A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) minden évben felülvizsgálja az inflációszámítás alapját képző fogyasztói kosarat. Idén 37 új elem került be, 16-ot pedig töröltek: felvették például a listára a lazacot, okostelefont, kikerült onnan azonban az izzólámpa, és az olajos hal - írja a Népszabadság.
A fogyasztói kosár átalakítására azért is szükség volt, hogy össze tudják hasonlítani a tagállamok fogyasztását. Ennek megfelelően bekerült a lazac a megfigyelési körbe, (ami nem kifejezetten jellemző a hazai háztartásokban) továbbá az okostelefon, a tv+internet+telefon csomag, a digitális fotókidolgozás, vagy a hordozható DVD-lejátszó. Nem követik azonban az árváltozását az olajos halnak, az izzólámpának, vagy éppen a műsor nélküli videokazettának.
A januári 6,4 százalékos inflációt azonban nem a kosár átalakítása, hanem inkább a fogyasztói árindex számításánál figyelembe vett súlyarányok módosítása okozta. Mivel a lakosság kevesebb tartós fogyasztási cikket vett, például jóval kevesebb autó fogyott, így az infláció kiszámításakor a tartós fogyasztási cikkek a 2009-es 8,490 százalék helyett 6,851 százalékkal számítanak be. Nagyobb lett a súlya azonban a gáznak, a benzinnek, de a közlekedési szolgáltatásoknak is. Emellett az is szerepet játszott a januári magas inflációban, hogy a jövedékiadó-emelés miatt a szeszesitalok és a járműüzemanyagok átlag fölött drágultak.
Szintén a válság hozadéka, hogy a lakáscélú hitellehetőségek beszűkülése nyomán fél százalékkal csökkent a saját tulajdonú lakás súlyaránya a kosáron belül.
A tartós fogyasztási cikkek arányának csökkenése ellenére az élelmiszerek súlya csak 0,1 százalékkal emelkedett: kismértékben nőtt a kenyér és a tésztafélék részesedése, stagnáltak a húsok, míg valamelyest csökkent (a sajt kivételével) a tej-tejtermékek, illetve a friss gyümölcsök aránya.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Újabb csalási trükkre figyelmeztet a Telekom
- Szokatlan hiba miatt hívják vissza a Tesla új gyöngyszemét
- Kiderült, hány magyar dolgozik külföldön – és az is, mivel lehetne őket hazacsábítani
- Jó számokat hoz Magyarország az autós piacon
- Erre már sokan vártak: itt a TikTok új alkalmazása
- Van egy kis probléma az autók elkobzásával a szomszédban