Ne menekülj, a technika úgyis utolér - műholdas segítség a fa árnyékában

Pénzcentrum
2006. november 27. 14:00

Nem csoda, ha manapság a helyzetmeghatározók és a mindentudó elektromos ketyerék világában döbbenten és kellőképpen meglepve néznek ránk, azok akiktől a régmúlt idők módszerét alkalmazva segítséget kérünk egy bizonyos utcát, elágazást, vagy házszámot keresve, miközben alig bírjuk kihámozni magunkat az összehajtogatós térképdzsungelből, hogy legalább azt lássuk vajon merre int a fejével önkéntelen segítőnk. Hogy megkíméljük magunkat a kellemetlen beszélgetésektől és az állandó elkéséstől, érdemes lehet a karácsonyi lázban egy kicsit többet foglalkozni a navigációs berendezések nyújtotta lehetőségekkel és a vásárlásukkor megfontolandó szempontokkal!

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

Ezen a héten is, mint előző két karácsonyi ajándékkutatásunk során egy nagy elektronikai áruházlánc egyik tagját kerestük fel, hogy többet tudhassunk meg a GPS és az egyéb a navigációs rendszerek működéséről és a különböző termékkategóriákhoz és márkákhoz tartozó plusz szolgáltatásokról, érték- és árnövekedésről. Ez azonban az mp3 lejátszókkal és a laptopokkal ellentétben egyáltalán nem volt könnyű eset, mert a termékek viszonylag szűk skálájából válogathattunk csak. Lássuk, mit találtunk!

Nehéz elhinni, hogy ezek a jelenleg még viszonylag drága és luxusnak számító berendezések egyszer majd olyan elterjedtek lesznek, mint napjaink mobiltelefonjai, hogy szinte már létezni sem tudunk nélkülük, és óvodástól nagymamáig mindenki használja ezt a magyar piacon alig 15 éve jelen levő készüléket. Ám a szakma emberei szerint mindenképpen ez a jövő, hiszen gyorsan fejlődő, egyre kifinomultabb technika lenyomja az árakat, így mindenki számára elérhetővé válik majd (legalábbis, ami az árat illeti) a navigációs rendszerek nyújtotta segítség.

Két láb, négy kerék...

Az első és legfontosabb szempont az, hogy mire szeretnénk használni ezeket a szerkezeteket. Autó, motor, bicikli vagy terep: mind mást igényelnek. Ha túrázni szeretnénk korántsem biztos, hogy Európa fővárosainak úthálózatára van szükségünk, míg ha valahova el szeretnénk jutni városon, akár Budapesten belül, nem feltétlenül van szükségünk barométerre.

Így ha kitaláltuk azt, hogy mi is a legfontosabb célunk az új eszközzel, az már fél-siker. A PDA-k, PNA-k és GPS rendszerek dzsungelében ugyanis korántsem annyira könnyű kiigazodni, mint az mp3 lejátszók, vagy a digitális fényképezőgépek között, egészen egyedit és mást kínálhatnak a különböző szerkezetek.

Ha valamilyen egészséges közlekedési mód használatához, futáshoz, biciklizéshez szeretnénk használni, akkor leginkább a Garmin termékei között érdemes szétnéznünk, amelyekhez már néhány 10 ezer forintért hozzájuthatunk. Az új Forerunner 205/305 igazi társ lehet a sportoláshoz annál is inkább, mivel nem csupán egy valamire lőtték be, könnyű az átmenet az egyes sportágak beállításai között, saját magunkkal versenyezhetünk miközben a fák lombjai alatt is tökéletes műholdas vétel gondoskodik a biztonságunkról. A súlya sem utolsó számpont, bár ez nem kirívóan kevés, összesen 77 grammot nyom, és bár nem energizer nyuszi 10 óráig bírja a helyzetmeghatározónk.

Mélyebbre a dzsungelben

Ha azonban vadabb vizekre evezünk, és a városi dzsungelben való tájékozódáshoz szeretnénk az elektromos csodák segítségét igénybe venni, már egészen más szempontokat kell figyelembe vennünk. Az autós navigációs rendszerek széleskörű elterjedését ugyanis mindeddig gátolta, hogy kishazánk fehér vagy éppen csak derengő szürke folt volt Európa térképén, mígnem az iGO létre nem hozta a magyarországi hasznos működéshez szükséges térképet.

A legtöbb cég, a Garmint, a Pioneert és egyes nem túl neves cégeket kivéve az iGO szoftverét használja. De egyes termékek (például a Mitac gyártmányok) esetében csupán Magyarország és Kelet-Európa térkép jár a termékekhez és a Nyugat-Európa kiegészítőt külön SD kártyán lehet megvásárolni. A frissítéseket a hivatalos weboldalakról tudja majd letölteni a lelkes felhasználó, azonban ez csupán egy jó ideig, általában 12 hónapig ingyenes, a lejárat után pedig nem kevéssé borsos árért cserébe juthatunk hozzá az új információhoz.

A Garmin termékeinek nagy előnye, hogy teljes Európa térkép jár a készülékez, amelyhez használható Magyarország térkép is tartozik, míg a Pioneer szupercsoda AVIC-X1BT hazai térképén jelenleg csupán 4000 település részletes térképe található meg, de a fejlesztők a következő frissítés alkalmával ennek bővítését is ígérik, amely egy több mint fél milliót érő termék esetében természetes.

Országh angol-magyar, magyar-angol

Lényeges szempont még, hogy a megvásárolt szerkezet, milyen nyelvén szól hozzánk és azt hogyan teszi. A tapasztalat az, hogy bár a gépi hangon nehéz finomítani, egyes gyártóknak tökéletes ajándék lenne a fent említett nagyszótár, bár ha ez van is nekik, magyar nyelvtankönyvvel biztosan nem találkoztak a fordítók. Így érdemes lehet még az üzletben meghallgatni vajon a magyar menü tényleg magyar-e és nem lenne-e jobb mégis a kevésbé nyelvtörős angolt választani.

PDA vagy PNA

A leglényegibb különbség ebben az esetben nem az árban van, hanem abban, hogy mit tud a készülék, és nekünk mire van szükségünk. A PDA kisméretű személyi számítógép, amellyel internetezni, e-mailezni tudunk és amely könnyedén kezel szövegszerkesztővel, vagy táblázatkezelővel elkészített fájlokat, és csupán egy "melléktevékenység" számára a navigáció. A PNA ellenben egy szűkített navigációs rendszer, amely általában a navigáción kívül csupán zene lejátszására és képmegjelenítésre alkalmas.

Mivel az árkülönbség igazából nem ebben rejlik, inkább aszerint döntsünk, hogy mennyire várjuk el a készüléktől az egyszerű kezelhetőséget, illetve, hogy valójában mire kell nekünk a berendezés csupán navigációra és esetleg fontos szempont az egyszerűség, utóbbiról nyugodt szívvel mondunk le a plusz szolgáltatások kedvéért.

Bluetooth, Sirf III, WLAN és társaik

A Bluetooth és a WLAN is elvárható szolgáltatás egy jól fejlett PDA esetében, azonban ne várjunk drót nélküli kihangosítást egy PNA-tól. Ezek a szolgáltatások azonban nem befolyásolják jelentősen az árat, bár a frissítések szempontjából jól jöhet a beépített WLAN kapcsolat.

Az ár és ami mögötte van

A legfontosabb árbefolyásoló tényezőnek ebben az esetben a márka, a kijelző minősége, és a plusz szolgáltatások számítanak. Autós navigációs rendszert legolcsóbban 50 ezer forintért vásárolhatunk, ám ez az sajnos az egyszer használatos fényképezőgépekhez hasonlóan nem képvisel túlságosan magas minőséget.

A már emlegetett Pioneer terméket tekinthetjük csúcskategóriának, amelynek csúcsára is van, a közel fél millió forintért azonban minden most létező kényelmet megkapunk. Közép-felsőkategóriás és kellőképpen megbízható termékekként a Garmin termékcsaládot tudjuk ajánlani, akik a GPS-t igénylő szinte minden esetre tudnak ajánlani valamit, a Nüvi 350 és 660 különlegessége, hogy erős napsugárzásban is jól látszik a tartalom, mindezért az átlagnál valamelyest magasabb árat, körülbelül 130, illetve 175 ezer forintot kell kiadnunk.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
NAPTÁR
Tovább
2021. december 3. péntek
Ferenc, Olívia
48. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?