19 °C Budapest
Te jó ég! Tényleg nem lehet az új személyivel külföldre utazni?

Te jó ég! Tényleg nem lehet az új személyivel külföldre utazni?

2016. április 12. 05:50

Már 400 ezer felett jár az új e-személyit igénylők száma. Az e-kártya valóban több mindenre jó lenne, de egyelőre még nem sok helyen tudjuk ezt kihaszálni. Állítólag külföldre sem lehet vele utazni: utánajártunk a mendemondának.


A legfrissebb adatok szerint 2016. január elseje óta már 415 382-en igényelték az új e-személyit. Az új okmányt csak akkor kell igényelnünk, ha már nem rendelkezünk más személyazonosságunkat igazoló hatósági igazolvánnyal.

Tényleg nem tudunk vele külföldre menni?

Az interneten kering az a hír, miszerint az új e-személyivel nem lehet külföldre utazni. A több portálon is megjelent írás tanulsága szerint a kártya hátlapján az olvasható: "Külföldi utazásra nem jogosít". A Pénzcentrum utánajárt a híreszteléseknek: vajon tényleg szerepel a kártyákon ez a szöveg?

Azon okmányok melyek külföldi állampolgár, illetve hontalan polgár részére kerülnek kiállításra szerepel a "külföldi utazásra nem jogosít" szöveg. Magyar állampolgár részére a fent említett okmány típus nem kerül kiállításra

- válaszolta megkeresésünkre a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH).

Vagyis nincs mitől tartanunk, ugyanis csak a külföldi vagy hontalan állampolgárok kapnak olyan személyit, amivel nem tudnak külföldre utazni. Abban az esetben, ha mi nem tartozunk egyik csoportban sem, akkor az új típusú okmánnyal:

az eddig megszokott módon külföldre is utazhatunk.

Az e-személyi ráadásul az eddigi adatokon túl (például: név, születési dátum, arckép) az alábbiakat is tartalmazza:

  • a polgár ujjnyomatát (ha kérjük)
  • az elektronikus aláírás létrehozásához szükséges adatot
  • a polgár társadalombiztosítási azonosító jelét (ha a személyazonosító igazolvány iránti kérelem benyújtásakor társadalombiztosítási azonosító jellel rendelkezik)
  • a polgár adóazonosító jelét (ha a személyazonosító igazolvány iránti kérelem benyújtásakor adóazonosító jellel rendelkezik)
  • a személyazonosító igazolvány elektronikus egyedi azonosítóját

Miért jobb az e-személyi?

Az új okmány bevezetésének fő célja a biztonság növelése mellett az egyszerűbb és gyorsabb ügyintézés lehetőségének megteremtése volt- tette hozzá a KEKKH. Az okmányban ugyanis van egy elektronikus tároló elem, ezzel és az okmányleolvasó eszköz használatával pedig akár otthonról is intézhetjük majd a hivatalos ügyeinket.

Ez azonban egyelőre valóban csak egy lehetőség, ugyanis az e-kártya több funkcióját még nem lehet használni, mert ehhez az intézményeket megfelelő kártyaolvasóval kellene ellátni.

Ne maradj le a 10 millió forintos támogatásról!

Egyre több család igényli a babaváró hitelt. A termék népszerűsége nem véletlen, a feltételek teljesítése esetén ugyanis nem kell visszafizetni az akár 10 milliós támogatást. Külön ki kell emelni, hogy a babaváró program 2021 keretében felvett személyi hitel szabad felhasználású, azaz bármire elkölthető. Fontos tudni ugyanakkor, hogy a babaváró hitelhez minden bank más feltételeket szab: például más az elvárt minimális jövedelem és a jövedelem terhelhetősége. A megújult Pénzcentrum babaváró hitel kalkulátor az aktuális banki feltételek alapján pontosan megmondja, melyik banknál milyen feltételekkel kaphatsz kamatmentes hitelt. Kalkulátorunkban egy kattintással megtudhatod, hogy a jövedelmed alapján mely bankoknál érhető el számodra a babaváró hitel. Ne maradj le a támogatásról, még akkor sem, ha nem tervezel gyereket, mert ügyesen befektetve még így is megérheti igényelni a babaváró hitelt. (x)

Mikortól lehet majd használni?

Jelenleg az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) készíti fel a rendszereit az e-kártya elfogadására. Az idén novemberben induló Elektronikus Egészségügyi rendszer (EESZT) a betegek és a dolgozók azonosítása már az e-személyit használja majd.

2016 harmadik negyedévétől a különböző szolgáltatóknak is lehetősége lesz kapcsolódni a rendszerhez és használhatják az eSZIG okmányt ügyfeleik azonosítására. A kártyaolvasók beszerzése a különböző intézmények feladata és hatásköre, így ennek határidejéről sajnálatos módon nem tudunk érdemi tájékoztatást adni

- tudtuk meg a KEKKH-től.

Ez is megváltozott

Érdemes tudnunk, hogy amennyiben elveszítjük a személyinket, vagy esetleg ellopják tőlünk, akkor ezt három munkanapon belül bármely járási hivatalnál, központi szervnél, vagy külföldön külképviseletnél kötelesek vagyunk bejelenteni. A bejelentést követően az okmányon esetlegesen található, érvényes elektronikus aláírási tanúsítvány automatikusan visszavonásra kerül. Ha később újra szeretnénk használni ezt a funkciót, akkor azt újra igényelnünk kell.

Persze igényelnünk kell egy új okmányt is, ha nem rendelkezünk más érvényes, a személyazonosságunkat igazoló hatósági igazolvánnyal. Újdonságnak számít viszont, hogy míg korábban elektronikus úton (ügyfélkapun keresztül) is lehetőség volt kezdeményezni a személyazonosító pótlását, ezt már az új e-személyinél - annak biztonságára tekintettel - már nem tehetjük meg.

NEKED AJÁNLJUK
NAPTÁR
Tovább
2021. május 16. vasárnap
Mózes, Botond
19. hét
Május 16.
A fény világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?