2 °C Budapest

7 lakat alatt őrzik nagy titkuk a magyar boltok: észre sem veszed, hogy lehúznak vele

2019. január 26. 07:00

Óriási titok övezi a magyar boltoknál, hogy milyen stratégia alapján pakolják ki termékeiket a polcokra. Régi alapvetésnek számít például, hogy a drágább, márkás termékek sorakoznak általában szemmagasságban, hogy a vásárlók azokat vegyék észre legkönnyebben. Külföldön azonban már találni ezzel ellentétes módszereket is. Éppen ezért adja magát a kérdés, mik az aktuális itthoni trendek a polcok kialakításánál, hogyan befolyásolják tudat alatt a vásárlókat az áruházak?

A magyar boltok rengeteg trükköt bevetnek azért, hogy a vásárolókat becsábítsák az áruházakba, és ott a lehető legtöbb termék megvásárlására buzdítsák őket. Ilyen trükk lehet például az árakkal való, pusztán vizuális játék, a különféle telített színekre festett figyelemfelhívó kártyák, táblák használata, de még a boltok belső kialakítása is, úgy hogy abban könnyű legyen eltévedni, és a legalapvetőbb élelmiszerekért is megannyi "idegen" soron kelljen átmennie a vásárlónak, így növelve a vásárlási esélyeket.

A különböző termékkörök különböző lokációkon való elhelyezésén túl meghatározó továbbá az is, hogy egy-egy terméket a boltok polcain pontosan hová raknak ki. Eddig alapigazságnak számított, hogy 

a népszerűbb és drágább termékeket általában a sorok közepére teszik, míg az olcsóbbak szélen/alul-felül vannak.

Azokat a márkásabb és drágább termékeket tehát, amiket leginkább szeretnének eladni az üzletek, szemmagasságba helyezik el a polcokon, így elsőnek azon akad meg a vásárlók szeme. Az alsóbb polcokra pedig maradnak az olcsóbb, kevésbé márkás termékek...

Trendforduló?

Eddig legalábbis is ez volt a mondás. A Pénzcentrum egyik olvasója azonban ausztriai útjáról küldött egy áruházi fotót, ahol is az egyik legismertebb állateledeles márka macskaételei egyáltalán nem szemmagasságban helyezkedtek el a polcon, azt a helyet ugyanis - feltehetően - az áruház sajátmárkás, jóval olcsóbb termékei foglalták el.

A lehetséges helycsere apropóján felmerült bennünk a kérdés, vajon lehet-e már a magyar boltokban is olyan áruházi sorokat találni, ahol a prémium és/vagy nagyon ismert márkák a polcok tetejére vagy aljára száműzettek, úgy hogy helyüket a minőségben nem feltétlenül rosszabb, de mindenképpen olcsóbb márkák vették át. 

7 pecsétes titok

Azért, hogy ezt kideríthessük 5 magyar boltot kérdeztünk meg arról, mi befolyásolja üzleteikben azt, hogy az egyes termékek pontosan hová is kerülnek ki a sorokban lévő polcokon. Lehet-e ezzel kapcsolatban egyáltalán bármilyen trendszerűséget megfigyelni?

Ha lehet is, azt a boltok többsége hétpecsétes titokként kezeli, ugyanis a Pénzcentrum által megkeresett áruházak közül egyedül az Aldi számolt be saját kihelyezésük mikéntjéről. Ők ugyanakkor elmondták, hogy az árucikkek "egy központi kihelyezési terv alapján kerülnek az üzletben elhelyezésre, így vásárlóink a termékeket mindig ugyanott, a megszokott helyen találják meg. Ezzel egyúttal biztosítani tudjuk, hogy a termékek az áru-összetartozás logikája mentén, ízlésesen és logikusan kerülnek az üzletek polcaira."

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A kihelyezés jellegét alapvetően a termékek csomagolása és a kereslet mértéke határozza meg. Azokat a termékeket, amelyek csomagolása felülről lefelé nézve érvényesül, a bútorok alsóbb polcain helyezzük el. Amely termékek csomagolása szemmagasságban érvénysül, azok a felsőbb polcokra kerülnek. Emellett a nagyobb kereslettel, legnagyobb fogyással bíró termékeket azokra a polcokra helyezzük el, ahol a legnagyobb mennyiségben tudjuk a termékeket a vásárlók számára biztosítani - és ez rendszerint a legalsó polc

- tájékoztatta a Pénzcentrum az Aldi. A diszkont beszámolt továbbá arról is, hogy:

