13 °C Budapest
Posterized blurred background | Wine serving in glasses in night club bar restaurant

Literszámra veszik a britek, németek, csehek ezeket a minőségi magyar borokat: mit tudhatnak?

2022. március 30. 14:01

Nemcsak a Tokaji népszerű a magyar borok közül külföldön, hazánkból jelentős kivitel. A magyar borok közül nemcsak a Tokaji népszerű külföldön. Az ország jelentős borexportőre, a Lidl összesen 7,8 milliárd forint értékben juttatott el magyar palackos borokat a külpiacokra, ami 25 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi kivitelt. a Pénzcentrum megkérdezte az áruházláncot, hogy melyek a legkedveltebb magyar borfajták külföldön. Arra is kíváncsiak voltunk: mit szeretnek a leginkább a magyar vásárlók?

A teljes magyar palackos borexport 36 százalékát a Lidl Magyarország bonyolítja, mely 2021-ben 7,8 milliárd forint értékben exportált magyar palackos bort külföldre. A diszkontlánc közlése szerint Európa-szerte 15 országba 184 féle hazai bort exportált, amelyek közül a legnagyobb felvevőpiacot az Egyesült Királyság jelentette. Mindemellett Csehország, Németország és Lengyelország tartozik még a vállalat top felvevő piacai közé. A diszkontlánc tapasztalatai alapján a legnépszerűbb borfajtáknak továbbra is a Szürkebarát, a Királyleányka, az Egri Bikavér, a Tokaji Furmint és az Irsai Olivér bizonyultak. Viszont nem csak ezekbe az országokba exportál Magyarország jelentős mennyiségű bort. Mutatjuk, hol isszák a világon a legtöbb magyar bort.

Míg a magyarországi palackozott borokat elsősorban a britek, szlovákok, csehek, németek, lengyelek vásárolják, addig a hordós boraink elsősorban a szlovák, a német, a brit, a cseh, a francia és a spanyol piacon népszerűek. Érdemes megfigyelni a változásokat is: a palackozott bor exportja nőtt a tavalyi évben Lengyelország, Spanyolország, Franciaország, az Egyesült Államok, Románia felé, viszont sok más fő exportpartner esetében némiképpen csökkent a 2020-as adatokhoz mérten.

Az is megfigyelhető, hogy a hordós borexport célországait tekintve Szlovákia továbbra is első, viszont 2020-hoz képest nagyot esett az értékesített termékek értéke. A német, brit, cseh piacon is hasonló visszaesést látunk. Franciaország és Spanyolország irányába viszont jelentős emelkedés mutatkozott 2021-ben. Ezek a változások a magyar borok exportpiacán több együttes hatás eredményei lehetnek. Ne felejtsük el, hogy a koronavírus járvány nemcsak Magyarországon, hanem az egész világon változtatott a (bor)fogyasztási szokásokon. A magyar borászati szektor sem állt még helyre, ahogy a turizmus és vendéglátás ágazat is még nyögi a válság következményeit.

Hiszek abban, hogy a magyar bor sokkal több egy exportcikknél. Az ugyanis a helyi hagyományokból táplálkozva a gazdák történeteivel együtt születik. A bort meg kell ízlelni, illatolni, sőt nézni is. Szerintem igazán sikeresek a nagyvilág előtt akkor lehetünk, ha hazai környezetben, a magyar gasztronómiára, a hagyományainkra és a borvidékeink szépségére támaszkodva mutatkozunk be. Szerintünk a magyar borok helye a prémium kategóriában, a legjobbak között van, a hosszú távú célunk az, hogy oda is kerüljenek

- mondta el Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezető igazgatója a Hungarian Wine Summit rendezvénysorozatot megelőzően. Arra is kitért, hogy a magyar borra exportnyomás nehezedik. Minden harmadik palack bor a külpiacon kerül értékesítésre, ezért kell törekedni az exportpiacok stabilan tartására. Arról is beszámolt, hogy a palackos borok arányának a növelése a cél az export terén, mivel az magasabb hozzáadott értéket képvisel, ezáltal pedig a magyar borászatok is fejlődhetnek. "Emellett presztízsben is egészen mást jelent a palackos bor" - mondta a szakértő.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Itthon az olasz, német, francia bor a népszerű

A magyar piacon palackozott borok tekintetében leginkább az olasz, német, francia és szlovák borok kelendők. A hordós borok esetében is szinte azonos a rangsor. Azt is ki kell emelni, hogy Franciaországból jelentősen emelkedett mind a palackozott, mind a hordós borok behozatali értéke:

A külföldi borok kedveltsége Magyarországon a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának a témában legfrissebb, 2017-es felmérése szerint nem számottevő, fogyasztásuk az elfogyasztott mennyiségnek csak csekély, mintegy 6 százalékát teszi ki. A fogyasztott külföldi borok eredetét tekintve a felmérés alapján a hagyományos európai bortermelő országok, Olaszország, Franciaország és Spanyolország dominanciája egyértelmű volt, illetve az olasz borok súlya számottevően növekedett a régebbi – ugyanezen országok meghatározó szerepét mutató – felmérések eredményeihez képest (HNT, 2016). A borfogyasztók között a jobb anyagi helyzetűek fogyasztásában
haladja meg egyedül a 10 százalékot a külföldi borok aránya.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. május 2. csütörtök
Zsigmond
18. hét
Május 2.
Jelszó világnap
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem