Folytatódik az átlagosnál enyhébb, de jellemzően borult, párás, ködös időjárás a jövő héten is.
A legtöbb embernek fogalma sincs róla, de akár azért is büntethetnek, ha valaki betegen utazik a tömegközlekedéssel. Mivel már javában tombol az influenzaszezon, a Pénzcentrum utánajárt, milyen esetekre vonatkozik pontosan a szabályozás.
Bár a legtöbb ember nem is tud róla, azért is kizárhatnak valakit az utazásból, ha betegen utazik a tömegközlekedéssel. Az influenzaszezon már javában tombol, így ennek apropóján megkérdeztük a nagyobb közlekedési társaságokat, milyen esetekre vonatkozik pontosan a szabályozás.
Nyakunkon az influenzaszezon
Az Országos Epidemiológiai Központ (OEK) adatai szerint már február első hetében 73 százalékkal több beteget regisztráltak az influenzafigyelő-szolgálatban részt vevő orvosok, mint az azt megelőző héten. Az országban körülbelül 31 600 beteg fordult orvoshoz influenzaszerű tünetekkel. A betegek között jelentősen nőtt a gyerekek száma, Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves, Jász-Nagykun-Szolnok, Csongrád és Tolna megyében volt a legmagasabb a 100 000 lakosra jutó orvoshoz fordult betegek száma. Laboratóriumi vizsgálattal igazolt, influenzavírusok által okozott megbetegedéseket a fővárosban és 8 megyében diagnosztizáltak.
Elvileg utazni sem szabad, ha betegek vagyunk
Alapvetőnek kellene lennie annak, ha valaki fertőző beteg, nem megy társaságba, hogy ne fertőzzön meg másokat. Ez alól pedig a tömegközlekedés sem kivétel.
A Volánbusz Zrt. utazási feltételei között konkrétan szerepel, hogy
A MÁV, és a BKK Utazási feltételei között ilyen kitételt nem találtunk, de megkeresésünkre elmondták, hogy bár a kormányrendelet előírásaiban a "fertőző beteg" fogalom nem szerepel,
Hogyan veszik észre, ha valamelyik utas fertőző beteg?
A fertőző betegek kiszűrése nem feladata a személyszállítást végző szolgáltatónak, ez az utas saját felelősségi körébe tartozik - tudtuk meg a Volánbusz Zrt.-től.
Ennek megfelelően nincsenek is feljegyzéseik olyan eljárás lefolytatásáról, amelyet fertőző beteg által igénybe vett szolgáltatás kapcsán indítottak volna.
Ráadásul elvileg nem is nagyon tudnának büntetni, mivel a pótdíjazás körében a fertőző beteg személy utazása nem szerepel. Alapvetően a jegy vagy bérlet nélkül, illetve nem az előírásoknak megfelelő jeggyel/bérlettel utazókkal szemben szabhatnak ki pénzbeli büntetést, amelynek mértéke a
- Volánbusz Zrt.-nél 8 000 forint
- MÁV-nál 8 000 forint
- BKK-nál 16 000 forint (helyszínen fizetve 8 000 forint)
Viszont ha valahogyan mégis kiderülne a beteg utas felelőssége, akkor ő felelne minden olyan kárért, amelyet a Szolgáltatónak okozott. A megtérítendő összeg pedig az okozott kár mértékétől függene.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Hogyan próbálják megelőzni a fertőzés továbbterjedését?
A közlekedési társaságok is tesznek óvintézkedéseket az influenzaszezonban, hogy a tömegközlekedési eszközökön ne terjedjen tovább a vírus.
A VOLÁNBUSZ Zrt. közel kétszáz autóbuszt láttott el antimikrobiális bevonattal. Továbbá az influenza fertőzéssel érintett időszakban a munkatársak az autóbuszok műanyag, illetve kapaszkodó felületeit rendszeresen vegyszerrel fertőtlenítik.
A MÁV már évtizedek óta működteti az influenza elleni oltások díjmentes biztosításának rendszerét, amely keretében az érintett vasutasok igénybe vehetik az oltást. Ezen túlmenően a MÁV-csoport rendelkezik pandémia elleni védekezési szabályzattal, amely egy esetleges vírusvariáns által okozott megbetegedések esetére - a WHO ajánlásának megfelelően - tartalmazza a szükséges teendőket.
A vonatok és vasútállomások takarítására is nagy erőket fordítanak, már két éve jelentős számú közfoglalkoztatott is segíti az állomások, illetve utasforgalmi területek tisztán tartását.
A BKK pedig csatlakozott egy országos influenza ellenes kampányhoz, amelynek célja, hogy felhívja a figyelmet a megelőzés - immunerősítés, kézmosás, fertőtlenítés - fontosságára.
Hogyan védekezhetünk?
A fertőzés esélye csökkenthető, ha elkerüljük a zsúfolt helyeket és betartjuk az általános személyi higiénés szabályokat, ezek a következők:
- Köhögéskor, vagy tüsszentéskor tartsunk zsebkendőt a szánk, orrunk elé
- Használat után a zsebkendőt dobjuk ki
- Gyakran mossunk kezet meleg vízzel és szappannal
- Influenzajárvány idején kerüljük a szokásos üdvözlési formákat (kézfogás, puszi)
- Szellőztessünk gyakran
- Rendszeresen tisztítsuk a gyakran használt, megérintett tárgyainkat
- Amennyiben az influenza tüneteit észleljük, maradjunk otthon
- Az influenza megelőzésének azonban a leghatékonyabb eszköze a védőoltás, melynek beadatásával nem csak magunkat, de a környezetünkben élőket is megvédhetjük.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








