Pénzcentrum • 2023. november 22. 07:15
Sokat változtak a magyarok vásárlási szokásai az elmúlt hónapokban: az infláció miatt lényegesen kevesebbet ér a pénzük, sok mindenről voltak kénytelenek lemondani. A kiskereskedelmi láncok beszámolói szerint megélénkült a kereslet az olcsó sajátmárkás termékek iránt, és bár a diszkontláncok ajánlatai legtöbbször jónak, sőt, nagyon jónak tűnnek, mielőtt megtömnénk a kosarunkat akciós termékekkel, érdemes számolgatni, de legalább átgondolni pár dolgot.
Az elmúlt egy-másfél évben nagyon megváltoztak a hazai bolti vásárlási szokások. Nincs mit csodálkozni ezen, az infláció rekordmagasságokba szökött, a reálbérek pedig folyamatosan zuhannak. Mint ahogy arról a Pénzcentrum is beszámolt, egyre népszerűbbek, az olcsó, sajátmárkás termékek, hiszen több ezer forintot is spórolhatunk 1-1 bevásárlás során, ha azt a boltot választjuk, ahol ilyeneket kínálnak.
Nem is csoda tehát, hogy annyira megerősödtek a diszkontok az utóbbi egy évben, és a koncepció tekintetében egyre többen másolják őket: a Spar 2022-es évéről tartott sajtótájékoztatóján elhangzott, hogy a hangsúlyt egyértelműen a sajátmárkás termékekre kell fektetni, hogy versenyezni tudjanak a diszkontokkal.
A német szupermarketóriások, a Lidl és az Aldi ádáz versenyt vívnak a globális terjeszkedésért. Stratégiájuk az olcsó, többnyire sajátmárkás termékekre, illetve a hatékony működésre összpontosít. Piaci eredményeiket látva, igencsak jól is működik ez a kiskereskedelmi szemlélet, módszereikkel ugyanis a legtöbb piacról sikerült kiszorítaniuk mára a helyi kiskereskedelmi szereplőket.
Nyitott szemmel
A jól ismert diszkont szupermarketláncokat egyre gyakrabban keresik a fenti okok miatt azok a vásárlók, akik a jó ár-érték arányú termékeket részesítik előnyben, és bár a diszkontláncok ajánlatai legtöbbször jónak, sőt, nagyon jónak tűnnek, mielőtt megtömnénk a kosarunkat akciós termékekkel, érdemes számolgatni, de legalább átgondolni pár dolgot.
A Mashed cikke szerint az Aldi bébiételei elfogadható árúak, ám a szülők gyakran találnak máshol jobb ajánlatokat, például a márkás bébiételgyártók kínálatában, amikhez kuponokkal olcsóbban hozzájuthatnak . Ezeket a kuponokat a tengeren túl kombinálni lehet a rendszeres bolti kiárusításokkal, hogy nagy mennyiségű bébiételt vásárolhassanak olcsóbban, mint a diszkontokban. Ők ugyanis csak ritkán kínálnak kuponokat a termékeihez, és nem fogadják el a nagy gyártók kuponjait.
A szupermarketláncok népszerűségüket a minőség a jó ár kombinációjának köszönhetik, de kulcsfontosságú annak ismerete, hogyan lehet ezeket az előnyöket kimaxolni. Az Aldi, a Lidl, a Penny például különböző méretű kiszerelésben kínálja termékeit, aminek azért nem árt utánaszámolni, hiszen nem biztos, hogy minden kiszerelés egyformán megéri. A lényeg, hogy a sajátmárkás termékek nem minden esetben feltétlenül olcsóbbak, mint a gyártóiak, pláne ha kifogunk egy jó akciót.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
És persze az sem utolsó szempont, hogy rendkívül széles választékot kínálnak, szinte minden megtalálható a diszkontok polcain, amire egy átlagos, kis- vagy nagygyerekes háztartásban csak szükség lehet.
Akciódús
De nem csak az Egyesült Államokban lehet spórolni a kuponozással, itthon is ki lehet fogni meglepően jó akciókat, például ha csatlakozunk a vásárlói klubokhoz, vagy letöltjük az áruházlánc saját applikációját. A tartósan magas infláció hatására a vásárlók el is kezdték még inkább keresni az akciókat, hűségprogramokat, kuponokat, applikációkat és minden olyan lehetőséget, amin pénzt lehet megtakarítani a vásárlásoknál. Ezt a legnagyobb hazai áruházláncok is megerősítették a Pénzcentrum kérdésére, és arról is nyilatkoztak, hogy hogyan tudnak jelenleg a vásárlók a legtöbbet spórolni az adott boltban.
Az Aldi hetente megújuló, 70-100 terméket felölelő akciói mellett mindig újabb és újabb lehetőségeket nyújt a spórolásra, legyen szó élelmiszerekről vagy non-food termékekről, az Auchan pedig Bizalomprogramjának keretében minden héten megújuló kedvezményeket hirdet meg. A Lidlnek digitális hűségprogramja is van, a Plus alkalmazás, amit már a vásárlók harmada használ. A Penny törzsvásárlói programja, a MYPENNY szintén kuponokat és extra hűségpontokat kínál.