20 °C Budapest
Serious young couple checking papers filling online form on website or holding documents searching information online using laptop banking internet application for calculating paying domestic bills

Van még hová fejlődni a magyar bankoknak digitális szolgáltatásokban: ezek a nemzetközi trendek

2021. május 3. 20:48

A Deloitte Digital által a világ 318 bankjának internet banki és mobil banki szolgáltatási palettáját összehasonlító kutatásából kiderült, hogy a kutatásban azonosított, bankok által mobil- és internetbanki platformon kínált 17 terület közül a személyes pénzügyek kezelése (PFM, personal finance management) területen szereztek a digitális bajnokok az egyik legnagyobb előnyt társaikkal szemben az elmúlt 2 évben.

A digitális banki érettséget vizsgáló felmérésnek 2018-as és 2020-as eredményeit összevetve azonosíthatók az elmúlt 2 év legfontosabb fejlesztési területei. Ebből kiderül, hogy a vizsgált időszakban az „ökoszisztéma és számlaaggregáció” (15,6%), valamint a „számla- és termékmenedzsment” (15,3%) területek után PFM (14,8%) terén fejlődtek leginkább a digitális bajnokok. Ez azt jelenti, hogy a PFM, azaz magyarul a személyes pénzügyek kezelése vagy személyes pénzügyi menedzsment a digitálisan legfejlettebb bankok egyik fókuszterülete. Ugyanakkor a felmérés szerint a hazai szereplőknek kivétel nélkül számos PFM funkcionalitást kell még elérhetővé tenniük annak érdekében, hogy a digitális bajnokokhoz felzárkózhassanak e téren.

A PFM funkcionalitások elsősorban az ügyfelek bank iránti elkötelezettségének növeléséhez járulnak hozzá, továbbá elősegítik a banki termékek és szolgáltatások keresztértékesítését. A legfontosabb PFM funkcionalitásokat is e két cél mentén sorolta be a kutatás.

A fenti ábra megmutatja, hogy a digitális bajnokok hány százalékának kínálatában találhatók meg az egyes szolgáltatások. Leolvasható, hogy a digitalizációban legelőrehaladottabb bankok ~40%-a építette be kínálatába az olyan ügyfél elkötelezettséget erősítő szolgáltatásokat, mint a pénzügyi célok kitűzése és ehhez kapcsolódó értesítések küldése, valamint a tranzakciós kategóriák kezelése.

Az egyes keresztértékesítést támogató szolgáltatások ~15%-uknál található meg, ilyen például a pénzügyi állapot monitorozása, a pénzügyi előrejelzések készítése és az ezeket figyelembe vevő, személyre szabott ajánlatok küldése. Megtakarítási és befektetési tanácsot a vezető bankok 20%-a kínál, ezzel mind az ügyfélkapcsolatot, mind a keresztértékesítést erősítve.

Mely PFM funkcionalitások jelentenek megkülönböztető szolgáltatást itthon?

Az ügyfelek ma már mind a 9 vizsgált hazai bank internetbanki szolgáltatásában megtekinthetik a tranzakciós előzményeiket és kereshetnek azok között. A ki- és bejövő tranzakciók vizuálisan is meg vannak különböztetve az internetbankokban és az aktuális számlaegyenleg is megjelenítésre kerül. Ugyanakkor, a banki mobil applikációkban ezek a funkcionalitások nem minden banknál találhatók meg, annak ellenére, hogy a felmérés szerint a mobil egyre szélesebb ügyfélkörben preferált csatorna.

Mind mobil-, mind internetbanki szolgáltatásokat tekintve a vizsgált 9-ből csupán 2-4 szereplő kínál olyan kifinomult tranzakciós előzmények közötti keresési funkciókat mint a szolgáltató vagy kategória szerinti keresés, adott tranzakciókra való keresésnél automatikus kiegészítés, a keresési eredmények lementése vagy az előzmények közötti tranzakció megismétlése.

