Zara, Pull&Bear, Bershka: amit lehet Bécsben, az tilos a magyaroknak

2018. február 2. 05:30

Magyarországon általános gyakorlatnak számít, hogy hibás ruhát csak akkor vesznek vissza boltokban szavatossági időn belül, ha be tudjuk mutatni a számlát vagy bizonylatot. Bár a törvény ezt a jogot biztosítja a kereskedőknek, ugyanakkor a vásárlók számára kedvező módon eltérhetnének ettől. A Pénzcentrum azt tesztelte, hogy van-e különbség az Ausztriában és hazánkban is bolttal rendelkező márkák kereskedelmi gyakorlata között, attól függően, hogy Budapesten vagy Bécsben próbáljuk meg visszavinni blokk nélkül, a szavatossági időn belül szétment kabátunkat. Előzetesen annyit, hogy van és sajnos nem itthon járunk jobban.

Aki próbált már visszavinni blokk nélkül ruhát Magyarországon a szavatossági időn belül, az valószínűleg szembesült azzal a helyzettel, hogy hazánkban a legtöbb boltban csak a blokk ellenében vesznek vissza vagy cserélnek ki termékeket. Három népszerű márka esetében teszteltük, hogyan reagálnak egy ilyen megkeresésre telefonon keresztül Budapesten és Bécsben. Felhívtunk egy-egy Zara, Bershka és Pull&Bear üzletet a két fővárosban és a következő helyzetet adtuk elő:

néhány hete vettünk egy kabátot az üzletben, aminek elkezdett szétjönni a varráson az ujja, ezért szeretnénk azt kicserélni, de a blokkot sajnos elvesztettük, ugyanakkor a hitelkártya-kivonatunkat meg tudjuk mutatni, bizonyítva, hogy valóban vásároltunk az üzletben.

A telefonbeszélgetéseink alapján a következő helyzettel szembesültünk Bécsben

  • A Zarában azt mondta az eladó, hogy nyugodtan hozzuk vissza a kabátot, nem lesz szükség a hitelkártya-kivonatunkra, a terméket ki fogják cserélni.
  • A Pull&Bear-üzletben arról tájékoztattak minket, hogy a pénzt nem fogják tudni visszaadni, de a terméket ki fogják cserélni egy újra,
  • a Bershkában pedig azt mondták, hogy lehetőség van a cserére, de csak miután megvizsgálták a terméket a boltban.

Az osztrák telefonok után felhívtuk a márkák egy-egy budapesti üzletét is, ahol a következőket közölték.

  • Zarában annyit mondtak, hogy blokk nélkül nem tudnak terméket visszavenni,
  • Pull&Bearben arra hivatkoztak, hogy a cseréhez szükség van a blokkon lévő adatokra, anélkül nem lehet cserélni terméket,
  • a Bershkában pedig szintén annyit közöltek, hogy termék visszavételhez mindenképpen szükség van számlára.

A helyzet tehát viszonylag egyértelműnek látszik. 

Bécsben lényegesen barátságosabb üzletpolitikai gyakorlatot alkalmaznak a hibás tételek cseréjénél a megkeresett márkák, mint Budapesten.

Mivel kíváncsiak voltunk, hogy mi az oka ennek a különbségnek, megkerestük a három márka tulajdonosát, az Inditexet, de a cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak kérdéseinkre. A jelenség hátterével kapcsolatban azonban tudtunk beszélni egy budapesti ügyvéddel és egy fogyasztóvédelmi szakértővel is. Bár különböző okok miatt, de mindketten azt kérték, hogy a nevüket ne írjuk le.

A fogyasztóvédelmi ügyekben jártas ügyvéd elmondta, hogy a Magyarországon hatályos szabályozás alapján, bár a vásárlónak kell bizonyítania, hogy a vásárlás megtörtént, azt semmilyen jogszabály nem írja elő, hogy ehhez mindenképpen blokkra vagy számlára lenne szükség.

Ezzel kapcsolatban a jogász azt is hozzátette, hogyha úgy érezzük, bármi mással hitelt érdemlően bizonyítani tudjuk a vásárlás tényét, és ennek ellenére megtagadja egy bolt, hogy gyakorolhassuk szavatossági jogunkat, abban az esetben érdemes a területileg illetékes békéltető testülethez fordulni

Ezen a fórumon ugyanis akkor is kötelező megjelennie egy vállalatnak, ha egyébként a testület állásfoglalását nem fogadja el. Amennyiben nem jelenik meg, akkor a Fogyasztóvédelmi Hatóság meg fogja bírságolni a céget. Azt pedig könnyű elképzelni, hogy egy nagyvállalat nem szeretne sem hatósági eljárást, sem pedig békéltető testületi ülésekre járni egy szétmállott ujjú kabát miatt.

