22 °C Budapest
Portrait of Latin American young man in smart casual clothing, representing young businessman, entrepreneur or University student. Handsome Latino in blue shirt commuting to work, having coffee break or communicating with business partners.

Rengeteg magyar mond le önként a kártérítésről: kevesen tudják, de ezért is visszajárhat pénz

2023. augusztus 17. 13:58

A 2023-as év első hét hónapjában 677 ezer 023 személyszállító vonat közlekedett a vasútvonalakon, az átlagos késés 15 perc volt, mely a járatok hetedét érintette. Időjárási vagy egyéb ok miatt egy-egy vonalon, több vonat esetében is előfordultak jelentősebb késések - közölte lapunk megkeresésére a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság. Arról is szolgáltak információkkal, hogy többezer átalány-kártérítési igény érkezett érkezett a MÁV-START ügyfélszolgálatához 2023 első félévében, melyek esetében közel 28 millió forintot térítettek vissza. Ezek alapján az információk alapján feltételezhető, hogy a késésekkel érintett utasok közül kevesen élnek az átalány-kártérítés lehetőségével. 

Az, hogy "késett a MÁV", olyan megszokott a magyar utasok számára, minthogy reggel felkelt a nap. Az is köztudomású, hogy a vasút műszaki állapota egyre romlik, így a fennakadások, késések is gyakoribbak lehetnek. Sőt, nemhogy késnek, alapvetően is lassabban közlekednek a vonatok, mint 10 vagy 20 éve! Ahogy azzal nemrég behatóbban foglalkoztunk, az ország kilencedik legforgalmasabb, Miskolc-Budapest vonalán az IC-k menetideje az 1991-es indulás óta 16-22 perccel lett több 2023-ra. Azt pedig a vasúttársaság is elismerte, hogy ez legalább részben a Hatvan–Miskolc vonalszakasz általános műszaki állapotának jelentős leromlásának következtében alakult így.

Azt, hogy a vasút állapota sok helyen nem megfelelő, a MÁV is folyamatosan kommunikálja, azonban idén nyáron a hőség következtében történt fennakadások, illetve az augusztus eleji nagy vihar is felhívta a figyelmet rá, hogy nagy a baj. De nem csak az időjárás okoz gondokat, a MÁV vasúti pályái és kocsiparkja is elöregedett, az alkatrészek pótlása pedig a háború miatt szenved egyre komolyabb késedelmet. Augusztusban Lázár János építési és közlekedési miniszter szólalt meg az elmúlt negyven évben a MÁV-nál végbement komoly forráskivonásról: a tárcavezető megfogalmazása szerint a magyar vasútnál jelenleg hiánygazdálkodás van, amely balesetveszélyt eredményez, ráadásul ennek kockázata az elmúlt egy- másfél évben még emelkedett is.

Ilyen körülmények között nem csoda, hogy - ahogy korábban beszámoltunk róla - minden tizedik vonat legalább 5 percet, minden huszadik pedig 15 percnél is többet késik. A helyzetet súlyosbította a vármegyebérlet bevezetése. Az ország- és vármegyebérletek tavaszi bevezetése miatt a vasútnál idén két hónap alatt kétmilliárdos mínusz keletkezett. A júniusi bevétel 400 millióval kevesebb volt idén, mint 2022-ben.

Az a júliusi bejelentés is hidegzuhanyként ért rengeteg utast, és azóta is borzolja a kedélyeket, hogy egyes vonalakon teljesen megszüntetik a vasúti közlekedést, mivel az fenntarthatatlan. Sokakat az sem vigasztal, hogy a MÁV szerint a vonatok autóbuszos pótlása megbízhatóságot és minőségjavulást is jelent az érintett vonalakon. 

Visszajár-e a jegyár, ha késik a vonat, és ha igen, miért nem?

Lapunk kérdésére a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság azt közölte, hogy "az első hét hónapban 677 ezer 023 személyszállító vonat közlekedett a vasútvonalakon. A nemzetközi szabályok alapján a 6 perc vagy azonfelüli késéseket figyelembe véve az átlagos késés 15 perc volt, ami a vonatokat 14 százalékát érintette. Időjárási vagy egyéb ok miatt (havaria) egy-egy vonalon, több vonat esetében is előfordultak jelentősebb késések".

A MÁV-START ügyfélszolgálatához 2023 első félévében belföldi utazással kapcsolatban 3 ezer, míg nemzetközi viszonylatú utazással kapcsolatban 2 370 db késésekkel összefüggő átalány-kártérítési igény érkezett. A belföldi igények esetében közel 3 millió, a nemzetközi igények kapcsán 25 millió forint kifizetésére került sor

- írták a Pénzcentrum megkeresésére, hozzátéve: "A vasúttársaság minden esetben dönthet arról, hogy méltányossági alapon minden olyan utas számára visszatéríti a menetjegy árát, aki az adott, jelentős késéssel közlekedő vonaton utazott, függetlenül attól, hogy a késés a magyar vasúttársaságnak felróható okból következett-e be vagy sem."

Ezek alapján az információk alapján számításaink szerint a sorozatos járatkésések utasok millióit érinthetik, elviekben pedig indokolt esetben átalány-kártérítés jár a késő járattal utazóknak. Azt viszont valószínűleg kevés utas tudja, mikor és hogyan kérvényezheti - részben - a menetjegy árának visszatérítését a vasúttól. A MÁV honlapja szerint "belföldi forgalomban közlekedő feláras vonatok vasúthibára visszavezethető késése esetén az Utas átalány-kártérítésre jogosult a menetjegyen feltüntetett indulási állomás és célállomás között". Ennek mértéke 30-119 perc késés esetén a menetjegy árának 25%-a, 120 perc vagy annál nagyobb késés esetén a menetjegy árának 50%-a.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

"Az átalány-kártérítés számításának alapja a menetjegy árának a késett vonatra eső része, menettérti útra kiadott menetjegy esetén a menettérti jegy árának azon útra (oda vagy vissza) eső része, amely út során az Utas a késést elszenvedte. Nem kérhető kártérítés, ha az Utas nem rendelkezett menetjeggyel és pót-és helyjeggyel, pótjeggyel, vagy helyjeggyel" - írják.

Vannak azonban további szabályok, például hogy ha az átalány-kártérítés számított összege nem haladja meg az 1000 forintot, azt a vasúti társaság nem fizeti ki. (Ugyanazon utas több, egyenként 1000 forintot meg nem haladó kártérítését a vasúti társaság kifizeti, amint összegük meghaladja az 1000 forintot.)

  • Pénztárban, vagy jegyértékesítő automatából vásárolt menetjegyek esetén az állomási pénztáraknál egyéb feltételek függvényében az utazás napjától számított 14 napon belül teljesítik a kifizetéseket, ezt követően az átalány-kártérítési igényt az Ügyfélszolgálathoz kell benyújtani, de a beadványt ezen túl bármely pénztár is befogadja, illetve továbbítja a megfelelő szervezeti egység felé.
  • Belföldi forgalomban a bérlettel vagy bérlet jellegű más jeggyel, igazolvánnyal történő utazás esetén az átalány-kártérítés alapja az ugyanazon viszonylatra érvényes teljesárú egy útra szóló menetjegy ára, tanuló bérlet esetén az ugyanazon viszonylatra érvényes 90%-os mérséklésű egy útra érvényes menetjegy ára.
  • Az e-vonatjegyek esetén a kártérítés kifizetése csak központilag lehetséges. Az igény pénztárban történő benyújtása a kártérítési igénybejelentő lap kitöltésével lehetséges. Az igény elektronikus módon is benyújtható, ebben az esetben kérik, hogy az utas e-vonatjegyét (PDF) is csatolja igénye mellé, vagy a vásárlás beazonosításához adja meg a vásásláskor használt felhasználó nevét, és a vásárlás idejét. Amennyiben késési igazolás is került kiállításra utazása során, azt is be kell csatolni. Minden esetben meg kell adni a vásárolt és utazáshoz felhasznált menetjegy egyértelmű beazonosításához szükséges adatokat (jegysorszám, vagy felhasználónév és vásárlás ideje), valamint a postacímét, vagy bankszámlaszámát melyre a kifizetést igénylik. A MÁV applikációból vásárolt e-vonatjegyekre ugyanezen szabályok alkalmazandók.

A nemzetközi utazásra külön szabályok vonatkoznak.

Nagyjából három hete Ceglédi Zoltán magyar politikai elemző, publicista, humorista közösségi média posztjában azt sérelmezte, hogy "hiába vetted meg online a jegyet és van meg nekik ezáltal minden releváns adatod, mégis ki kell töltened egy kártérítési igénybejelentő lapot és csatolni pdf-ben a jegyet az e-mailhez". Pedig véleménye szerint digitális csatornákon lenne egyszerűbb módja is a visszatérítésnek.

A célállomásra érkezés pillanatában automatikusan fel kéne ugrania a MÁV-alkalmazásból egy push üzenetnek, hogy „42 percet késett a vonatod, ezért 1514 forintot utalunk a vásárláskor használt bankszámládra, mehet?” És vagy rányomsz, hogy igen, és már pittyen is a pénzed, vagy módosíthatod a számlaszámot, hogy máshova jöjjön. Esetleg az alkalmazás egy digitális pénztárcában eltárolná a következő jegyvásárláshoz. Ez lenne fair. Nyilván ilyenkor mindenki vissza is kérné-kapná a jegy árát, míg a mai rendszerrel a zöm nem áll neki késésigazolással meg igénybejelentő lappal vacakolni, de a fenébe is, hát tényleg a világ kamuja bekérni minden olyan adatot tőlem, amit az állami vasúttársaság maga is pontosan tud. Iszonyú nehéz meló lehet az állami nagyvállalatokból ezeket a kádárista maradványszokásokat kiganézni, de 33 év után már csak meg kéne próbálni

- írta posztjában Ceglédi Zoltán.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 29. hétfő
Péter
18. hét
Április 29.
A tánc világnapja
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem