Nem érdemes kivárni, láthatáron az autódrágulás Magyarországon: erre kocsira most 1 év a várólista

Szánthó Péter2025. július 4. 05:24

Kíváncsiak voltunk, mennyit kell várni most a legnépszerűbb új autókra. A Suzuki Vitara és az S-Cross esetében jelenleg 2-3 héten belül átvehetők az új modellváltozatok, augusztustól pedig márkakereskedői készletről is elérhetők lesznek. Mint az importőrtől megtudtuk, az új Opel Frontera szállítási ideje körülbelül 2 hónap. A Mazda6e modellre nagyjából fél évet kell várni, míg az Audi Q5 esetében gyári rendelésnél akár egy év is lehet a szállítási határidő, de a Skoda Superb Combi alapváltozatának esetében is akár 34–38 hetes átfutással lehet számolni.

A Magyar Suzuki esztergomi gyárában továbbra is Vitara és S-Cross modelleket gyártanak, az európai piacokra hibrid meghajtással. A magyar piacon ez a két legnépszerűbb modell a regisztrációs adatok szerint a személyautók között - közölte a vállalat a Pénzcentrum megkeresésére.

A nyár elején mindkét modell esetében megtörtént a technológiai átállás, típustól függően a Vitara és az S-Cross is két-három hetestől maximum 1,5-2 hónapos szállítással átvehető. Az új modellváltozatok várhatóan augusztustól akár azonnal, márkakereskedői készletről is elérhetők lesznek. A harmadik legnépszerűbb modellünk, a Suzuki Swift Japánból érkezik és tavaly október óta vezeti a "B" szegmens eladási listáját. Itt a szokásos 2-2,5 hónapos szállítási határidőket a jövőben is tartani tudjuk. Ettől csak egyes modell- vagy színváltozat esetében fordulhat elő eltérés

- ismertette kérdésünkre a Magyar Suzuki Zrt. Kijelentették: az amerikai vámpolitika a Magyar Suzuki pénzügyi eredményeire és termelésére nincsen hatással, mivel nem gyártanak és forgalmaznak az Egyesült Államok piacára.

Az export korlátozások azonban (mint pl. a kínai ritkaföldfém kiviteli korlátozások) a beszállítói láncunkra hatással vannak, gyártásunkban viszont ez nem okoz fennakadást. A közel-keleti konfliktusok nem befolyásolják esztergomi vállalatunk termelését. A globális trendek, az állandó, iparágat érintő változások a szokásosnál is nagyobb rugalmasságot igényelnek tőlünk, de ehhez az elmúlt években esztergomi vállalatunk - együttműködésben munkavállalóinkkal, beszállítóinkkal és partnereinkkel - alkalmazkodott

- közölte a vállalat. Arra a kérdésünkre, hogy mit lehet tanácsolni a magyar vásárlóknak, akik a népszerű modellek valamelyikét keresik - érdemes kivárni, vagy inkább gyors döntést hozni? - azt írták, jelenleg a legkeresettebb modellek a hibrid meghajtású kompakt-SUV kategóriába tartoznak, itt található a Suzuki két volumen modellje is, az S-Cross és a Vitara.

Ebben a szegmensben nem érdemes halasztani a vásárlást, hiszen a gazdasági környezet, a piaci trendek nem vetítenek előre árcsökkenést

- húzták alá.

Az Opel hazai importőre megkeresésünkre közölte: a vállalat gyártási oldalról kifejezetten jól áll. Személyautók esetén a gyártásrendelésre 2-3 hónapot kell várni, haszonjármű esetén ez némileg hosszabb, 3-4 hónap. Az elmúlt időszakban javulás tapasztalható ezen a területen.

Külön kiemelnénk az egyik legfontosabb, új modellünk a Frontera elérhetőségét, amely esetén - Európában egyedülálló módon - csak 2 hónapot kell várni a megrendeléstől az autó átvételéig, köszönhetően a Magyarország számára biztosított magas allokációnak, valamint a gyártás földrajzi közelségének

- közölték hozzátéve, hogy a különböző hajtásláncok között lényegi eltérés nincs, benzin, dízel, hybrid, plug-in hybrid és elektromos változataink is a fenti rövid átfutási idővel érkeznek. Az egyetlen kivétel a Grandland PHEV modell, amelynek gyártás indulása szenvedett némi késedelmet. A szeptembertől elinduló gyártás után azonban ott is jelentős javulást várnak.

Mint az importőrtől megtudtuk, a legnépszerűbb Renault és Dacia modelljeinkre jellemzően kevesebb mint 3 hónapot kell várni. A felszereltségtől függően változhat a szállítási idő, ám csupán kis mértékben.

Az elmúlt hónapokban is stabilnak mutatkozott az ellátási láncunk, nem érezhető különbség az azt megelőző időszakhoz képest

- közölte az importőr. Az amerikai vámintézkedésekre és a kínai exportkorlátra vonatkozó kérdésünkre pedig azt közölték, hogy "Magyarországi importőri szervezetként számunkra nem ismert negatív hatás a kérdésben felmerült témák kapcsán. Ellátásunk és operációnk stabil, nem kaptunk negatív előrejelzést a közeljövőt illetően." Hozzátették: a közel-keleti konfliktus kapcsán sem tapasztalható ellátási késedelem.

Minden formában igyekszik a gyártó rugalmassá tenni a rendszert az esetlegesen felmerülő, külső bizonytalanságok miatt. Európai gyártóként a gyártási helyeket diverzifikálja a cég a Renault és a Dacia esetében, hogy a kitettsége alacsonyabb legyen az EU-n kívüli piacokon is

- fogalmaztak. Az autóvásárláson gondolkodóknak azt javasolják, hogy tekintsék meg a raktárkészletükben elérhető lehetőségeket, mivel a hazai piacon kimagaslóan magas számú, azonnal elérhető modelleket kínálnak.

Több mint 1000 autóból válogathatnak a Renault és Dacia iránt érdeklődők, akik egyébként 24 óra erejéig le is tudják foglalni a kiválasztott autót a megtekintése előtt

- írták.

A Mazda Motor Hungary kérdésünkre azt írta, a legnépszerűbb, legkeresettebb modellek beszállítása folyamatos, és mivel a gyártó csomagokban adja az extrákat, így nagy valószínűséggel találni olyan autót a logisztikai csőben, amire az ügyfél szerződhet. A gyári rendelés szállítása 4 hónap, a hamarosan érkező Mazda6e esetében 6 hónap.

Mint közölték, a népszerű modellek elérhetőségét a készlet, a kereskedők rendelései, az európai szabályokhoz való alkalmazkodés és az határozza meg, hogy az autóikat legnagyobbrészt Japánban gyártják. Például, ha éppen nincs a logisztikai csőben olyan CX-60, amilyet az ügyfél szeretne, akkor elképzelhető, hogy 6 hónapot kell rá várni.

A vámintézkedések és egyéb korlátozások kapcsán azt közölték, hogy a Mazda az USA-ban a vámok okozta darabszámcsökkenést Európában enyhítji, ez azt jelenti, hogy több CX-30-at/60-at/CX-80-at szeretnének eladni a kontinensen. A Mazda6e-t kínai vegyesvállalatuk gyártja, így a ritkaföldfém-korlátozás nem érinti. A közel-keleti helyzet némileg befolyásolta a logisztikát, át kellett szervezni a szállítási útvonalat és a kikötőket, ahonnan útnak indítják az autókat, a hajóiknak meg kell kerülni a Szuezi-csatornát.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A vásárlásra készülőknek azt tanácsolták, hogy éremes megkeresni a hivatalos mérkakereskedőket, akik jó ajánlatokkal várják a potenciális ügyfeleket a különféle CX-modellekre.

Kérdésünkre a Kia Hungary közölte: a zsolnai gyár csupán pár órára van Budapesttől, itt gyártják a Ceed családot és a Sportage modellt, melyek a távolság miatt, egyedi rendelés esetén is 2-3 hónap alatt átvehetőek.

A Koreából érkező modellek esetén hosszabb szállítási idővel kell számolni, egyrészt a távolság miatt, másrészt a hajón történő szállításokban tavaly bevezetett változtatások következtében (hajózási sebességkorlátozás, Közel-Keleti események miatti útvonalváltozás Afrika megkerülésével). A korábbi 4-6 hónap helyett akár a fél évet meghaladó időtartammal is kell számolni bizonyos, Koreában gyártott modellek esetében (az összes modellünk, kivéve a Zsolnánk gyártott Ceed család és Sportage). Hajtáslánc miatti szállítási különbségek jelenleg nincsenek

- mondták, majd hozzátették, a szállítási idő a gyártáskapacitástól függ, illetve a rendelkezésre álló alkatrészektől, jelenleg fennakadás nem tapasztalható, és a szállítási útvonalakon sincsen fennakadás.

Azt is elárulták, hogy a Kia európai kereskedelmére közvetetten hatnak az amerikai vámintézkedések, de a hatás nem elsődlegesen európai piacokon jelentkezik.

Az EU-n belül nem érvényesek az amerikai vámok, így a magyar vagy más európai vásárlók nem éreznek közvetlen áremelkedést emiatt. Kia európai modelljei (pl. Ceed, Sportage) Szlovákiában, Zsolnán készülnek, tehát helyi gyártásból származnak, nem érintik őket a vámintézkedések. A kínai exportkorlátozások miatt az elektromos Kia modellek akkumulátor- és motoralkatrészei drágulhatnak, ez pedig később árnövekedéshez vezethet az európai piacon is

- ismertette a hazai importőr. Ők is azt javasolják, hogy a vásárlásban gondolkodók gyorsan döntsenek, érdemes megnézni a készleten lévő autókat, aki gyártásból rendelne, annak a fenti határidőkkel kell számolnia.

