8 °C Budapest

Autóinvázió van készülőben - támadnak a gyártók

Pénzcentrum
2006. szeptember 13. 10:30

Az automobilizmus történetében több mint négyezer márka próbálkozott több-kevesebb sikerrel járműgyártással, évente hétmillió Toyota-jelvényes autó készül, míg a svéd Koenigsegg sportkocsiból tavaly négyet gyártottak.

Az automobilizmus történetében több mint négyezer márka próbálkozott több-kevesebb sikerrel járműgyártással, évente hétmillió Toyota-jelvényes autó készül, míg a svéd Koenigsegg sportkocsiból tavaly négyet gyártottak - írja a Népszabadság.

Tavaly 67,7 millió autó készült világszerte, ennek felét öt konszern gyártotta. Ez persze nem azt jelenti, hogy szűk a választék, hiszen a toplistát vezető General Motors, Toyota, Ford, Volkswagen és DaimlerChrysler konszern összesen negyven márkát birtokol száz százalékig és további harmincban tulajdonrésszel rendelkezik.

A napjainkban működő kétszáz márka közül jó néhány többször is gazdát cserélt. A BMW 1994-ben megvette a Rovert, az Austint, a Morrist és az MG-t, 1998-ban a Bentley és Rolls-Royce márkát, majd milliárdos veszteségek után majdnem a teljes brit kollekciótól megvált, egy része jelenleg már kínai tulajdonban van.

A Fordhoz került 1987-ben az Aston Martin, 1989-ben a Jaguar, 2000-ben a Land Rover. A konszern veszteségeinek csökkentésére vélhetően piacra dobja valamelyiket. A legértékesebb a három közül a nyereséges és a következő James Bond-filmben is szereplő Aston Martin, melynek modelljeiből 1992-ben még csak 42 darab, tavaly 4500, idén várhatóan ötezer készül. A régi márkák ritkán szűnnek meg, inkább gazdát cserélnek, hiszen különösen a nagy múltjuk miatt értékesek, bár az Oldsmobilon ez sem segített.

A gyártott típusok száma meghaladja az ötezret, nem számítva a motorból, felszereltségből és színből adódó eltéréseket. Tizenkét csoport hatvan márkát birtokol. A piacokon kapható új autók konstrukciójának átlagkora három év. A nyolcvanas években egy modell fejlesztési ideje 60 hónap, életciklusa 84 hónap volt, a technológiák fejlődésének és a gyorsan változó divatnak köszönhetően napjainkban már 25 hónapra csökkent egy új típus fejlesztési ideje, és a modellciklusok élettartama négy év.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A J. D. Power tanulmánya szerint 2010-ben már 79 millió autó készül világszerte, ami több problémát vet fel. A kapacitások kiépítése a legkönynyebb feladat, hiszen a járműipar jelenleg is jelentős többlettel rendelkezik, Európában évi hárommillió darabos a tartalék. Működtetésük mégsem egyszerű, mert a termelést a telített piacokról a fejlődőekre kell telepíteni.

Fél évtized alatt 1,2 milliárdosra nőhet a globális autópark: jelenleg világszerte 850 millió gépkocsit, ezen belül 616 millió személyautót tartanak nyilván, ebből 51,6 milliót tavaly gyártottak. 2004-ben még 49,8 millió készült, ám egy év alatt csak 15 millióval nőtt a világállomány, mert közel 35 milliót kivontak a forgalomból. A legtöbb személyautó, közel 132 millió az Egyesült Államokban van, majd 56 millióval Japán következik, megelőzve a legnagyobb európai állományt: Németországban 45,4 millió személygépkocsit tartanak nyilván. A KSH összesítése szerint a 3,456 milliós, 10,5 éves átlagkorú magyarországi járműparkban 2,888 millió személygépkocsi szerepel

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. október 9. csütörtök
Dénes
41. hét
Október 9.
A tojás világnapja
Október 9.
Postai világnap
Október 9.
A látás világnapja
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2025. október 8. 20:57