárosban: sorra akadnak fent rajta az autósok

2019. szeptember 28. 07:00

Valamilyen építkezés, vagy eseméy miatt tettek ki tiltótáblát egy budapesti utcában, csakhogy a jelzés kihelyezésekor egy csomó autó parkolt a lezárt területen. Ekkor is jön a büntetés, elvontathatják a kocsit? Meg lehet úszni valahogy a dolgot? A Pénzcentrum a Kreszprofesszorral fejtette meg a volt-nincs táblák körüli jogi helyzetet.

Egy egészen abszurd szituációról küldött fényképet a Pénzcentrum egyik olvasója: egy fővárosi utcában valami miatt egy szakaszra parkolási tilalmat hirdettek. Ki is tették a megfelelő táblát, rajta egy papírral, hogy mettől meddig nem lehet ott parkolni, egy kiegészítő tábla pedig arra figyelmeztet, hogy aki mégis így tesz, annak elvontatják a kocsiját - megerősítés képpen egy szalagot is kifeszítettek a kérdéses szakaszon. Igen ám, de mindezt úgy, hogy a területen már autók parkoltak. A fotót 22-én, a kiírt parkolási tilalom kezdete után lőtte olvasónk, tehát nem túl valószínű, hogy egyszerre négy-öt autós is megszegte azt. Sokkal életszerűbb a másik verzió, és a beküldő szerint is utólag tették ki a táblát, húzták ki a szalagot, rá az autókra.

Utólag tehették ki a táblát. Fotó: olvasónk.

Arról nem tudunk, hogy elvontatták-e a kocsikat, vagy megbüntették volna őket. Pető Attila szerint gyanítható, hogy a jelzéseket nem szabályosan helyezték ki. A Kreszprofesszorként is ismert szakértő a Pénzcentrum megkeresésére elmondta, hogy a KRESZ mellett számos más rendelet is van, amit a közút kezelőjének be kell tartania:

Az egyik ilyen a táblákkal kapcsolatos jogszabály, amiben a többi között az szerepel, hogy a táblákat nem lehet csak úgy kidobálni az út szélére. A közút kezelője felel azért, hogy meg legyen tervezve a kihelyetés, a szabályoknak megfelően. Más nem tehet ki papírra rajzolt jelzéseket, csak azért, mert olyan kedve van.

A hivatkozott 83/2004-es GKM rendelet pedig kimondja, hogy a tábla alsó élének legalább 1,5 méter magasan kell lennie, a felső pedig maximum 4,1 méter magasan lehet. Tehát a képen látható tiltótábla már ennél a résznél megbukott. hiszen már szemre sincs meg a másfél méter. A vonatkozó szabályokat ugyanis nem véletlenül találták ki: ebben a magassági sávban vélhetően mindenki észreveszi, meglátja a táblákat.

A probléma az, hogy hiába van egy ilyen jogszabály, a KRESZ kimondja, hogy ezeket a jelzéseket a közlekedőknek be kell tartania. Ez azért visszás, mert, ha én látok egy jelzést, nem biztos, hogy azon kell gondolkodnom, hogy az szabályosan lett-e kihelyezve, hanem elméletileg amit ott jeleznek, azt be kéne tartanom

- magyarázta a Kreszprofesszor, aki szerint ha a fenti szituációban mégis büntetést kaptak az autósok, akkor hivatkozhatnak arra a jogi eljárásban, hogy oké, ott volt a tábla, de más is felel azért, hogy az jogszerűen legyen kihelyezve.

A jóhiszeműség elve miatt a vezető mondhatja azt például, hogy ő annyira lent nem is kereste a táblát, mert az van a jogszabályban, hogy azokat minimum 1,5 méteres magasságban kell elhelyezni. Ha a jelzés nem jogszerűen volt kihelyezve, akkor nem róható fel a szabálysértés. Másik jó példa ilyenre a lekopott útburkolati jel, mondjuk egy záróvonal: képzeljük el, hogy én ott sávot váltanék, a rendőr pedig megbüntetne, mondván: tavaly itt még záróvonal volt... Miközben én ezt nem tudom, most járok itt először

- példálózott Pető Attila. Hozzátette, a közterület kezelőjének joga van bármikor átformálni a közlekedési rendet, és ha korrekt, akkor kiteszi a vontatkozó táblát, hogy a forgalmi rend megváltozott, de ez nem kötelező.

De ilyen egy-két napos dolognál, mint a példában szereplő építkezés, vagy esemény, azért illik valamilyen formában figyelmeztetni a vezetőket. Előre kiírni, hogy itt fog történni valami. Olyat már láttunk, hogy filmforgatás miatt lezárnak egy utcát, és a rendőrök előre kitették, mikortól nem lehet megállni, és elvontatják az autókat. Vagy, amikor valamilyen ünnepség miatt van lezárás: akkor is jóelőre kitáblázzák, ettől eddig nem lehet megállni, aki mégis így tesz, annak elszállítják a kocsiját

- fogalmazott a Kreszprofesszor.

Így tilthatod meg, hogy a házad, üzleted elé parkoljanak

Gyakran látni, főképpen a fővárosban, hogy egyes üzletek előtt külön parkolóhely van kijelölve, kifejezetten a vásárlók, vagy az áruszállítók részére. Szélsőséges esetekben egyesek székekkel, vagy más tárgyakkal foglalják be maguknak a helyet. Ennek kapcsán Pető Attila kijelentette: egyféleképpen lehet jogszerűen megtiltani, hogy akárki odaparkoljon a bolthoz.

A helyi közútkezelőnek - ami a legtöbb esetben az önkormányzat illetékes osztálya - kell jelezni, hogy van egy ilyen igény, és kérelmezni kell a tábla jogszerű kihelyezését. Ők megvizsgálják, hogy mekkora az áruforgalom és a vevőforgalom például, aztán, ha jogosnak ítélik az igényt, akkor intézkednek. Ugyanakkor a történet másik felében ott vannak a parkolási gondok: kevés a hely, nem tudnak hol megállni, az autósok pedig morognak, hogy minden sarkon van egy üzlet kijelölt rakodóhellyel.

Helyfoglalás céljából semmilyen tárgyat nem lehet a közterületre kitenni, csak a hivatalos szervek intézkedhetnek a kijelölt rakodóhelyről, illetve azt útburkolati jelekkel is meg lehet erősíteni.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A magánházaknál is ugyanaz a helyzet: csak a közterület kezelője intézkedhet, más nem tehet ki olyan táblát, hogy megállni tilos, "kivéve ittlakók".

Ki fogja ellenőrizni, hogy tényleg a lakók állnak-e ott? Pár éve egyébként változott a KRESZ-ben a kapu előtti várakozásra vonatkozó szabály is: most az van, hogy ha a tulajdonos engedélyezi, oda lehet állni. Épp ezért, ha a kapuban áll egy autó, a nem fogják csak úgy elvinni, megbüntetni. Maximum akkor, ha a tulajdonos bejelentést tesz, mert mondjuk nem tud tőle kiállni

- magyarázta a szakértő, aki szerint az ilyen ad-hoc jelleggel kitett "táblákért" egészen biztosan nem fogják megbüntetni az autósokat.

Mi történik, ha elvontatják az autót?

A megállási, várakozási szabályokat az ország területén egységesen a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet - közismertebb nevén a KRESZ - szabályozza. Az önkormányzatok a zöldterületük védelmében, illetve a behajtási, várakozási övezetek tekintetében hozhatnak rendeletet. Az autók elszállításáról a rendelet azt írja , hogy a rendőrség, a közterület felügyelet, a közút kezelője - az üzemben tartó értesítése mellett és költségére - elszállítással eltávolíthatja azt a járművet, amely a megállást vagy várakozást tiltó jelzőtábla hatálya alá eső területen szabálytalanul várakozik, vagy a megállási tilalom megszegésével, vagy a rendelkezésekben meghatározott megállási feltételek figyelmen kívül hagyásával szabálytalanul várakozik. Emellett azt is elviszik, aki a kijelölt rakodóhelyen szabálytalanul tartózkodik, vagy a mozgáskorlátozottak gépkocsijai részére fenntartott, jelzőtáblával vagy útburkolati jellel megjelölt várakozóhelyen jogosulatlanul várakozik.

Amennyiben elvitték az autódat, érdemes az illetékes közterület kezelőjénél érdeklődni. Az elszállítás és a tárolás költségei az elszállított autó tulajdonosát terhelik, amelyet az 55/2009 IRM. rendelet határoz meg. Az elszállítás költsége személygépjármű esetén húszezer forint, míg tehergépjármű esetén hatvanezer forint. Elszállítás esetén a jármű tárolásának és őrzésének költsége naponta 1200 forint.

Ezeken az elszállítási díjakon felül az elkövetett jogsértésért pénzbírságot szabnak ki, vagy eljárást kezdeményezhet az eljáró közterület-felügyelő.

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem