A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa a 2006. augusztus 21-én tartott tárgyalásán hozott határozatában megállapította, hogy a Notebook.hu Kft. a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, amikor reklámjaiban azt a látszatot keltette, hogy az általa forgalmazott termék a feltüntetett összegért megvásárolható, holott ezen az áron csak meghatározott feltételek teljesítése esetén is, csak a fogyasztók korlátozott köre és csak a vásárlást követő évben az adóbevallással kapcsolatos eljárás lezárásával juthatott az adott termékhez. A Notebook.hu jogsértő magatartásáért 3 millió Ft versenyfelügyeleti bírság megfizetésére köteles.
Jelen versenyfelügyeleti eljárás tárgya annak vizsgálata volt, hogy Notebook.hu vállalkozás által a Sulinet program keretében értékesített hordozható számítógépekért (notebook) a vásárlás időpontjában fizetendő vételár óriásplakátokon való feltüntetése a fogyasztók megtévesztésre alkalmas volt-e.
Az Oktatási Minisztérium 2003-ban indította el a Sulinet elnevezésű programot, amelynek célja egyes adófizető polgárok számára a programba bevont bizonyos árucikkek kedvezményes áron történő beszerzésének biztosítása volt. A program meghatározott elektronikai eszközök megvásárlását akként tette kedvezővé, hogy a fogyasztónak a vásárláskor ugyan ki kellett fizetnie a teljes vételárat, de amennyiben adóvisszatérítésre volt jogosult, utóbb adójából adókedvezményként levonhatta, illetve adóvisszatérítésben részesült, így a termék árából akár 60.000.- Ft-ot nem kellett viselnie. A korábbiakhoz képest 2005. IV. negyedévében a program előírásai változtak, mert az alanyi kört egyrészt tágította, másrészt az éves jövedelem nagysága okán szűkítette, továbbá a vásárolható árucikkek körét is szűkítette. Mindebből levonható, hogy a Sulinet program keretében történő vásárlás tárgyi és személyi feltételei korlátozottak voltak, s a szabályozás időközbeni változásával a vizsgált időszakban még korlátozottabbá váltak.
A Notebook.hu vállalkozás által közzétett óriásplakát felső részén feltűnő betűméretben a "neked egyre megy?" fogyasztó-megszólítást célzó szlogen olvasható. Jobb oldalon szerepel maga a meghirdetett termék, egy notebook, rajta a Sulinet embléma, amely arról informál, hogy a termék a Sulinet program keretében is megvásárolható. A termék áraként a plakát majdnem egynegyedét elfoglaló betűméretben a termék ára - 111.111,- Ft - van feltüntetve, s mellé *-ot illesztettek. A nagy számok alatt kiegészítő információkat helyeztek el kétféle kisebb méretben: a termék nettó és bruttó árát rendkívül kicsi betűméretben, valamint a Sulinet programban való részvétel feltételeit.
A Notebook.hu vállalkozás által közzétett óriásplakát reklámtájékoztatásának fő mondanivalója, hogy 111.111.- Ft-ért kapható a megjelenített notebook. A 111.111.- Ft-os árközlés azonban részletes magyarázatra szorul, mert a jelzett áron - meghatározott feltételek teljesítése esetén is - csak a fogyasztók korlátozott köre és csak a vásárlást követő évben az adóbevallással kapcsolatos eljárás lezárásával juthat a 60.000.- Ft-os árkedvezményhez. Ennél fogva mindkét közlés (nagybetűs ár + magyarázat) azonos fontosságú, s egyenrangú egymással. Mindkét közlés befolyásolja a fogyasztó döntését abban, hogy megvásárolja-e a kínált notebook-ot vagy sem. Amennyiben a Notebook.hu az egymáshoz tartozó közlések egyensúlyát megbontja akár az észlelhetőséget, az olvashatóságot bizonytalanná, kétségessé tevő módon, valójában a versenyjogi tilalmakat szegi meg, mert csak formálisan tartja be azokat, s akár reklámszakmai okokra való hivatkozással indokolatlanul háttérben maradnak az értékesítést előnytelenül befolyásoló lényeges tulajdonságok, körülmények.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A fenti jogsértésért a Notebook.hu vállalkozás 3 millió Ft versenyfelügyeleti bírság megfizetésére köteles.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Brutális hiba, ha egy munkáltató csak a fizetéssel akarja megtartani a dolgozóit: ez ma már kevés
Berta Pétert, a WHC Csoport ügyvezetőjét kérdeztük.
-
Közel 170 háztartási és higiéniai termék lesz olcsóbb ezekben az üzletekben
A PENNY Magyarország által bevezetett árcsökkentés a diszkontlánc vegyi áru választékának csaknem felét érinti.
-
A kozmetikai márkák sikere már nem csak a boltok polcain dől el (+Videó)
A Rossmann Beauty Expo-ra idén több mint 5500-an látogattak el.