A Porsche Hungaria megkeresésünkre közölte, az általuk forgalmazott márkák közül az Audi esetében a legnépszerűbb modellek közül az új A5 és A6-ra jelenleg 2-3 hónapot kell várni, kivéve az A5 Limousine, amelynek 5-6 hónap a szállítási határideje. A Q7 és a Q8 3-4 hónap alatt érkezik meg a megrendeléstől számítva, az új Q5-re pedig kb. egy évet kell várnia annak, aki gyári rendelést ad le – ugyanakkor ebből a modellből a Sportback kivitel 6-7 hónap alatt megérkezik.

Mint minden más gyártó, így az  Audi esetében is a gyártási kvóták határozzák meg a népszerű modellek elérhetőségét, "nincs különösebb felszereltséget érintő restrikció. Ahol kiugróan magas a kereslet az adott modellre, ott tapasztalható lassulás a gyártásban/szállításban” - tették hozzá. Az amerikai vámintézkedések kapcsán közölték: egyelőre nem látni emiatt problémát, negatív hatásokra esetleg hosszabb távon, és elhanyagolható mértékben számítanak. A kínai ritkaföldfémekre vonatkozó korlátozások kapcsán sem tapasztalnak egyelőre negatív hatásokat. 

A szállítási útvonalak nem mennek keresztül kritikus területeken, így jelenleg a Magyarországra történő szállítás mondhatni zavartalanul működik- tették hozzá. Az Audinál azt tanácsolják a vásárlás előtt állóknak, hogy döntsenek gyorsan, mivel árcsökkenés valószínűleg nem prognosztizálható, sőt, az infláció és egyéb hatások miatt hosszabb távon inkább áremelkedés van kilátásban.

A Skodánál nem érzékelnek semmilyen fennakadást, ami a jelenlegi külpolitikai helyzetnek lenne a hozadéka.

A szállítási határidőt a gyár által felénk allokált gyártási kvóta és a beérkező rendelések száma határozza meg

- fogalmaztak ők is, hozzátéve: az új Kodiaq és az új Superb modelleket nagyon jól fogadta a piac, kiemelten népszerűek.

A Skoda modellek szállítási határideje az alábbiak szerint alakul:

  • A Fabia esetében a várakozási idő 12–16 hét. 
  • A Scala, a Kamiq, az Elroq, az Octavia és az Enyaq Coupé modellekre 8–12 hetes szállítási határidővel lehet számolni, akárcsak az Enyaq esetében az alapkivitelekre. 
  • Az Enyaq 85x és SportLine 85x kivitelek, valamint ugyanezek Coupé változatai esetében a várakozási idő 18–22 hét.
  • Az Octavia Combi és a Karoq modellekre 10–14 hetes szállítási idő jellemző. 
  • A Kodiaq esetében már jóval nagyobb a szórás: a 2.0 TDI DSG kivitel 16–20 hét alatt érkezik, míg a 2.0 TDI 4x4 DSG 20–24 hét alatt. A Kodiaq RS 2.0 TSI 4x4 DSG és az 1.5 TSI DSG mHEV változatokra 28–32 hetet kell várni, míg a 2.0 TSI 4x4 DSG esetében ez 26–30 hét. A Kodiaq 1.5 TSI DSG PHEH 14–18 hét alatt szállítható.
  • Az új Superb modellek szállítási határideje alapkivitel esetén 16–20 hét, míg az 1.5 TSI DSG PHEV változatnál ez 18–22 hét. Az új Superb Combi alapkivitel esetén 34–38 hetes várakozással rendelhető, azonban a plug-in hibrid verzió (1.5 TSI DSG PHEV) ennél jóval hamarabb, 14–18 hét alatt érkezhet meg.

A SEAT és a CUPRA esetében nem változott az átlagos szállítási határidő az elmúlt időszakhoz képest. 

Kisebb beszállítói problémák vannak, de ezek is már korábbról ismert, azaz konstans tények, amelyek be vannak tervezve a szállítási határidőkbe. „Sem az USA vámháborúja, sem a kínai nyersanyag exporttilalom nem érint bennünket. Sőt a közel-keleti konfliktus sem jelent logisztikai kihívást, hiszen a gyár európai raktárkészletet képezve azonnal tud szállítani, ha kell

- mondták. A vásárlók készletről is és gyári rendelésből is viszonylag gyors (10-12 hét) átfutási idővel autóhoz tudnak jutni. 

A Volkswagen haszonjárműveknél általában gyors a szállítás, a Caddy Cargo vagy a Crafter akár 3-4 hónap alatt is átvehető, de készleten is van megfelelő választék minden modellből. A vásárláson gondolkodók figyelmét pedig arra hívták fel, hogy érdemes a jelenleg futó raktárkészletakciókat kihasználni, ennyire kedvező árak nem várhatók a közeljövőben: a Caddy-re 3 millió forint, a Crafter és Amarok modellekre pedig 4 millió forint árengedmény is elérhető.

Címkék:
autó, határidő, audi, volkswagen, suzuki, opel, autóvásárlás, skoda, renault, dacia, autókereskedés, kia, magyar suzuki zrt,