Negyedszázalékponttal, 3,75 százalékra csökkentette az irányadó kamatot a Bank of England, válaszul a tartósan gyenge brit gazdasági teljesítményre és a magas munkanélküliségre.
2022 végére érhetjük el a 3 százalék körüli inflációt, az adósságállomány csökkenni fog, bár lassabban, mint ahogy a külföldi szakértők várnák – mondta Varga Mihály pénzügyminiszter. A Portfolio Budapest Economic Forum konferenciáján azt is kifejtette, hogy a kormány szerint még idén sikerülhet megegyezni az Európai Bizottsággal a helyreállítási alap forrásairól.
Talán nem is lehetett volna jobbkor megszervezni ezt a konferenciát, mint most október közepén, rengeteg az olyan dolog, amiről érdemes beszélni – kezdte nyitóelőadását Varga Mihály a Budapest Economic Forum konferencián.
A pénzügyminiszter kiemelte, hogy abban mindenki egyetértett, hogy a válság után új korszak kezdődött, arról vannak viták, hogy ez az új korszak milyen lesz. Talán abban is egyetértés van, hogy a magyar gazdaságban visszarendeződés indult el. Felfutóban a járvány negyedik hulláma, mely hatásaiban nem lesz összehasonlítható az eddigi hullámokkal. Nagy az átoltottság, egyre kisebb a veszély, de a környező országok adatait látva a veszéllyel folyamatosan számolni kell - hangsúlyozta.
A magyar válságkezelés menetrendjével kapcsolatban Varga kiemelte, hogy 2020 tavaszán azonnali reakciókat kellett a kormánynak megtenni:
- munkahelyek megőrzése, létrehozása,
- kiemelt ágazatok újraindítása,
- támogatott hitelek biztosítása,
- családok és a nyugdíjasok védelme.
A második hullám intézkedéseit három pontban foglalta össze a miniszter: a munkahelyek megvédése, az adórendszer egyszerűsítése, illetve a vállalkozások megerősítése. Ebben az időszakban már arra törekedtek, hogy az azonnali hatásokon túl megpróbáljanak közép- és hosszútávú intézkedéseket is meghozni.
Varga Mihály szerint ma már az újraindításról lehet beszélni, ebben a körben döntött a kormány az 5%-os lakásáfáról, az otthonfelújítási támogatásról, a 13. havi nyugdíjról, a 25 éven aluliak szja-mentességéről, illetve a kamatmentes újraindítási gyorskölcsönről. A második ütemben a felsőoktatás támogatása, illetve a bértámogatások megtartása lesz lényeges, majd a következő ütem már a zöld átmenetről és a digitalizációról szólhat.
Most az egyik kérdés a gazdasággal kapcsolatban, hogy kitart-e az újraindítási lendület. A magyar gazdaság növekedése stabil makrogazdasági alapokon nyugszik.
Lassan el is dől, milyen alakú lesz a válság lefutása, egyértelműen látszik egy V-alak
- emelte ki a pénzügyminiszter. A járvány mellett a másik veszélyt az infláció jelenti, kezd visszatérni az az időszak, amikor magasabb az infláció, amivel a hozamok is emelkednek – mondta Varga. A miniszter szerint a monetáris politika utóbbi fél évben látott változása teljes mértékben megalapozott és időszerű volt. A kérdés most az, hogy az infláció emelkedése mennyire lesz tartós, jól látható az energiaárak emelkedése, ami tovább fűtheti ezt.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Arra kell felkészülni, hogy nehezebb lesz a korábbi tartományba visszatuszkolni az inflációt. A kormány arra számít, hogy 2022 elejétől a trend elkezd csökkenni és nyárra normalizálódik a helyzet, jó eséllyel a jövő év végére 3%-ra csökkenhet az infláció.
A pénzügyminiszter kiemelte, hogy a költségvetési hiány 2024-re csökkenhet vissza 3%-ra, fontos a fokozatosság ebben. 2008 után megtanultuk, hogy ha túl gyorsan rendezünk vissza, akkor elindítunk egy újabb recessziós hullámot – emelte ki.
Van egy vitánk az Európai Bizottsággal, ez erősen politikailag motivált vita. A lengyelek és a magyarok esetében rengeteg kérdése van a Bizottságnak, úgyhogy ez a vita tartós lesz
- mondta Varga. Szerinte nem volt időnk megvárni a vita lezárását, ezért kellett szeptemberben devizakötvényt kibocsátania az országnak. A miniszter kiemelte: a kormány arra számít, hogy az év vége felé enyhülhet a feszültség és megszülethet a megállapodás Brüsszellel a helyreállítási alap forrásairól.
Címlapkép: Kovács Attila, MTI/MTVA
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