  • A termékek ára meghatározza az azonos termékek kihelyezési sorrendjét. A vásárlók érdekeit és szempontjait szem előtt tartva egy termékcsoporton belül - például a csokoládék esetében - rendszerint az alacsonyabb árú termékek kerülnek előre, a magasabb árú termékek sorban leghátul találhatóak.
  • Az ALDI a beszállítási szerződések részeként nem kér külön marketing hozzájárulást a beszállítóktól. A szállító és az ALDI közös megállapodása ugyanakkor lehetőséget teremt közös marketingaktivitásra, vagy a termékek boltban történő ideiglenes display kihelyezésére, ezek a lehetőségek és rendelkezések transzparensen elérhetők az áruház weblapján.
  • A bútorok kialakítása szerint az alsóbb polcon, polcokon fér el legnagyobb mennyiségben egy-egy termék. Ennek megfelelően a hatékonyság elveit is szem előtt tartva alapvetően a legnagyobb mennyiségben értékesítésre kerülő termékek kerülnek az alsó polcokra.
  • A hetente többször frissülő akciós kínálatunk egy részével rögtön az üzleteink legelején elhelyezett akciós polcon találkozhatnak a vásárlóink. Emellett valamennyi akciós termékünket piros árszalaggal és akciós kiegészítő táblával emeljük ki.
  • A diszkonton kívül más áruház azonban nem számolt be az általuk használt áruk kihelyezésének miértjéről. A Spar például kifejezetten üzleti titokra hivatkozva nem árulta el, mit miért és hová helyeznek a sorokban.

A polcpénz réme

Bár az Aldi sok részletet elárult a polcrendezési elveiről, nem véletlen, hogy a többi áruház nem volt túl bőbeszédű a témával kapcsolatban. Az üzleti titok mellett ebben vélhetően a polcpénznek nevezett, mára tiltott, rosszul csengő áruházi tevékenység is közrejátszhatott. A polcpénz ugyanis  

tisztességtelen forgalmazói magatartásnak minősül "a kereskedő részéről vagy harmadik közreműködő szereplő igénybevételével történő módon a kereskedő által a végső fogyasztó részére történő értékesítéssel összefüggő és a beszállító számára többletszolgáltatást nem nyújtó tevékenységért - így különösen a terméknek a kereskedő üzletében meghatározott helyen, a beszállító számára többletszolgáltatást nem nyújtó módon való kihelyezéséért, a termék tárolásáért, hűtéséért, élő állat - tartásáért - díj - bármilyen jogcímen történő - felszámítása a beszállító felé

- mondta el a Pénzcentrum kérdésére a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih). Érhetőbben mindez azt jelenti, hogy egy áruház többlet pénzt kért a beszállítóitól, egyes termékek gyártóitól pusztán azért, hogy az ő termékeik kerüljenek ki olyan helyre a polcokon ahol a vásárlók a leginkább látják őket. Ezt a fajta eljárást ugyanakkor 2009 óta törvény tiltja, és az a bolt, amelyik mégis él vele tisztességtelen kereskedést követ el, amiért komoly bírság szabható ki.

A tisztességtelen forgalmazói magatartások (ideértve a polcpénzt is) jelenléte a forgalmazói gyakorlatokban azért káros, mert - az árrésen túl - további jövedelem-átcsoportosítást eredményeznek a mezőgazdasági beszállítóktól (ideértve a készterméket beszállító őstermelőket és az élelmiszer-feldolgozó üzemeket is) a kereskedelem felé

- hívta fel a figyelmet a hatóság. A törvénymódosítás után egyébként általánosságban elmondható, hogy nem tekinthető gyakori jogsértésnek a polcpénz "alkalmazása" - írta a Pénzcentrumnak a Nébih. Akik azt is elmondták, hogy 2018-ban egy kereskedelmi lánc esetében állapított meg a Nébih ilyen irányú jogsértést, mert a cég üzletszabályzatában szereplő szolgáltatás lényegében polcpénzként funkcionált. 

Ezen kívül azonban a hatóság tájékoztatása szerint az elmúlt négy évben nem volt más polcpénzhez kapcsolódó szabálysértés. Ez azzal magyarázható, hogy a törvénymódosítás életbelépése óta a boltok általában igyekeznek valamilyen többletszolgáltatási elemet is a polcértékesítés mögé tenni, amely alapján már nem jogsértő a gyakorlatuk. Ezzel együtt jól látszik, hogy a polcpénznek már csak az emlegetése is elég a legtöbb boltnál ahhoz, hogy szürke zónába kerüljön polcrendezési stratégiáról szóló diskurzus.

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 25. csütörtök
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem