A megfelelő körültekintéssel és változtatásokkal mindenki számára csökkenthetők az áramszámlák.
Az elszámolási időszak kezdete óta sok olvasói megkeresést kapunk amiatt, hogy a bankok ügyfélszolgálatai vagy az online rendszerek nem megfelelően működnek. Utánajártunk, hogy mi áll a háttérben, és mi az oka a netbankok furcsa működésének.
Többek között ezek miatt akadtak ki a bankok ügyfelei:
- Használhatatlan, elérhetetlen call center
- Nem válaszolnak a levelekre
- A netbank sokszor elérhetetlen/nem lehet utalni/véletlenszerűen könyvelik le a tételeket
- A hitelkártyás tranzakció nem jelenik meg időben (webshopos igazolás miatt okozott gondot)
Az elszámolás miatt áll le a rendszer, vagy mégsem?
Több olvasónk panaszkodott arra, hogy problémái vannak a banki ügyintézéssel. Volt, akinek a folyószámlájával vagy hitelkártyájával, volt, akinek a devizahitelével akadtak gondjai.
Arról korábban írtunk, hogy az MNB bankokat büntetett meg amiatt, hogy nem tudtak időben elszámolni az ügyfeleikkel, ennek oka a pénzintézetek leterheltsége. Arról is írtunk korábban, hogy a bankok belső informatikai rendszerét jelentős megpróbáltatásoknak teszi ki az elszámolás. Ezek a gondok most úgy látszik, hogy már az ügyfelek által is érzékelhetőek.
A devizahitelekkel akad a legtöbb probléma
- panaszkodott a Pénzcentrumnak egy olvasó.
Ugyan a hitelkiváltó verseny megkezdődött, akad olyan bank, ahol "ottfogják" az ügyfelet, ugyanis elérhetetlenek a kijelölt devizahiteles ügyintézők. Olvasónk e-mail-jére ugyanis olyan automatikus választ kapott a hitelügyintézőjétől, hogy az elszámolási és forintosítási kérdésekben keressék a központi ügyfélszolgálatot.
A beszámoló szerint viszont a központi call center lassú, nehezen elérhető és az ottani ügyintéző nem kifejezetten hitelszakértő, így pedig nem egyszerű a hitelkiváltás.
Más területen is akadoznak a rendszerek
Úgy tűnik, hogy nem csak a devizahiteles ügyintézéssel kapcsolatban vannak problémák, információink szerint ez azért lehet így, mert a bankok informatikai szakemberei is részt vesznek az elszámolás banki folyamataiban, így kevesebb idejük marad a szokásos rendszerek kezelésére, karbantartására. Emiatt nem elszámoláshoz köthető banki informatikai rendszerek is akadozhatnak.
Több olvasónk panaszkodott arra, hogy a netbankjában össze-vissza könyvelik le a tételeket, így nem látja, hogy adott napon mekkora összeg van a számláján.
- írja egy feldühödött olvasónk.
- teszi hozzá.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Egy másik olvasónk a folyószámlája mellett a hitelkártyás elszámolásokra is panaszkodott. Ez elsősorban azért jelentett problémát neki, mert webshopból rendelt áru után a vámkezelés miatt a vámügyintéző elkérte a fizetési visszaigazolást, amit csak napokkal később tudott felmutatni, így a rendelt árut is csak napokkal csúsztatva tudták házhoz szállítani neki. Az eset további érdekessége, hogy először a bank a devizában megadott összeget emelte le a számláról, csak később vették észre az eltérést, és számolták át forintra fizetendőt.
A példátlan mértékű pénzintézeti elszámolási folyamat során a hazai bankok egy évtizedes időszak alatt felépült ügyfélállomány adatait számolták újra, majd küldték ki ennek eredményét, csaknem 2 millió darab ajánlott-tértivevényes levélben - és kezelik most az ügyek kapcsán beérkező kérdéseket, észrevételeket.
A terhelés mértéke bankonként eltérő, annak megfelelően, hogy mekkora egy-egy adott bank érintettsége a fogyasztói hitelek (a deviza alapú hitelek) terén, illetve milyen széles volt a termékkínálata, és milyen összetettek a korábbi kalkulációs modelljei. Ezeket kellett újraszámolnia ügyfelenként 10 évre visszamenőleg a bankoknak.
Több pénzintézet az "éles", folyamatosan működő rendszere mellé gyakorlatilag egy azonos "modellező" rendszert kellett felépítenie. Ez hatalmas munkát jelentett, és alapvetően ezért sem érintheti az élő rendszerek zavartalan működését. A kapacitások viszont végesek, rengeteg emberi és gépi erőforrást kellett az elmúlt hónapokban, és jelenleg is az elszámolásra fordítani az előkészítés, a kalkuláció, kiértesítés és az ügyféltájékoztatás tekintetében egyaránt.
Milyen határidők közelegnek a devizahiteleseknek?
- A legtöbb devizahitelesnek már lejárt a panaszbenyújtási határideje, ha nem volt megelégedve az elszámolásával. A panasz benyújtásától viszont a bankon van a sor, ugyanis 60 napon belül választ kell adnia a panaszra. Ha ezt nem tenné meg, vagy elégedetlenek vagyunk a válasszal, akkor a Pénzügyi Békéltető Testülethez fordulhatunk.
- A másik fontos határidő a hitelfelmondásé. Az értesítőnk kézhezvétele után 31. napon módosul a szerződés (ami a legtöbb devizahitelesnél a napokban történt meg vagy fog megtörténni), és ez után 60 napunk van arra, hogy díjmentesen felmondjuk a szerződésünket. Ennek köszönhetően élhetünk a hitelkiváltás lehetőségével. A bankok lassú munkája viszont fenyegetheti azt, hogy az előzetes hitelelbíráláson túlessünk mielőtt a 60 nap lezárul.
Az elszámolások lezárulása után ezek a hibák valószínűleg kevésbé fordulnak majd elő, de azt nehéz kijelenteni, hogy adott hiba az elszámolás miatt keletkezett. Ennek oka, hogy a Bankszövetség információ szerint a bankoknak a már működő informatikai rendszerek mellé gyakorlatilag egy második rendszert kellett felhúzniuk ahhoz, hogy végre tudják hajtani az elszámolást.
Ez egyébként a törvény adta szűk keretekhez képest rekord sebességűnek mondható, a sietségből adódó hibák kiküszöbölésén a pénzintézetek folyamatosan dolgoznak.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Nagyobb repülők közlekednek Debrecen és München között
- Még sajátjait sem engedi külföldre utazni a Kreml
- Bejött a Netflix stratégiája, brutális nyereséget könyvelhettek el
- Nem kizárt egy új üzemanyagárstop – a nap hírei
- Németországi kémügy: bekérették az orosz nagykövetet, de nem késett a válasz
- A dél-koreai kormány kénytelen volt engedni a tiltakozó orvosoknak