Autóinvázió van készülőben - támadnak a gyártók

Pénzcentrum
2006. szeptember 13. 10:30

Az automobilizmus történetében több mint négyezer márka próbálkozott több-kevesebb sikerrel járműgyártással, évente hétmillió Toyota-jelvényes autó készül, míg a svéd Koenigsegg sportkocsiból tavaly négyet gyártottak.

Az automobilizmus történetében több mint négyezer márka próbálkozott több-kevesebb sikerrel járműgyártással, évente hétmillió Toyota-jelvényes autó készül, míg a svéd Koenigsegg sportkocsiból tavaly négyet gyártottak - írja a Népszabadság.

Tavaly 67,7 millió autó készült világszerte, ennek felét öt konszern gyártotta. Ez persze nem azt jelenti, hogy szűk a választék, hiszen a toplistát vezető General Motors, Toyota, Ford, Volkswagen és DaimlerChrysler konszern összesen negyven márkát birtokol száz százalékig és további harmincban tulajdonrésszel rendelkezik.

A napjainkban működő kétszáz márka közül jó néhány többször is gazdát cserélt. A BMW 1994-ben megvette a Rovert, az Austint, a Morrist és az MG-t, 1998-ban a Bentley és Rolls-Royce márkát, majd milliárdos veszteségek után majdnem a teljes brit kollekciótól megvált, egy része jelenleg már kínai tulajdonban van.

A Fordhoz került 1987-ben az Aston Martin, 1989-ben a Jaguar, 2000-ben a Land Rover. A konszern veszteségeinek csökkentésére vélhetően piacra dobja valamelyiket. A legértékesebb a három közül a nyereséges és a következő James Bond-filmben is szereplő Aston Martin, melynek modelljeiből 1992-ben még csak 42 darab, tavaly 4500, idén várhatóan ötezer készül. A régi márkák ritkán szűnnek meg, inkább gazdát cserélnek, hiszen különösen a nagy múltjuk miatt értékesek, bár az Oldsmobilon ez sem segített.

A gyártott típusok száma meghaladja az ötezret, nem számítva a motorból, felszereltségből és színből adódó eltéréseket. Tizenkét csoport hatvan márkát birtokol. A piacokon kapható új autók konstrukciójának átlagkora három év. A nyolcvanas években egy modell fejlesztési ideje 60 hónap, életciklusa 84 hónap volt, a technológiák fejlődésének és a gyorsan változó divatnak köszönhetően napjainkban már 25 hónapra csökkent egy új típus fejlesztési ideje, és a modellciklusok élettartama négy év.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el,  havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a  Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A J. D. Power tanulmánya szerint 2010-ben már 79 millió autó készül világszerte, ami több problémát vet fel. A kapacitások kiépítése a legkönynyebb feladat, hiszen a járműipar jelenleg is jelentős többlettel rendelkezik, Európában évi hárommillió darabos a tartalék. Működtetésük mégsem egyszerű, mert a termelést a telített piacokról a fejlődőekre kell telepíteni.

Fél évtized alatt 1,2 milliárdosra nőhet a globális autópark: jelenleg világszerte 850 millió gépkocsit, ezen belül 616 millió személyautót tartanak nyilván, ebből 51,6 milliót tavaly gyártottak. 2004-ben még 49,8 millió készült, ám egy év alatt csak 15 millióval nőtt a világállomány, mert közel 35 milliót kivontak a forgalomból. A legtöbb személyautó, közel 132 millió az Egyesült Államokban van, majd 56 millióval Japán következik, megelőzve a legnagyobb európai állományt: Németországban 45,4 millió személygépkocsit tartanak nyilván. A KSH összesítése szerint a 3,456 milliós, 10,5 éves átlagkorú magyarországi járműparkban 2,888 millió személygépkocsi szerepel

Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. június 4. szerda
Bulcsú
23. hét
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2025. június 4. 19:31