Összegyűjtöttük a legfontosabb, legérdekesebb, legolvasottabb híreket, cikkeket 2025. 11. hetéből.
Nem csak a kinti melósok élnek jól a külföldi munkájukból, hanem a hazai fuvarosok is: százával kínálják a kisbuszos ki, illetve hazautazásokat a magyar cégek. A kintiek azt mondják, ez kényelmesebb, mint vonatozni, vagy saját kocsival jöni, a vállalkozók pedig kihasználják a honvágyat. Piaca van a dolognak, hiszen több százezer magyar él, és dolgozik külföldön.
Nem csak a kint dolgozók, de az itthon maradt magyarok egy része is nagyot kaszál a németországi munkavállaláson: ugyanis egyre többen építenek arra vállalkozást, hogy valóságos "menetrendszerinti járatokat" üzemeltetnek Németország és Magyarország között. A szisztéma egyszerű, bizonyos időközönként a vállalkozók útnak indulnak a kisbuszaikkal, és aki jelentkezik az útra, azt felveszik, majd pedig kiteszik a megadott címen. A legtöbben szimpla csomagszállítást nem vállalnak - pedig erre is lenne igény -, mondván "nem vagyok én postás", de sokan már a háziállatokat is elviszik a gazdival Németországba. A dolog visszafelé is ugyanígy működik: kintről Magyarország felé is felveszik a jelentkezőket.
A németországi magánjáratok jellemzően az ország keleti feléből - Debrecenből például - indulnak, és minden olyan nagyvárosnál megállnak, amelyek az autópálya mellett találhatók. A kiindulási pont nem lehet véletlen, hiszen a keleti országrészből egyre többen kezdenek új életet valahol külföldön. Az ok eléggé nyilvánvaló: a munkanélküliség és a nagyon alacsony fizetések. Korábban kiderült, hogy a legtöbb álláskereső Északkelet-Magyarországon van. A pályakezdőknél még nagyobbak a különbségek: az első munkájukra hiába váró álláskeresők fele az észak-magyarországi vagy az észak-alföldi régióban él, ötödük Borsod-Abaúj-Zemplén megyében.
Emellett az is kiderült, hogy hatalmasra hízott a szakadék a legnagyobb és a legalacsonyabb átlagos nettó fizetést regisztráló megyék között. Tavaly például a legmagasabb fizetést regisztráló Budapesten 275 273 forint volt az átlagosan hazavitt összeg, míg például Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében153 451 forintot vihettek haza a dolgozók átlagosan.
"Jobb, mint a vonat"
Összességében vasúton olcsóbb lenne elmenni Németországba, Frankfurtig például átlagosan 25-30 ezer forintért visznek a kisbuszosok, míg a MÁV honlapján azt találtuk, hogy már nagyjából 15 ezer forintért kaphatóak menetjegyek a városba.
- mesélte a Pénzcentrumnak Enikő, aki 2012 óta dolgozik Németországban, és gyakorta utazik magánkisbusszal.
- mondta a lány, aki szerint rengeteg kint élő, dolgozó magyar veszi igénybe ezt a szolgáltatást, pontosan a kényelem miat. Emellett volt olyan ismerőse is, aki a szüleit fizette be egy kisbuszozásra, hogy meg tudják őt látogatni Münchenben. "Emlékszem, azért nem akartak kimenni, mert nem volt szívük otthon hagyni egyedül a kutyájukat, akit viszont a vonatúttal és az átszállásokkal nem akartak kínozni, saját kocsijuk pedig nincsen. Végül a srác talált egy olyan kisbuszost, aki a kutyát is bevállalta, semmi gond nem volt, és mindenki épségben hazaért."
Rengetegen jönnek-mennek
- mondta az egyik fuvarozással foglalkozó vállalkozó, akit megkerestünk. Szerinte ameddig "generációk hagyják el ezt az országot", addig lesz is jövő a bizniszben. Az embereket ugyanis hajtja a honvágy, és a kényelem miatt szerinte is megéri kifizetni azt a felárat, amit a kisbuszosok kérnek mondjuk a vonathoz képest. A fuvaros szerint a legtöbbször telt házzal indul útnak a 10 fős busszal, az utasok általában Németországban dolgozó magyarok, akik oda-vissza foglalnak helyet. Arról nem akart beszélni, mennyit lehet keresni a biznisszel, de leszögezte: megéri. Főleg úgy, hogy korábban egy állami cégnél dolgozott buszvezetőként.
Amikor arról érdeklődtünk, mi alapján állították össze a "menetrendet", a vállalkozó azt mondta, "erre volt igény". Rengetegen dolgoznak Németországban, és jellemzően így, kisbusszal járnak haza, ő pedig lényegében oda megy, ahová hívják. Egyelőre az alábbi városokban áll meg Ausztriában és Németországban, de ha változik a közönség igénye, akkor más városokat is beemel:
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
- Bécs
- Linz
- Passau
- Regensburg
- München
- Nürnberg
- Würzburg
- Frankfurt
Szerinte az a különbség köztük és a vasút között, hogy ők rugalmasak:
Ugyanakkor mint minden üzletág, ez is kezd felhígulni, a fuvaros szerint ma már "szinte mindenki ezt csinálja, aki el tud vezetni egy Transportert", rengetegen vágtak bele az üzletbe. Való igaz, a németországi magyarok weboldalán például már több mint 30 oldalon sorakoznak azok, akik fuvart kínálnak Németországból Magyarországra, jellemzően kisbusszal, és jellemzően "menetrend szerinti járatokkal."
Piac, az van
Bár arról pontos információ nincs, hogy hány magyar dolgozik Németországban, a a KSH szeptember-novemberi adatai szerint honfitársaink megint nyakukba vették a világot: nagyjából 3900-al többen vallották magukat "külföldi telephelyen dolgozónak", mint a hivatal előző adatközlésekor. 2018 elejéhez képest egyébként több mint 14 ezer fős volt az emelkedés, összességében pedig több mint 110 ezer magyar dolgozik külföldön.
Vannak ennél durvább számok is: A Portfolio becslése szerint jelenleg 600 ezernél is több magyar élhet jelenleg az Európai Unióban, ugyanakkor augusztusi cikkükben megjegyzik, azok, akik illegálisan dolgoznak külföldön, semmilyen hivatalos statisztikában nem jelennek meg, és arról sincs pontos adat, hányan ingáznak. Márpedig sokan vannak, akik valamely környező országban vállalnak állást, miközben Magyarországon élnek.
Az Eurostat adatai szerint egyébként 2017-ben a magyar munkaképes lakosság (a 20-64 éves korcsoport) kicsit több mint 5 százaléka, 339,3 ezer ember dolgozott egy másik uniós tagállamban.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Kiváló minőség a tányérodon – KMÉ-védjegyes termékek a Mecsek Baromfi Kft.-től (x)
A Mecsek Baromfi Kft. friss csirkehúsai elnyerték a KMÉ-védjegyet, amely biztosítja a vásárlók számára a valóban kiemelkedő minőséget.
-
A magyar befektetők fele nagy lehetőséget szalaszt el (x)
Egyre nagyobb az érdeklődés a TBSZ iránt, a befektetők többsége viszont még mindig nem használja ki ennek az adóhatékony befektetési módnak az előnyeit.
-
Hoppá! Tudtad melyik bank lett a legjobb lakossági állampapír forgalmazó? (x)
Az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) idén is a Gránit Banknak ítélte „Az év Lakossági állampapír forgalmazója” díj ezüst fokozatát.
Green Transition & ESG 2025
AI in Business 2025
Biztosítás 2025


