21 °C Budapest

Húsvéti szezon: csokit a fiatalabb, sonkát az idősebb korosztály vásárol

2009. április 6. 11:30

Egyre kevesebbet vásárolunk a húsvéti ünnepkör kedvelt szezonélelmiszereiből. A tavalyi szezonban is kevesebb húsvéti csokoládéfigura és sonka fogyott.

A 40 év feletti háziasszony által vezetett háztartások jellemzően nagyobb arányban vásárolnak főtt-füstölt sonkát húsvétkor, míg a szezonális édességek vásárlóközönsége a fiatalabb korcsoportok irányába tolódott el az elmúlt évben - derül ki a GfK Hungária ConsumerScan adataiból.

Az adatok tükrében elmondható, hogy a húsvéti bevásárlások időszakában, vagyis március és április hónapokban jelentősen több sonkát vásárolunk, közel kétszeresét az átlagos mennyiségnek. 2008. március-áprilisi időszakban kis mértékben csökkent a kategória piaca az előző év hasonló időszakához képest, mintegy 3 százalékkal kevesebb húsvéti sonkát vásároltak a háztartások. Az áremeléseknek köszönhetően a kisebb mennyiség nagyobb értékbeli forgalmat eredményezett, a sonkavásárlások forintban kifejezett értéke 7 százalékkal meghaladta a 2007-es szintet.

A kategória két fő szegmensét a gépsonkák és a füstölt-főtt-kötözött sonkák alkotják. A húsvétkor hagyományosan fogyasztott füstölt-főtt-kötözött sonkákból két és félszer nagyobb mennyiséget vásárolunk március és április során, mint a havi átlag, addig a gépsonkák forgalma csak mintegy egyötödével emelkedik meg az ünnepek alatt.

A füstölt-főtt-kötözött sonkák árában bekövetkező emelkedés következtében 2 százalékkal kevesebbet vásároltak a háztartások március és április hónap során, mint 2007-ben, mintegy 15 százalékkal magasabb áron.

A húsvéti időszakban a háztartások előszeretettel szerzik be az ünnepi asztalra szánt ételeket a hipermarketekből, így ebben az időszakban a csatorna jelentősége az éves átlaghoz képest hagyományosan megemelkedik. 2008 március-áprilisi időszakában 31% volt a csatorna részesedése, szemben az év során átlagosan mért 23%-kal.

A szupermarket csatornánál tapasztalható növekedés, 2007-hez képest, kevésbé a "húsvéti hatás" erősödésének, mint inkább a csatorna általános expanziójának tudható be.

A húsvéti főtt-füstölt sonkák vásárlása során megfigyelhető, hogy az idősebb, 40 év feletti háziasszony által vezetett háztartások jellemzően nagyobb arányban vásárolják ezt a hagyományos ételt. A 39 évnél fiatalabb háziasszony által vezetett háztartások pedig országos arányukhoz képest kevésbé vásárolják a húsvéti szezon e kedvelt termékét. Lakóhely szerint vizsgálva, pedig inkább a délkeleti és az északkeleti országrész háztartásai azok, akik nagyobb arányban vásárolnak húsvéti sonkát.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

A húsvéti csokoládéfigurák iránti kereslet, mennyiségét tekintve, az elmúlt öt évben fokozatosan csökkent. 2008. március-áprilisi időszakában a magyar háztartások 16 százalékkal vásároltak kevesebbet, mint egy évvel korábban. A csökkenés egyik oka az, hogy kevesebb háztartás vásárolt húsvéti csokifigurát 2008-ban. Míg 2007-ben a háztartások 33 százaléka vásárolt a szezonális finomságból, addig ugyanez a szám 31 százalékra csökkent a tavalyi szezonban. A csökkenés másik oka pedig az, hogy alkalmanként kevesebbet is vásárolnak a háztartások a húsvéti figurákból.

Egy háztartás átlagosan 7 százalékkal kisebb mennyiséget tett egy vásárlás alkalmával a kosarába a húsvéti tojásokból, nyulakból és egyéb figurákból mint egy évvel korábban. A csökkenő keresletre részben magyarázatot adhat a viszonylag nagyarányú áremelkedés. 2008 március-áprilisában a húsvéti csokoládéfigurák átlagára 16 százalékkal emelkedett, ezen belül a termékkategória forgalmának túlnyomó részét adó gyártói márkák ára 15 százalékkal nőtt.

A sajátmárkás termékek jelentősége a húsvéti csokoládék piacán jóval alul marad a napi fogyasztási cikkek piacán mért átlagnál.

A hipermarketek az utóbbi négy évben egyre nagyobb részesedésre tettek szert a húsvéti csokoládéfigurák mennyiségi piacán: 2004-ben még a fogyasztók által megvásárolt összes mennyiség 28 százaléka, 2008-ban már 45 százaléka származott e bolttípusból. Ám nem csak a mennyiségi, de az értékalapú forgalom tekintetében is nőtt a legnagyobb alapterületű üzleteket jelző csatorna piaci súlya és 2007-ben már elérte a 44 százalékot. A hipermarketek növekedésével párhuzamosan a kisboltok részesedése folyamatosan csökken, és 2008 március-áprilisi időszakban a diszkontok is jelentősen veszítettek a korábbi években még erősödő pozíciójukból.

A húsvéti szezonális édességek vásárlóközönsége a fiatalabb korcsoportok irányába tolódott el az elmúlt évben. A 40 év alatti háziasszonnyal rendelkező háztartások által megvásárolt csokoládé mennyiség arányaiban növekedett 2008 március-április hónapjában az előző év azonos időszakához képest.

Tini unokájával közösen ad ki könyvet a 77 éves, Pulitzer-emlékdíjas fotóművész (x)

Révész Tamás 20 évnyi amerikai élet után visszatért Magyarországra és az újabb könyve már itthon, Budapesten készült.

Ezen a szőnyegen jógázva már semmi sem választ el a természettől (x)

Gombából és növényi szálakból fejlesztett újgenerációs jógamatracot egy fiatal magyar csapat.

Tücsökfehérjéből készít proteinszeletet a magyar orvostanhallgató, a Cápák között befektetője is beszállt az üzletbe (x)

Ennek nincs is tücsök íze, ez a leggyakoribb visszajelzés a többféle ízesítéssel gyártott, tücsökfehérjével dúsított proteinszelet, snack és shake kapcsán.

A legnagyobb hazai filmfesztiválon mutatkozik be a közösségi finanszírozásból megvalósult kisjátékfilm

A Magyar Mozgókép Fesztiválon találkozhat először a közönség Králl Kevin “Melange”című kisjátékfilmjével.

NAPTÁR
Tovább
2024. július 27. szombat
Olga, Liliána
30. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?
Felújítási támogatás - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető lakásfelújítási támogatásról.
Most nem