Bolti és éttermi halászleveket kóstolt vakteszten a TikTokon ismert magyar szakács, brgs_thamek, hogy kiderüljön, melyik éri meg igazán az árát.
Bár Magyarország nem tartozik a világ nagy kávéfogyasztó nemzetei közé, azért idehaza is igazán fontos részét képzi a forró fekete ital a mindennapoknak. Az elmúlt évtizedek statisztikáiból ugyanakkor az is látszik, hogy a magyarok igencsak árérzékenyek, ha kedvenc koffeines italukról van szó, ha drágán mérik a boltok, rögvest le is mondanak róla. A szeptember 29-re datálható Nemzetközi Káva Nap alkalmából 50 év magyar kávéstatisztikáit elemeztük, a fogyasztatott mennyiségtől, az árak alakulásán át, a vásárlói magtartási lassú, ám folyamatosan változásán keresztül.
Magyarországon a legfrissebb elérhető statisztikák szerint a lakosság fejenként évente 2,7 kilogramm kávét fogyaszt - derül ki a KSH adataiból. Nem túlzás azt állítani, hogy ezzel egyáltalán nem tartozunk a világ élvonalába. Csak összehasonlításképpen, a finnek, akik abszolút a világranglista élén tanyáznak, évente átlagosan 12 kiló kávét isznak fejenként. Ez majdnem négyszer annyi, mint amennyit a magyarok.
Fejenkénti fogyasztást tekintve a világon második helyen a norvégok állnak, 9,9 kilogrammos fogyasztással, míg a harmadik helyen az izlandiak 9 kilóval. További érdekesség, hogy az összesített lista negyedik és hatodik helyén is északi ország áll, Dánia 8,7 kilogrammos, Svédország pedig 8,2 kilogrammos évenkénti fogyasztással.
A tíz legtöbbet kávézó ország között egyébként csak egy nem európai fért be, ez pedig Kanada a maga 6,5 kilós átlagával. További érdekesség ezen felül, hogy a Magyarországgal szomszédos országok közül a top20-ba két ország is képviselteti magát, Ausztria és Szlovénia. Előbbiben fejenként 6,1, utóbbi esetében 5,8 kilogramm kávé fogy évente.
Világviszonylatban tehát a magyarok nem számítanak nagy kávésnak, ám ehhez érdemes azt hozzátenni, hogy a KSH adatai szerint annyi kávé, mint amennyi most fogy, legutóbb 2007-ben fogyott Magyarországon. És a 2013-as, majdnem 40 éve nem látott mélyponthoz képest folyamatosan újra erősödik hazánkban a kávé iránti kereslet.
Egy jó erős fekete
Ez az emelkedés pedig összefügg az emberek anyagi helyzetének alakulásával. A hírhedten árérzékeny, ám annál kevésbé "kávés" magyarok ugyanis úgy látszik, ha apadni kezd a tárcájuk tartalma, rögvest ott fognak a pénzen, ahol csak tudnak. Így például a kávén. Az előző ábrán láttuk, hogy az évtizedes hazai fogyasztási mélypont 2012-2013-ban volt a legmarkánsabb, amikor is éppen csúcsdrágán lehetett kávét vásárolni Magyarországon.
{{EMBED:infogram_7ccb4073-3638-44db-b640-39c523cf6a3b}}
Az adatokból jól látszik, hogy 24 éves távlatban messze 2012-ben került legtöbbe a kávé, akkor egy átlagos 200-250 grammos kiszerelésért 753 forintot kellett kifizetni. Ez a magas ár ráadásul még jobban érzékelhető akkor, ha megnézzük, mekkora mértékű volt a drágulás az előző évekhez képest.
Két év alatt, 2010 és 2012 között például majd 200 forinttal drágult a kávé idehaza, ami összességében 31 százalékos drágulást jelentett a magyar vásárlók számára. 5 éves távlatban nézve azonban, 2008-2012 között a 200-250 gramm kiszerelésű őrölt kávé majd 50 százalékos dráguláson ment keresztül.
Most azonban a kávé, így 2020 augusztusában is, még mindig olcsóbb, mint amennyibe 2012-ben került, és ez, ahogy fentebb láttu, a fogyasztáson is meglátszik. Érdemes azonban azt is látni, hogy 2014-2017 között a kávé folyamatosan drágult Magyarországon, és hogy a tavaly óta tartó hazai árstagnálást a koronavírus járvány okozta világméretű ellátási zavarok újra emelkedő pályára lökhetik.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Veszélyben mindenki kedvenc feketéje
Bár a világméretű koronavírus-járvány most hirtelen minden ágazatra rányomta bélyegét, a kávét ezen felül más is fenyegeti. Hosszú távon az éghajlatváltozás és a fenntartható gazdálkodás hiánya a kávétermő területek drasztikus hanyatlását eredményezheti. Ezt azonban kevesen tolerálnák jól. Egy frissen megjelent kutatás szerint például 10 magyar emberből 6 nem tudja elképzelni, hogy mindennapi kávéja nélkül éljen: 44 százalékuk nagyon hiányolná, 20 százalékuk pedig egyenesen elképzelhetetlennek tartaná az életét nélküle. Márpedig a szakértők arra figyelmeztetnek,
A kutatásban részt vevők közel kétharmada (64 %) úgy gondolja, hogy a kávétermesztés fenntarthatóságának elősegítése elsősorban az ezzel foglalkozó vállalatok feladata, 59 százalékuk szerint ez a feladat a termelőké is. A többség tehát fontosnak tartja a kávéipar fenntartható működését, de ennek ellenére nagyon kevesen tartják szem előtt, hogy az általuk megvásárolt kávé milyen forrásból származik.
A megkérdezettek mindössze 10-12 százaléka ügyel arra, hogy organikus, Fairtrade vagy az Esőerdő Szövetség által minősített kávét vegyen. Pedig az ilyen termékek vásárlásával a fogyasztók is sokat tehetnek a kávéterületek megőrzéséért.
Már a minőség is fontos
Bár Magyarországon a felnőtt lakosság tetemes része iszik napi rendszerességgel kávét, a kávézás kultúrája nem igazán alakult ki hazánkban, az emberek jellemzően csak a koffein miatt itták a gyakran gyenge minőségű italokat. Ehhez képest azonban az utóbbi évtizedben a régió többi országához hasonlóan növekedésnek indult a prémium termékek iránti kereslet - csakúgy, mint egy évtizeddel korábban a bor- és pálinkapiacon. Miközben a fogyasztott mennyiség nem nő, évente 6-8 százalékos az emelkedés a forgalmat tekintve - korábbannemrégiben az Euronews.
Az ez irányú elmozdulás egyik legnagyobb mozgatórugója pedig az, hogy hazánkban egyre több az úgynevezett specialista kávéház, ahol az emberek megannyi új kávékészítési technológiával ismerkedhetnek meg. Ezáltal pedig szép lassan a fogyasztók oldaláról is sokkal nagyobb igény van a kávékülönlegességekre, aminek következménye többe között az is, hogy virágoznak a különleges kávékat kínáló kis pörkölőüzemek is.
Ez azonban a szakma szerint koránt sem jelenti azt, hogy csak és kizárólag specialista kávézókban lehetne jó kávét inni. Gávris Iván baristamester például nemrégiben ugyanitt elmondta,
Ez pedig nem is feltétlenül jelenti azt, hogy méregdrága kávét kellene vásárolnunk. A szakember szerint az elkészítés módja az alapanyagnál is fontosabb, szerinte a kávébab csak 20 százalékban határozza meg a kész ital minőségét. A kávéfőző további 20-ért felelős, a maradék 60 viszont a készítőn múlik. Éppen ezért érdemes kísérletezgetni és új módszereket kipróbálni. Erre pedig nincs is jobb alkalom, mint a mai nap, szeptember 29-e ugyanis a Nemzetközi Kávé Nap.
Itt a bejelentés, új világmárka érkezik Magyarországra: ekkor nyit az első üzlet, indul el a webshop
A márka Görögországban, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában és Indiában is debütál franchise-partnerségeken keresztül
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








