Európai uniós összehasonlításban a magyarországi benzinárak a 18., a dízelárak a 12. helyen állnak.
Hiába zárta ki a kormány már korábban a külföldieket a benzinárstopból, a gyenge forint miatt még mindig megéri a külföldieknek Magyarországra tankolni a piaci árakon is. Közben a kormány egyelőre nem módosította azt a rendeletet, amely 480 forintban maximalizálta a nagykereskedelmi árakat, így az import sem valószínű, hogy újra indul.
Bár a kormány a hétvégén módosított a benzinárstop-szabályokon, így már csak magánszemélyek által üzemeltetett autókba lehet 480-ért tankolni, a szakemberk szerint ez a lépés sem fogja megindítani az importot. A helyzeten az sem segít, hogy úgy tűnik, a kormány elfelejtette módosítani azt a rendeletet, amely a nagykerárat is 480 forintban maximalizálta.
Import üzemanyagra viszont igencsak szükség lenne, mert az augusztus még a vártnál is nehezebb időszak lesz, hiszen leáll a Dunai Finomító is, várhatóan több hétig karbantartás lesz, nem fognak teljes gőzzel termelni.
A tervek szerint az üzemek fokozatosan indulnak újra, jelentős részük már szeptemberben, míg egy kisebb részük október végén, a karbantartás második üteme után - mondta korábban Ratatics Péter, a Mol hazai operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója. Bár tartalékolni kellene, de az sem ment rendesen az árstop miatt megnövekedett kereslet miatt, úgyhogy az ország stratégiai készleteihez is hozzá kell nyúlni.
A Kormányinfón elhangzott, hogy augusztusban összesen 184 millió liter dízel- és gázolajat szabadítanak fel a készletekből. Gulyás Gergely elmondása szerint nem szeretnének változtatni a hatósági árakon, a lehető leghosszabb ideig szeretnék fenntartani a benzinárstoppot. Tekintettel arra, hogy a hazai készletek kb. 90 napra elegendőek, és a Mol-nak is vannak tartalékai, elméletileg nem kell hiánytól tartani - hasonlóképp nyilatkozott a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára is. Viszont Grád Ottó szerint az új szabályok az importhelyzeten sem segítenek:
A független importőr továbbra sem fog üzemanyagot Magyarországra szállítani, hiszen az számára továbbra is csak veszteséges értékesítést jelentene, legfeljebb a változás annyi, hogy nem olyan nagymértékű a veszteség, mint eddig volt
– mondta a főtitkár.
A gyenge forint miatt a piaci ár is megéri
Jelentős probléma volt a közelmúltig a benzinturizmus is, hiszen a környező országokban jóval drágább volt az üzemanyag, mint a 480 forintos hatósági ár. Ezt orvoslandó a kormány első körben annyiban szigorított, hogy csak magyar forgalmis járművek tankolhatnak árstoppos üzemanyagot, a külföldieknek piaci árat kell fizetni - na, meg azoknak is, akik kannába, vagy rendszám nélküli járműbe tankolnak. Ez múlt péntektől a benzin esetében literenként átlagosan 692,9 forint, míg a gázolaj literje átlagosan 737,9 forintot jelent.
Igen ám, de a rendszer még így sem küszöbölheti ki teljes mértékben az üzemanyagturizmust, ennek pedig a harmatgyenge forint az oka.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Hiába tankolhat ugyanis egy osztrák rendszámú kocsi csak piaci áron Magyarországon, ha a tulajdonos euróban fizet, sokkal jobban jár, mintha az otthoni átlagáron tankolna. Ugyanez a helyzet Szlovákiával is, valamint a Holtankoljak.hu nemzetközi összesítése alapján Horvátországból is megérheti átjönni tankolni a határ mellől - utóbbi országban még nem euró van, de egyébként a kuna árfolyama már ahhoz van rögzítve, jövőre pedig már ott is euróval fizethetnek a magyarok.
Ahogy az ábrán látható, a környező országok közül, euróra váltva csak a háborús Ukrajnában olcsóbb a benzin, mint nálunk, Szlovéniában kb. hasonló átlagárak vannak (de egy újabb forintbeszakadás akár nekik is kedvezhet), és Romániából és Szerbiából sem érheti meg annyira átugrani tankolni: ha valaki közel lakik a határhoz, 4 eurócentet, azaz kb. 16 forintot spórolhat literenként.
Azonban Szlovákiában már más a helyzet: ők az összesítés szerint kb. 20 centet, azaz durván 80 forintot spórolhatnak literenként még a magyar piaci árral is. Ha valaki Ausztriából jönne át piaci áron tankolni, az több mint 120 forintot takarítana meg literenként a benzinen. A dízel esetében nem ennyire markáns az eltérés, de az osztrákok így is kb. 80 forintot spórolnának literenként a magyar piaci áron, a szlovákok pedig kb. 40-et.
Ha pedig a forint újból beugrik a szakadékba, és már inkább 410 felett lesz az euróárfolyam, akkor természetesen a határ mentén élőknek méginkább megérheti átjárni tankolni Magyarországra.
Címlapkép: Komka Péter, MTI/MTVA
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Joe Bidennek újabb baja van Donald Trumppal, a korát is említette
- A baloldal új receptmessiásairól beszélt Kocsis Máté
- Veszélyes német fegyvert követel Ukrajnának a lengyel külügyminiszter
- Ékszerre utazott az emberi szarka
- Valami furcsa tárgyat kergetnek a japánok az űrben az emberiség jövője érdekében
- Gyurcsány Ferenc megfejtette Magyar Péter titkát