Az Aldi a közelmúltban intenzív erőfeszítéseket tett piaci részesedésének visszaszerzésére a 133 milliárd dolláros ausztrál szupermarket-szektorban
Szörnyű dolog derült ki a hipermarketek vevőiről: az egészségükre is veszélyes lehet, ha így vásárolnak
Állandó kritika a boltláncok terjeszkédésével szemben, hogy a hiperek kinyírják a kisboltokat, rontják a béreket, kevesebb lesz a munkalehetőség és rosszabbak a munkakörülmények, akadályozzák a szakszervezet-alapítást, lenyomják az ingatlanárakat, növelik az autóforgalmat és elvonzzák az embereket a belvárosból. Ezeket a vádakat azonban a statisztikák nem támasztják alá, sőt inkább az ellenkezőjét igazolják - írja a G7. Van azonban negatív hatása is a hipermarketek terjedésének, méghozzá egészségügyi.
Hogy Magyarországon pontosan milyen hatással van a lokális helyzetre a hipermarketek terjedése, arról nem készült még kutatás, viszont az Egyesült Államokban a Walmart terjeszkedésének hatását sokat és sok szempontból próbálták felmérni - írja a lap. A különböző kutatások eredményei azt mutatják, hogy a boltláncokkal szembeni előítéletek alaptalanok. A Walmart terjeszkedése kimutathatóan csökkentette az élelmiszer-árakat; nem nyomta el a kisvállalkozókat, hanem elsősorban a szupermarketek forgalmát vonzotta el; és a jelek szerint a helyi foglalkoztatást sem csökkentette, sőt a kutatások többsége szerint kis mértékben még növelte is. Ugyanakkor a hipermarketek az amerikaiak egészségére és a bűnözési rátára negatívan hatnak, és környezeti hatásuk is vitatott.
A Walmart messze az Egyesült Államok legnagyobb kiskereskedelmi bolthálózata, az üzletek döntő része, úgynevezett “Walmart supercenter”, amelyek kb. 18 ezer négyzetméteren egyesítik az Auchan, a Praktiker, a Media Markt, a Decathlon és az IKEA termékkínálatát, néhány helyi sajátossággal (pl. fegyverbolt) kiegészülve. Az amerikai lakosság 90 százaléka egy Walmart 16 kilométeres körzetében él.
A lánc szlogenje mindig is a cég alacsony árait hangoztatta, ezt különböző elemzések alátámasztják: az évek során 3 és 25 százalék közötti átlagos árelőnyt mértek azonos vagy hasonló termékek esetében a Walmart javára. Ez a konkurenciát is versenyre kényszeríti, a supercenterek megjelenése átlagosan 1-8 százalék közötti árcsökkenéssel járt a többi környékbeli boltban. Ugyanakkor 2010 óta egyre kisebb hatásuk van a helyi árakra, az árcsökkentés helyett már a minőséggel és a kínálat sokszínűségével próbálnak versenyezni a Walmarttal a helyi szereplők. Kivétel az Aldi, mely elemzések szerint még a Walmartnál is olcsóbb.
A legtöbb vonatkozó kutatás nem talált összefüggést a hipermarketek megjelenése és a kisboltok eltűnése között sem, sőt olyan elemzés is van, amely szerint a Walmart megjelenésével inkább nőtt a kisboltok forgalma, miután azok jellemzően nem a hipermarketek direkt versenytársai. A hiperek megjelenésének vesztesei inkább a helyi vagy országos nagyvállalkozások voltak. Egy másik visszatérő bírálat, hogy a nagy üzletek csökkentik a foglalkoztatást: egy nagyobb, hatékonyabb és jobban gépesített bolt fajlagosan kevesebb munkás kezet kíván, mint egy kisbolt. A kutatások eredményei ebben eltérnek, találnak növekedést, csökkenést is, több elemzés szerint pedig nincs kimutatható hatás. Ugyanakkor a cég megjelenése három tanulmány szerint is enyhe negatív hatással van a helyi bérszínvonalra.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Ez még mindig nem a teljes kép a Walmart mint üzleti modell teljes társadalmi hasznáról. Bár egyfelől az alacsonyabb árak javítják az élelmiszerhez való hozzáférést, különösen az alacsony jövedelmű családok számára, a táplálkozás változatosságát és egészségességét inkább negatívan befolyásolják. A hipermarketekben vásárlók kosara általában egészségtelenebb, azaz például több feldolgozott élelmiszert, hozzáadott cukrot és sót tartalmaz, mint a kisebb szupermarketekben vásárlóké; a Walmart supercenterek megjelenése növeli a környéken élők átlagos testsúlyát és az elhízott emberek arányát.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
- Megérte a vállalkozásoknak visszatérni a tisztességes verseny útjára
- Ennyi bejelentés érkezett tavaly káros internetes tartalomról
- Hajmeresztő előzés után majdnem tömegkarambol történt Ceglédnél – videó
- Csányi Sándor az Arénában: szintet léphet az OTP az új akvizíciókkal
- Virológus: meg kell akadályozni, hogy a madárinfluenza embereket kóstolgasson
- A törökök is Mark Ruttét akarják NATO-főtitkárnak