A kutatók remélik, hogy ez az áttörés segít a tengeri élővilágot fenyegető halálos veszélyek korai felismerésében.
Elkezdődött a 2023. évi parlagfű pollenszezon - közölte honlapján a Nemzeti Népegészségügyi Központ (NNK). Keddi jelentésükben azt írták, hogy az esőzések után az elkövetkező napokban újra a pollenterhelés erősödésére lehet számítani. A parlagfű pollenszórása várhatóan fokozatosan emelkedik, jellemzően az alacsony-közepes tartományban várható, azonban helyenként elérheti a magas szintet is.
A csalánfélék virágzása csúcsidőszakán túljutott, bár pollenkoncentrációjuk még mindig jellemzően a közepes-magas tartományban alakulhat. A pázsitfűfélék és a kenderfélék virágporának koncentrációja alacsony-közepes szintet érhet el, az üröm, az útifű, a libatopfélék, a lórom, az ernyősvirágzatúak, a gyékény és a sás pollenszemei országosan alacsony koncentrációban vannak jelen - közölte az NNK.
A fák közül még jelen van a levegőben a hárs, valamint a ciprus- és tiszafafélék pollenje, jellemzően alacsony koncentrációban. A kültéri allergén gombák közül az Alternaria spóraszáma országosan magas, az Epicoccumé alacsony-közepes.
A parlagfűre érzékenyek számíthatnak az allergiás tünetek megjelenésére, tapasztalhatnak orr- és szájnyálkahártya viszketést, orrfolyást, tüsszögést, szemviszketést - hívták fel a figyelmet.
"Az allergiás tünetek erősségének mérséklése érdekében javasoljuk, hogy a parlagfű virágporára érzékenyek mielőbb kezdjék meg a gyógyszeres kezelést vagy keressék fel kezelőorvosukat a megfelelő gyógyszeres kezelés beállítása érdekében" - írja az NNK.
1,5 millió magyar allergiás a parlagfűre
Magyarországon 3,5 millióra tehető az allergiások száma, közülük 1,5 millióan a parlagfű pollenjére érzékenyek. Az Országos Közegészségügyi Intézet (OKI) korábbi felmérése szerint a lakosság mintegy 20 százaléka szenved - orvos által diagnosztizált - pollenallergiában, de egyes becslések szerint valójában legalább a magyarok 30 százaléka érintett. Az utóbbi negyedszázadban megkétszereződött az allergiások száma, egyes becslések szerint ma Magyarországon legalább kétmillióan szenvednek ettől.
Akármelyik becslés is áll közelebb a valósághoz, az biztos, hogy rengeteg magyart érint most a parlagfűvirágzás. Viszont sokan csak későn kapnak észbe, mikor már nagyon kínozza őket az allergia, és akkor rohannak a patikába gyógyszerért. Az NNK tavalyi felmérése szerint az allergiások csupán tíz százaléka kezdi el időben szedni - a pollenszezon előtt két héttel - a gyógyszereit!
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Hogy ne jelentsen akkora kiadást az allergiaszezon, a Pénzcentrum azt javasolja, mindenképpen keressük fel a háziorvost, vagy a szakorvost. A vényre kapható szerekkel ugyanis rengeteg pénzt meg lehet takarítani, és további előnyei is vannak, ha receptköteles szereket használunk.
A vény nélkül kapható szerekkel szemben pedig a vényre kapható szerek sokkal korszerűbbek. Sokkal jobban tudnak segíteni és kisebb, illetve kedvezőbb mellékhatásprofillal rendelkeznek. Például az antihisztaminokról közismert, hogy álmosítanak, csökkentik a reflexidőt - akár még a vezetésben, a mindennapi életben is befolyásoló tényezők lehetnek. A modernebb antihisztaminok, amelyek receptre kaphatóak, már ezzel a mellékhatásprofillal nem bírnak
- mondta el Dr. Moric Krisztina a Budai Allergiaközpont fül-orr-gégész főorvosa és allergológusa korábban a Pénzcentrumnak. Mindenképpen érdemes tehát felkeresni az orvost, azon túl is, hogy a vényre felírt gyógyszerek támogatottak, így lényegesen olcsóbbak is. Továbbá érdemes az akár vényre, akár vény nélkül vásárolt gyógyszereinket egészségpénztári megtakarításból fizetni, mellyel adóvisszatérítésre lehetünk jogosultak:
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








