0 °C Budapest

Gyári gumi van az autódon? - Vigyázz vele!

Pénzcentrum
2006. április 27. 12:00

Sokan úgy gondolják, hogy amelyik gumiabroncs jó a téli havas, csúszós, latyakos utakra, az "elég kell, hogy legyen" a nyári, kellemesebb útviszonyok között is. Ez azonban egyáltalán nincs így. A Goodyear mérései szerint száraz úton új téli gumikkal a fékút akár duplájára is növekedhet az új nyári garnitúrához képest - és ez a legjobb eset, hiszen ritka, hogy új állapotú téli felszereléssel várjuk a tavaszt. Nyári gumiabroncsokra akkor érdemes áttérni, amikor a hőmérséklet tartósan 7 Celsius fok fölé emelkedik. Ez az a határ ameddig a gumikeverék sajátosságai miatt a téli abroncsokkal biztonságosan lehet közlekedni.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

Mi mit jelent

Első lépésben az abroncs méretének a meghatározása történik. A túl nagy vagy túl kicsi gumi károsíthatja az alkatrészeket (nagyobb kopás), illetve ronthat a jármű menettulajdonságain is. A pontos méret meghatározása történhet a kocsi szervizkönyvéből vagy ennek hiányában szakszervizben szakemberek segítségével.

Azonban mielőtt nekilátnánk a megfelelő abroncs kiválasztásának nem árt ha tisztában vagyunk azzal, hogy miként jelzik a gumik méreteit. Ezeket az adatokat mindig a gumi oldalán lévő számsor tartalmazza. A 155/65 R13 T például azt jelenti: a gumi futófelületének a szélessége 155, az abroncs magassága pedig ennek a 65 százaléka. Az R 13 a kerék átmérőjét jelenti collban. A sor végén lévő betű pedig a gumi legnagyobb sebességét adja meg. A Q 160 kilométeres maximális sebességet jelent, az R 170-et, az S 180-at, a T 190-et, az U 200-at, a H 210-et, a V-240-et, a W pedig legfeljebb 270 kilométert óránként.

Mikor kell a gumiabroncsokat lecserélni?

Akkor érdemes új nyári gumiabroncsot venni, ha a futófelületi mintaárok mélysége már nem éri el a 2 millimétert. Ennél kisebb árokmélységnél a gumiabroncs már balesetveszélyes, mert számos paramétere (fékút, tapadás, stb.) jelentősen romlik. A gyártók a gumiabroncsokat kopásjelző rendszerrel (TWI - Tread Wear Indicator) szerelik fel, mely a mintaárokba vulkanizált kis kitüremkedésekből áll. Ezek a mintázat kopásával láthatóvá válnak. Elhelyezkedésüket a Goodyear gumiabroncsokon a vállrészen található háromszög jelzés, más gyártóknál a TWI felirat vagy márkajel mutatja.

A szakértők felhívják a figyelmet arra is, hogy a gumiabroncsok cseréjével együtt érdemes megvizsgálni a szelepek állapotát. Ez az új gumiabroncsok ára mellett elhanyagolható kiadást jelent.

Újabb hasznos tanács, hogy ha nem teljes garnitúrát vásárolunk, akkor érdemes az új gumiabroncsokat a hátsó kerekekre szerelni. Ha az első kerekek elveszítik a kapcsolatot az úttesttel, a gépkocsi irányíthatatlan lesz ugyan, de megtartja a haladási irányát. Amennyiben viszont a hátsó keréknél szakad meg a kapcsolat, az autó hátulja "kitör". Ez sokkal kritikusabb helyzetet eredményezhet, mint az átmeneti kormányozhatatlanság.

Kinek lehet jó választás a négy évszakos gumiabroncs?

A négy évszakos, tehát nyári és téli viszonyok között egyaránt használható gumiabroncsok vásárlását azoknak érdemes megfontolni, akik keveset használják az autójukat, és zordabb teleken szívesebben választanak más közlekedési eszközt. A négy évszakos gumik speciális mintázattal rendelkeznek és különleges összetételű gumikeverékből készülnek. Ennek megfelelően a téli-nyári gumiváltás és a tárolás költsége megtakarítható.

A Goodyear felmérései szerint az európai autóvezetőknek évente átlagosan 141 napot kell vezetniük nedves utakon. Különösen gyakran történik baleset akkor, amikor egy száraz időszak után kezd el esni. Az összes gyártó egybehangzó véleménye szerint a legveszélyesebb jelenség az ún. vízenfutás (aquaplaning), melynek balesetmentes kezelése a tapasztalt sofőröknek is komoly kihívás.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 39 646 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 7,28%), de nem sokkal marad el ettől a Sberbank 40 150 forintos törlesztőt (THM 7,66%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Az ADAC tesztje

Az ADAC tesztjeihez akár másfél ezer gumit is felhasználnak. Ezeket hosszasan, precízen gyötrik, jellemzően zárt pályán (kivéve a kopás vizsgálatát.)a teszt mindegyik szakaszát többször megismétlik, és nagy gonddal vizsgálják, hogy vizes úton miként viselkednek az abroncsok.

Pont a nedvesség okozott gondot a nyári gumik jelentős részének. Öt típus főleg emiatt kapta a "korlátozottan ajánlott" címkét - amely a hazai iskolai osztályzatok közül a kettesnek, esetleg a gyenge hármasnak felel meg leginkább. Egy típus, a BF Goodrich Profiler 2 elbukott a vízpróbán, pedig egyéb tulajdonságai kiemelkedőek.

A többség azonban elérte legalább az "ajánlott" minősítést. A Bridgestone és a Pirelli pedig ismét megmutatták, hogyan kell jó abroncsot készíteni.

Bár azt gondolná az ember, hogy az a legjobb abroncs, amit kifejezetten egy autótípus kedvéért készítettek, ez még sincs mindig így. A német autóklub ezúttal két olyan gumit is kipróbált, amelyet a Mercedes C -sorozatához gyártottak. A kocsik ilyen abronccsal érkeznek a vevőhöz, és ugyancsak ilyet ajánlanak a kereskedők.

A két alaposan tesztelt gumi a Michelin Pilot Sport és a Bridgestone Potenza RE050. Mindkettőn az "MO" felirat jelzi, hogy kimondottan ehhez a márkához készült, esetünkben a mini Mercihez. Kellemetlen meglepetés, hogy a gumigyártók általános típusaikhoz képest e kettő gyengén szerepelt. A Michelin Pilot Sport osztályzata a "korlátozottan ajánlott", a Bridgestone Potenza RE050 pedig a nem ajánlott , magyarán megbukott. Utóbbinál a gyártó túlzottan egy tulajdonságra, a jó kopásállóságra koncentrált, viszont vizes úton rosszul vizsgázott a gumi.

Amire még érdemes figyelni

A nyári és téli garnitúrát váltó autótulajdonosoknak érdemes figyelniük az abroncsok tárolására is. A nem használt gumikat mindig fektetve kell elhelyezni, ha felnire vannak szerelve akkor felfújt állapotban. Az abroncsokat célszerű időnként megfordítani, nehogy deformálódjanak, és száraz, árnyékos, szobahőmérsékletű helyen tárolni azokat.

Mindig fel kell írni a leszerelt abroncsokra, hogy honnan vették le. Így a szezon végén csakugyan eredeti helyükre kerülnek vissza. Néhány ezer forintért egyébként nagyon sok szerviz megőrzi az abroncsokat a következő szezonig.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
NAPTÁR
Tovább
2021. december 8. szerda
Mária
49. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?