7 °C Budapest

Utolsó utáni pillanat: így úszd meg a 2020-as kegyetlen autódrágulást

2019. december 23. 11:30

Komoly drágulás jon az európai autópiacon az új szabályok miatt: eltűnnek a belépő szintű motorok, és a büntetések összegét is a vevőkre hárítják a gyártók. Ugyan még nyitva állnak a kiskapuk, de már nem sokáig: most kell lépnie, aki új autót venne még a drágulás előtt.

Ketyeg az óra, január elsejétől élesednek az új környezetvédelmi szabályok, ami pedig azt eredményezi, hogy igencsak megdrágulnak az újautók a kontinensen. Ugyanis az új rendelkezés meghatároz egy CO2-kibocsátási értéket, amelyet tartaniuk kell a gyártóknak - nem autónként, hanem a teljes flottában. Aki pedig ezt átlépi, annak kemény pénzeket kell fizetnie: minden egyes kvótán felüli grammért 95 eurót kell fizetnie eladott autónként a vállalatoknak, ami egy nagyobb gyártónál átszámolva akár több százmilliárd forintos tétel is lehet. Az összeget vélhetően nem nyelik le a vállalatok, egy részét mindenképp áthárítják a vásárlókra - ez az egyik oka az áremelkedésnek.

Most kell lépni! A legjobb autóhitelekért nézd meg a Pénzcentrum kalkulátorát!

Alacsonyabb kibocsátást csak alacsonyabb fogyasztással lehet elérni, például az újabb, turbós motorokkal vagy a hibrid rendszerekkel, ám ennek is megvan az ára. Annyi biztos, hogy szép lassan el fognak tűnni a belépő szintű szívómotorok, ami pont a legkevésbé tehetős, így pedig a legárérzékenyebb autóvásárlókat érinti. Az EU szándéka világos: a hibrid és az elektromos autók felé terelni a lakosságot, ám ezek egy például egy átlagos magyarnak eléggé drágák - vagy ugyanazért a pénzért egy jóvál gyérebbül felszerelt modellt tudnának csak venni.

A hibridesítés egyébként már a legtöbb gyártónál megfigyelhető: a Toyota régóta használja ezeket az erőforrásokat, egyes iparági pletykák szerint rövidesen teljesen kivezetik a hagyományos benzinmotorokat a kínálatból - dízelt pedig már nem is gyártanak. Ebbe az irányba lépked a Suzuki is, amely év végén dobta piacra a hibridmotoros modelljeit. A japánok szándékai olyannyira komolyak, hogy az esztergomi gyárat teljes egészében ezeknek a gyártására fogják átszervezni. A Mazda sem kínál már sok hagyományos erőforrást, inkább a Skyactiv-X motorokat fejlesztik, illetve az elektromos autójukból is elő lehet már rendelni Magyarországon.

Ne szalaszd el a lehetőséget! Autóhitelt kalkulátorunkban megtalálhatod a legjobb finanszírozást!

Érdemes megjegyezni, hogy az áremelkedés minden kategóriában megfigyelhető lesz, de aki mondjuk egy 10-12 millió forintos autóban gondolkodik, az kevésbé fog megérezni mondjuk plusz pár százezer forintot, mint az az autóvásárló, aki például egy 5 milliós Suzuki Vitarát szeretne mevenni.

Mennyivel fognak drágulni az új autók?

Hogy mennyivel fognak drágulni az új kocsik, azt nehéz megmondani, gyártója válogatja. Talán némi iránymutatás lehet, ha megnézzük a kiválasztott modell árlistájában, hogy melyik az az erőforrás, ami már megfelel a kívánalmaknak. Várkonyi Gábor autószakértő korábban már kijelentette a Pénzcentrumnak, hogy új korba lépünk január elsejéval: a kínálatot a büntetések elkerülése fogja alakítani, és nem a vásárlói igények. Gyakorlatilag minden autómárka többszörösen felül fogja vizsgálni a palettát, és bizonyos modelleket nem fog, vagy nem olyan mennyiségben fog kínálni a piacon, mint a szabályozás életbe lépése előtt.

Az is teljesen biztos, hogy a 14 évesnél is idősebb átlagéletkorú hazai autópark nem ettől az intézkedéstől fog megfiatalodni. Várkonyi Gábor arra számít, hogy az áremelkedés miatt az arra érzékeny vásárlóközönség inkább a használtpiac felé orientálódik, vagy marad a jelenlegi autójában.

No, de miből?

Hiába szorít az idő, így is csak kevesen engedhetik meg maguknak Magyarországon, hogy pusztán önerőből ugorjanak bele a vásárlásba. Az alacsony kamatkörnyezet miatt érdemes elgondolkodni a hitelfelvételen. A kereskedőkön kívül több bank is kínál különféle lízingcsomagokat: összességében az a jellemző, hogy minél hosszabb időre veszed fel a kölcsönt, annál alacsonyabb a kamat és a THM. Fontos azonban, hogy az autó vételárának legalább 20 százalékával rendelkezzünk: jellemzően ez az a minimális önerő, amit minden hitelintézet megkövetel az ügyfelektől. Tehát ha mondjuk egy 5 millió forintos autót szeretnénk megvásárolni, akkor mindenképpen rendelkeznünk kell legalább 1 millió forintnyi önerővel.

Természetesen akkor sincs veszve semmi, ha valakinek nincs több millió forintja autóvásárlásra. A bankok kínálatában számtalan szabad felhasználású hitel áll rendelkezésre, amelyek kamata szintén nem magas. Nagy előny, hogy ebben az esetben már a vásárláskor a tulajdonunkká válik a gépjármű, és önerő sem szükséges a vásárláshoz. Emellett nincs kötelező casco sem, és a gépjármű életkora sem számít - lízingeknél a bankok ki szoktak kötni egy maximális életkort, amely felett már nem lehet finanszírozást igényelni a kocsira.

A legjobb személyi kölcsön felkutatásához érdemes a Pénzcentrum kalkulátorát használnod. A szintén 5 millió forintos hitelösszegre és 84 hónapos futamidőre leadott kalkuláció alapján látható a rangsoron, hogy a legjobb ajánlatot jelenleg a Takarék Bank nyújtja, itt a THM 7,84% a törlesztőrészlet havonta 75 676 forint. Érdemes lehet még megfontolni a CIB Bank ajánlatát: személyi kölcsöne 8,17 százalékos THM és 77 627 forintos törlesztőrészlet mellet vehető igénybe. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, futamidő, stb.) keresd fel a Pénzcentrum autóhitel-kalkulátorát.

Záródnak a kiskapuk

Aki szeretne még a drágulás előtt újautót venni, annak nagyon gyorsan kell lépnie: egyetlen kiskapu maradt még nyitva, hiszen az idén fogalomba helyezett autókra még nem érvényesek az előírások, nem számít, mikor adja el őket a szalon. Tehát még készletről meg lehet csípni egy-egy modellt akár 2020-ban is, de egyfelől egyik kereskedő sem tud komolyabb flottát felhalmozni, másrészt pedig eléggé beszűkül a kínálat, hiszen csak a fizikailag is készleten lévő kocsikból válogathatunk, nem tudjuk olyanná alakítani a verdát, amilyenné szeretnénk.

A másik módszer, amivel viszonylag új autóhoz juthatunk az az, ha tesztautót, kiállított modellt veszünk. Ennek hátránya szintén az, hogy nem nagyon lehet az extrákkal, a színnel variálni, ám hatalmas előny, hogy ezek a jellemzően párezer kilométert futott gépkocsik jelentősen olcsóbbak az újaknál - és még a garancia is él rájuk. Ám ezekből is igencsak kevés van, érdemes tehát gyorsnak lenni.

NEKED AJÁNLJUK
Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 16. kedd
Csongor
16. hét
Április 16.
A hang világnapja
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem