Bolti és éttermi halászleveket kóstolt vakteszten a TikTokon ismert magyar szakács, brgs_thamek, hogy kiderüljön, melyik éri meg igazán az árát.
Gyanúsan alacsonynak találják hazai termelők azokat az árakat, amelyeken több élelmiszerlánc is árusítja a külföldi földiepret. Az Auchan például "indul az eperszezon" szlogennel hirdetett a közelmúltban olyan akciót, amellyel 778 forintos kilónkénti áron kínált spanyol epret, míg a magyar eper szezon eleji árai általában 2-3 ezer forint között mozognak. A termelőket most a "dömpingszerű" importárak mellett a meleg időjárás is idegesíti, mert a hazai szabadföldi eperszüret az idén nagyon korán, akár már május 10-e körül megkezdődhet, így egy komolyabb lehűlés hatalmas károkkal fenyegethet.
Fél kilónként 389 forintos áron hirdetett a közelmúltban az Auchan eperakciót, amelyet "indul az eperszezon" címmel óriásplakátokkal is megtámogatott. Az Auchan-áruházak spanyol epret értékesítettek, amelyet kilóra vetítve 778 forintos áron kínáltak, így a külföldi termék nettó ára - a 27 százalékos áfát leszámítva - 612 forint körüli lehetett. Hasonló árszinten jelent meg a spanyol eper más élelmiszerhálózatokban, így például a Sparban is.
Vevőcsalogatónak használhatják
Meglepően alacsony az az ár, amelyen az Auchan a spanyol epret árusította - fogalmazott Mártonffy Béla, a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke. Szerinte az üzletlánc "jó beszállítót" találhatott, hogy a külföldi termékkel a magyar piacon ilyen olcsón tudott megjelenni. Arról lehet szó, hogy az Auchan az alacsony eperárat vevőcsalogatónak szánta a hazai gyümölcsfogyasztókért folytatott versenyben - vélte az elnök.
Az Auchan saját vállalata közvetlenül a termelőktől vásárolja meg Spanyolországban az epret - közölte ugyanakkor Gál Judit, az Auchan Magyarország Kft. kommunikációs menedzsere. A spanyol szabadföldi szezon már februárban megkezdődött és a magyarnál általában tovább is tart, így most a spanyol termelők már az ottani szezon közepén járnak.
Logisztikai költség és diszkont árpolitika
Mivel a spanyol piacon megfelelő mennyiségű és minőségű eper áll rendelkezésre, az ottani árak fokozatosan csökkennek. Emellett az Auchan beszerzési áraira rakódó kis logisztikai költség, illetve az üzletlánc diszkont árpolitikájának megfelelő szűk árrés tett lehetővé a 778 forintos kilónkénti fogyasztói árat a magyar piacon - tette hozzá a kommunikációs menedzser.
Magyar termésként ma csak fűtött fóliás földiepret lehet kapni, amelynek kilónkénti ára megközelíti a 3 ezer forint. Néhány hét múlva, várhatóan április közepe-vége körül érik be a fóliás eper, amelynek kilogrammonkénti ára 1200-1500 forint lehet, és ebből már az Auchan is kíván forgalmazni.

Fokozatosan csökkentik az importot
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A valódi hazai szezon azonban a szabadföldi eperrel kezdődik, az üzletlánc szerint előreláthatóan május közepén. A szabadföldi ár - közölte az Auchan - kilónként 800-900 forint lehet az időjárástól és a mennyiségtől függően. A hazai szabadföldi termés megjelenésekor az Auchan várhatóan már csak hazai epret kínál majd, addig pedig Gál Judit szerint az import mennyiségét fokozatosan csökkenti.
Más véleményen vannak a hazai termelők, akik szerint a legnagyobb mennyiséget adó, itteni szabadföldi epernél is legalább 1,5-2 ezer forintos kilónkénti induló árakra lehet számítani, így egy hatkilónyi epret tartalmazó láda ára 9-12 ezer forint között mozoghat. A szezon végére pedig a ládánkénti árak 2-3 ezer forintra eshetnek, vagyis a kilónkénti árak 300-500 forintra süllyedhetnek.
Milyen költségekkel termelnek a spanyol gazdák?
Az itteni önköltségből kiindulva tartják irreálisnak hazai termelők, hogy a spanyol eper 600 forint körüli nettó árakon jelenhet meg a magyar piacon, hiszen a beszerzési árat számos költségtényezőnek kell még növelnie, amíg az áru idáig eljut. Egyes hazai termelők szerint a spanyol gazdálkodóknak bukniuk kell az üzleten, hacsak nem "ingyenmunkások" vagy támogatások csökkentik költségeiket. Emellett nyilvánvaló, hogy az áruházláncok a már említett, vevőcsalogatói célzattal nem alkalmaznak árrést, vagy nagyon szűkre szabják azt, esetleg különböző trükköket is bevetnek az alacsony fogyasztói árak kialakítása érdekében - vélik a termelők.
A gazdálkodók szerint az importeper többnyire ízetlen a magyar terméshez képest, így a fogyasztók hamar rájönnek, hogy nem érdemes megvásárolni azt. Tavaly is voltak hasonló eperakciók, és a hazai termelők tartottak is ezektől, de a külföldi áru a magyar eperszüret idejére nagyrészt eltűnt. Így az import árletörő hatást nem igazán fejtett ki, a háziasszonyok pedig egyébként is a sokkal ízletesebb magyar földiepret keresték.
Idegesítő az időjárás is
A termelőket most a "dömpingáras importnál" jobban idegesíti, miként alakul majd az időjárás a következő hetekben, mivel ez a várható termés mennyiségét és minőségét is jelentősen befolyásolhatja. A szokatlan meleg miatt ugyanis valószínű, hogy az idei szabadföldi szüret rendkívül korán, akár már május 10-e körül, vagyis fagyosszentek környékén megkezdődhet. Ekkor pedig egy komolyabb lehűléssel járó fagy hatalmas károkat okozhat az érett termésben.
Itt a bejelentés, új világmárka érkezik Magyarországra: ekkor nyit az első üzlet, indul el a webshop
A márka Görögországban, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában és Indiában is debütál franchise-partnerségeken keresztül
Sok magyar kedvence tűnhet el a boltok polcairól: megjelent a tésztatörvény, rengeteg terméket érint
Megjelent a Magyar Közlönyben az agrárminiszter rendelete, amely szigorítja és pontosítja a száraztésztákra vonatkozó minőségi és kategorizálási előírásokat.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