Habár a vizsgált hazai bankok közül 6-nál lehet kategóriák szerint keresni a tranzakciós előzmények között, a mobil-, és internet bankban csupán három szereplő kínál automatikus banki tranzakciókategorizálást egyik vagy másik csatornán. Összesen egy bank biztosít lehetőséget arra felhasználóinak, hogy módosítsák a tranzakciós kategóriákat.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

A kutatásban kettő olyan hazai szereplő volt a 9-ből, amely lehetővé teszik az ügyfeleik számára megtakarítási célok kijelölését és nyomonkövetését. Az egyik intézmény más pénzügyi célok kijelölésére is biztosít lehetőséget, míg a másik megoldást kínál a számlaegyenleg változásának grafikonon való követésére. Két másik szereplő hónapokra vonatkozó számlaegyenleg összehasonlítással, valamint költések és bevételek összesítésével segíti ügyfeleit személyes pénzügyeik kezelésében.

Melyek ma globálisan az élenjáró, fejlett PFM funkcionalitások?

A digitális bajnok bankok számos, a személyes pénzügyek kezelését támogató funkcionalitást beépítettek szolgáltatáscsomagjukba, amelyek hazánkban még nem jelentek meg. A tranzakciós előzmények, a tranzakciós kategóriák és a számlaegyenleg historikus adatait integrálva nyújtanak támogatást ügyfeleiknek a pénzügyek átláthatóságára, tervezésére és monitorozására vonatkozóan. Ilyen funkció a tranzakciók könnyebb beazonosítása érdekében megjegyzések, specifikus információk feltüntetése (pl. szolgáltató logója, lokációs adatok).

Jellemző a tranzakciós kategóriák besorolásának minél magasabb szintű személyre szabása, így a kategóriák manuálisan módosíthatók, egyedi kategóriák és besorolási szabályok határozhatók meg, valamint tanulásra képes besorolási rendszert működtetnek. A fejlett PFM szolgáltatásokat nyújtó szereplők a tranzakciós kategóriák mentén kimutatásokat és jövőre vonatkozó becsléseket készítenek az ügyfeleknek kiadásaikról és pénzmozgásaikról.

A kijelölt költési és megtakarítási célok mentén értesítik a felhasználót költségvetése alakulásáról, annak periodikusságát is figyelembe véve. A számlaegyenleg változásáról és az előrejelzésekről készített adatokat, kimutatásokat a felhasználó le is mentheti, valamint azok alapján tanácsadási és egyéb pénzügyi szolgáltatásokról kaphat ajánlatokat.

Összességében elmondható, hogy a hazai bankszektor PFM terén, azaz a személyes pénzügyek kezelésének támogatásában jelentős fejlesztési potenciállal rendelkezik. Igazán kiforrott szolgáltatás még egyik szereplőnél sem elérhető, bár az elmúlt években több fejlesztést is láthattunk. Az ügyfél elkötelezettséget és keresztértékesítést erősítő szerepe miatt és látva a globálisan digitális bajnok bankok által kínált funkcionalitásokat, a fejlett PFM funkcionalitások várhatóan a banki szolgáltatáscsomag szerves részét képezik majd a jövőben Magyarországon is.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
Bankmonitor  |  2024. április 27. 14:30
Társadalmi egyeztetésre bocsátották az otthonfelújítási program pályázati kiírását. Május 6-ig bárki...
MEDIA1  |  2024. április 27. 10:36
Mirkóczki Ádám egri polgármester egy kiszivárgott hangfelvételen arról tárgyal a kormányközeli Rádió...
Kasza Elliott-tal  |  2024. április 26. 17:34
Na, nincs több Deutsche Bank részvényem. 2018 óta volt, abban az időben aktívan kereskedtem vele, az...
ChikansPlanet  |  2024. április 26. 11:32
Az Amazonas-medence esőerdeje fontos természeti kincsünk, amely gazdag növény- és állatvilággal, kit...
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. április 28. 09:03
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem