5 °C Budapest

A karácsony sztárja: a kereskedő

Pénzcentrum
2006. november 15. 10:00

A karácsonyi bevásárló roham még várat magára, azonban a fa alá való portékák zöme már kint van a polcokon. A vásárlók az idén is árversenyre, a kereskedők mérsékelten növekvő forgalomra számíthatnak - írja a Népszabadság.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

A december mindenképpen piros betűs ünnep a kereskedőknek: az egész éves folyamatos növekedés után ilyenkor éri el a csúcsot a forgalom, majd az ünnepek után akár 30-40 százalékot is visszaesik. Jelesül: 2005 decemberében 286 milliárd forintért fogyasztottak élelmiszert a vásárlók, 2006 januárjában pedig 186 milliárdért. Még élesebb a kontraszt a teljes kiskereskedelem esetében: az ünnepi szezon egy havi 836 milliárdos árbevétele az új évre 526 milliárdra esett vissza. A megszorítások kapcsán a szakértők elképzelhetőnek tartják, hogy az idén kicsit óvatosabbak lesznek az emberek, tovább kivárnak az ajándékvásárlással. Hosszabb távon pedig lassú, mérsékelt átrendeződés várható az olcsóbb termékek, illetve márkák irányába.

Bár az első nagy rohamot mindenki december első heteire várja, a polcokon már kint van az ünnepi kínálat, valamint már most érezhető a forgalom lassú növekedése. A karácsonyi nagybevásárlás zöme idén is az utcai árusoknál, az alacsony áraikkal taroló hipermarketekben és diszkontokban csapódik le.

A hazai piac nagy része felett diszponáló Auchan és Tesco üzleteiben egyaránt megjelentek az első szezonális ajánlatok, az igazán nagy karácsonyi promóciókat azonban a következő hetekben élesítik.

Az eddig hetek forgalmából az a kép rajzolódik ki, hogy a vásárlók elsősorban az élelmiszerek esetében orientálódtak az olcsóbb termékkategóriák felé. A karácsonyi szezon slágertermékeinek számító műszaki, szórakoztató elektronikai cikkekből, színes tévékből, DVD-, CD- és MP3 lejátszókból továbbra is a régi minőséget és árat keresik a vevők.

Az is kérdés, hogy maguk a láncok mennyit szánnak a karácsonyi promócióra, hiszen a megszorításokkal nekik is számolniuk kell, így elképzelhető, hogy a marketingbüdzsék is apadnak.

A kiskarácsony az internetes kereskedőknek is nagykarácsony lehet - bár a hazai piac 2006-ra prognosztizált 26-27 milliárdos forgalmával a hagyományos kereskedelemi csatornáknak egyelőre csak kistestvére lehet. Az e-kereskedelem súlypontját éppen a karácsonykor főszerepet játszó könyvek, szórakoztató elektronikai cikkek adják.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. november 30. kedd
András, Andor
48. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?