3 °C Budapest

Nem bíznak ezekben a kütyükben a magyarok: egyre drágább a biztonság

2019. december 19. 11:01

Az idén 20 éves Használtautó.hu több, mint 8000 megkérdezett véleményét összesítő felmérése szerint sokan vannak, akik a blokkolásgátlót is a vezetéstámogató rendszerek közé sorolják, viszont használt autó vásárlásánál a tolatókamera, a holttérfigyelő-rendszer, a vészfékasszisztens, vagy a távolságtartós tempomat is könnyen döntő tényezővé válhat. A legnagyobb hazai online autópiac szakértője a jubileum alkalmából a sofőrsegédlettel kapcsolatos fejlesztések múltjára és jövőjére is kitér.

Két évtized sok idő. 1999 óta rengeteget változott az autópiac, miközben egyre fontosabbak lettek a különböző vezetéstámogató, sofőrsegéd fejlesztések is. Idén 15 éve, 2004-től kötelező az EU-ban újonnan forgalomba helyezett autók esetén a blokkolásgátló-rendszer, 2014-től pedig a menetstabilizáló elektronika, a guminyomás-szenzor és az Isofix gyerekülés-rögzítés lehetősége is. A havonta csaknem 2 millió internetező által felkeresett Használtautó.hu legújabb felmérése szerint a hazai autók csaknem 38 százaléka rendelkezik már valamilyen sofőrsegéd rendszerrel - igaz, sokan még a blokkolásgátlót is annak tartják. 

Az aktív, vagyis akár a vezetésbe is belenyúló biztonsági rendszerek közül a vészfékasszisztens aránya a legmagasabb (16%), míg a válaszadók 12 százaléka a távolságtartós tempomatot, 8,5 százalékuk pedig a sávtartó asszisztenst jelölte meg. Használt autó vásárlásakor ugyanakkor még kevéssé preferáltak ezek az aktív biztonsági felszerelések: a válaszadók 35 százaléka egyiket sem tartja fontosnak. Velük szemben 26 százaléknak a vészfékasszisztens, 25 százaléknak a távolságtartós tempomat, 13 százaléknak pedig a sávtartó asszisztens az elengedhetetlen. 

Csak kényelmesen

A kényelmi rendszerek jelentősebb térhódítása az igények mentén is jól látható: a válaszadók több, mint harmada szerint használt autó vásárlásakor is fontos tényező lehet a tolatókamera megléte, csaknem negyedük számára pedig a holttérfigyelő rendszer, 12 százalékuknak az automata reflektor, 7,4 százalékuknak a táblafelismerő is. A vezetésbe még nem belenyúló, csupán a sofőrt támogató rendszerek köre csupán a válaszadók 21 százaléka számára nem fontos tényező. 

Ebből az látható, hogy ma az autók csaknem tizede van fejlett sofőrsegéd rendszerekkel felszerelve, közel ötödük az ABS-en túli, egyéb sofőrsegédekkel, és van olyan tétel, ami már a használtautó-vásárlók több, mint harmada által elvárt egy kinézett autó esetében. 

A statisztikáink szerint a mintegy 100 ezer, oldalunkon hirdetett személyautóból több, mint 10 ezer rendelkezik jelenleg automata reflektorral, 8961 távolságtartós tempomattal, 8907 sávtartó asszisztenssel, 8459 pedig táblafelismerővel. A hirdetett autók közül további 8139-ben holttérfigyelőt és több, mint 5600-ban sávváltó asszisztenst is találhatunk. Igaz, ez utóbbi alatt nem feltétlenül a mai napig ritka, sávváltásra magától is képes aktív sávváltó asszisztenses autók értendők, vagyis a sávváltó asszisztens kapcsán sokan a holttérfigyelőre gondolnak. A kényelmet is szolgáló elemek még elterjedtebbek: adatbázisunkban 18414 tolatókamerás és 10770 automata reflektoros autót is találhatunk

- mondta Katona Mátyás, az idén 20 éves Használtautó.hu szakértője.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Hova tovább?

Az 1999-ben, a Mercedes-Benz S-osztályban debütáló távolságtartós tempomat ma már kisautókhoz is elérhető - a többi sofőrsegédhez hasonlóan. Azon már aligha lepődünk meg, ha egy-egy autó jelez, ha sávváltáskor szenzorai a holtterekben autót látnak, de egyes modellek ma már ennél is többre képesek: a sávváltást akár saját maguk elvégzik, míg távolságtartós tempomatjuk már nem csak az autó előtti forgalmat figyeli, vagyis akkor is lassít, ha a táblafelismerő-rendszer a beállítottnál alacsonyabb sebességhatárt lát. Ezek ugyanúgy nagyban egyszerűsítik a sofőrök dolgát és teszik biztonságosabbá a közúti közlekedést, mint például az automatikusan bekapcsoló, a közlekedés többi résztvevőjét nem vakító, ám amikor lehet, a legjobb, legtöbb fényt adó reflektor.

Ha a jövő közlekedését nézzük, akkor az elmúlt 20 év fejlesztései és a jelenleg látható trendek alapján is elmondható, hogy biztonságosabb lesz. Az Európai Unióban 2050-re kitűzött cél, hogy a közúti közlekedés ne járjon halálos áldozatokkal, pontosan ezt szolgálja az is, hogy egyre több biztonsági felszerelés lesz kötelezően előírt az újonnan forgalomba állított autókban.

2022-től például minden új autónál szerepelnie kell majd intelligens sebességszabályozó berendezésnek, beépített alkoholszint-ellenőrzőnek és a sofőr éberségét figyelő és őt figyelmeztető rendszernek, automata vészfékrendszernek és sávtartónak, valamint parkolást segítő rendszernek is. A már ma is kötelező guminyomás-szenzort pedig pontos keréknyomás-figyelő kell, hogy felváltsa. És a lista még így sem teljes. Ami biztos, hogy haladunk az önvezető autók felé, hiszen a sok-sok szenzor azért kerül az autókba, hogy a legnagyobb közúti veszélyforrás, az emberi tényező egyre kevésbé lehessen önmagában meghatározó

- tette hozzá Katona Mátyás.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. december 15. vasárnap
Valér
50. hét
December 15.
Advent (3.)
December 15.
A tea világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Green Transition & ESG 2025
A Green Transition & ESG egy gyakorlatorientált konferencia
AI in Business 2025
Az AI-boom még nemhogy nem csengett le, hanem még csak most jön a java
Biztosítás 2025
A magyar biztosítási piac újabb kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe 2025-ben
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. december 15. 16:06
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33