A Pénzcentrum másik forrása, egy tapasztalt fogyasztóvédelmi szakember, a Bécsben és Budapesten alkalmazott eltérő üzletpolitikai gyakorlat valószínűsíthető hátterét is meg tudta világítani.

Egy meg nem nevezett ruhamárkáról beszélt, amely Magyarországon és Ausztriában is rendelkezik üzletekkel, és korábban hazánkban is nagyon megengedő üzletpolitikai gyakorlatot folytatott a termékek cseréje, visszavétele kapcsán.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A cégnek, az ezzel kapcsolatos költségei, forgalomarányosan 2,5-szeresére rúgtak, az osztrák telephely költségeihez képest

- mondta el lapunknak a szakember, majd hozzátette, 

miután Magyarországon egy szigorúbb, de véleménye szerint még mindig vásárlóbarát szabályozást foganasítottak, a visszavételekkel, cserékkel kapcsolatos költségek hazánkban a bécsi adatok felére estek vissza.

Ez tehát azt jelenti, hogy a bécsi vásárlóbarát politikát, a fent említett három márka is valószínűleg csak jelentős költségemelkedéssel tudná megvalósítani. Az okokkal kapcsolatban a szakember egyfelől elmondta, hogy Magyarországon kevésbé fogadják el a vásárlók a cserét egy-egy hibás ruhadarabbal kapcsolatban. Sokkal inkább a pénzüket szeretnék visszakapni, Bécsben pedig jobban hajlanak a cseretermék elfogadására, ez pedig abba az irányba tolja el a boltok kereskedelmi gyakorlatát, hogy inkább megengedőbbek legyenek a visszavételeknél.

Ezen túl, a visszavitt mennyiség is nagyobb Magyarországon, ez részben valószínűleg magyarázható azzal, hogy a magyarok inkább rá vannak kényszerülve, hogy kicseréljenek egy meghibásodott néhány ezer forintos terméket, mint az osztrákok. Ugyanakkor persze nem zárható ki az sem, hogy hazánkban többen szeretnének visszaélni a helyzettel, például, ha egy terméknek semmi baja nincs, de mondjuk néhány hordás után derül ki, hogy mégsem annyira tetszik, vagy mégsem olyan kényelmes.

A boltok motivációjával kapcsolatban forrásunk még azt mondta el, hogy bár minden áruháznak érdeke, hogy csökkentse a költségeit, de nem gondolja, hogy kifejezett cél lenne a cserékből adódó költségek szélsőséges leszorítása. Sokkal inkább arról van szó szerinte, hogy Kelet-Európában is hozni akarják az egyébként alacsonyabb nyugat-európai költségszintet.

Amikor arról beszéltünk, hogy blokk híján, egy hitelkártya-kivonat segítségével legalább azt bizonyítani lehet, hogy egy adott napon bizonyosan vásároltunk egy konkrét boltban, és ezek után már az üzlet saját rendszeréből visszakereshető lenne, hogy pontosan mit is vásároltunk, a szakember elmondta, hogy ez sok üzletben egyáltalán nem valósítható meg, más helyeken pedig csak nagyon sok manuális munka árán, amit meg az üzletek, érhető okokból, szeretnek elkerülni.

A fentieken túl persze azon is el lehet gondolkodni, hogy az úgynevezett fast fashion boltokban, ahol a nagy divattervezők által meghatározott irányvonalak alapján gyártott ruhákat elérhető áron árulják (ilyen a fent említett három márka is), viszonylag gyakran cserélődnek a termékek. Így például egy kabát, kardigán vagy nadrág esetében gyakran minden papír nélkül meg lehet állapítani, hogy azt mikor (melyik néhány hónapban) vehette egy vásárló. Ez pedig azt jelenti, hogy sok esetben semmire nincs szükség ahhoz, hogy megállapítsák, egy terméknek tart-e még a szavatosság időszaka.

Ezeket mind figyelembe véve, visszásnak tűnhet az a gyakorlat, hogy egy budapesti üzletben vásárolt, szétment ujjú kabátot, ha a blokkot elvesztettük, hazánkban nem, de ugyanazon márka bécsi üzletében minden gond nélkül kicserélnek. Hosszas utazásnak tűnik egy kabátért cserébe, de a MÁV-nál 26 euróból kijön egy retúr jegy Bécsbe, tehát egy-egy drágább ruhadarab esetén, vagy ha nagyon sértve érezzük az igazságérzetünket, akár meg is érheti a kirándulás.

A cikk eredeti verziójában a jótállási és a szavatossági kifejezéseket nem megfelelően használtuk, így ezeket utólag pontosítottuk. A cikk lényegi részét ez nem befolyásolja. A hibáért elnézést kérünk.

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 20. szombat
Tivadar
16. hét
Április 20.
Cirkuszok világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem