2 °C Budapest

Így netbankol a magyar - felmérés

2009. október 2. 13:02

A pénzügyek interneten való bonyolítása folyamatosan terjed, évről évre többen vesznek igénybe online banki szolgáltatásokat; bár ez a réteg még ma is kisebbségben van az internetezők között - derül ki a VMR.money 2009 felmérésből.

A legalább hetente internetező 18-69 évesek 38 százaléka él a világháló adta lehetőséggel, a folyószámlával rendelkező netpolgárok körében pedig 45 százalék az online bankolók aránya. Mindez azt jelenti, hogy jelenleg - ha nem is minden esetben, de legalább alkalmanként - 1,2 millióan intézik bankügyeiket az interneten; ez a szám 2006-ban még alig haladta meg a félmilliót.

A szolgáltatás mellőzésének legjellemzőbb indoka egyébként az, hogy sokan nem tartják biztonságosnak az online banki ügyintézést. A bizalmatlanság az idősebb internetezők körében erősebb - a fiatalok kevésbé félnek attól, hogy személyes vagy pénzügyi adataik illetéktelen kezekbe kerülnek, és így visszaélés áldozatává válnak.

Havonta legalább egyszer

Az online bankolók 83 százaléka havonta legalább egyszer intéz valamilyen pénzügyi tranzakciót interneten keresztül, 8 százalékuk pedig szinte minden nap használja a szolgáltatást. 61 százalék a legtöbb banki ügyét az interneten keresztül végzi, azok aránya pedig, akik minden esetben online rendezik az ügyeket, 17 százalék.

A netpolgárok leginkább a pénzügyeikkel kapcsolatos információszerzést, valamint az átutalásokat helyezik át az internetre. Az online bankot használók 90 százaléka szinte mindig az interneten kérdezi le számlainformációit, míg eseti forintátutalást 82 százalékuk intéz jellemzően netbankon keresztül. Háromból ketten a postai csekkeket is online módon fizetik be, és ugyanez az arány figyelhető meg a hitelkártya- vagy a mobiltelefon-egyenleg feltöltése esetében is (természetesen azok körében, aki egyáltalán végeznek ilyen pénzügyi tranzakciót).

A kevésbé rendszeres műveletek közül a bankkártya jellemzőinek beállítása a legnépszerűbb: az elmúlt egy évben az online bankolók egynegyede használt ilyen online funkciót (például a vásárlási limit beállítását), míg új bankkártyát 9, új PIN-kódot 3 százalék igényelt az interneten keresztül - utóbbi két művelet esetében viszont még az online bankolók körében is azok vannak többségben, akik személyesen vagy telefonon intézik a tranzakciót.

Gyors, de nem elég biztonságos

Az internetezők nagy része elismeri az online banki szolgáltatások előnyeit. 71 százalékuk ért egyet azzal az állítással, hogy így gyorsabban tud intézkedni, mint a bankfiókban való személyes ügyintézés alkalmával, 67 százalékuk pedig olcsóbbnak tartja az internetes megoldást. Leginkább a fiatalabb, magasan iskolázott fővárosi férfiak értenek egyet ezzel a két állítással - nem véletlen, hogy az ő körükben a legnépszerűbb az online banking szolgáltatás.

 


Az internetezők csaknem a fele gondolja azt, hogy az online banking nem biztonságos. A többség azt tartja legvalószínűbbnek, hogy valamilyen csalás áldozatává válik, sokan az adataikat féltik a visszaélésektől, vagy félnek attól, hogy a művelet során anyagi károk érik.

Azok, akik használják az online banking szolgáltatást, természetesen kevésbé tartják jelentősnek az ezzel járó veszélyeket a nem használóknál, egyúttal pedig nagyobb hangsúlyt helyeznek az előnyökre. A használók döntő többsége - 90 százaléka - egyetért abban, hogy ez egy költséghatékony, de még inkább gyors módja a pénzügyek intézésének. A nem használók sokkal inkább féltik adataikat, tartanak a csalástól és az esetleges anyagi károktól. Mindemellett körükben négyszer annyian tartják bonyolultnak a használatát, mint a használók közt. Sokakat tehát, elsősorban az alacsonyabb iskolai végzettségűeket illetve az időseket, a szolgáltatás használatának vélt nehézségei is visszatartanak.

Az online banki ügyintézés azon előnye, hogy meggyorsítja az ügymenetet, részben abból ered, hogy közvetlenül nincs szükség banki alkalmazottak közreműködésére. Az online bankolók több mint háromnegyede ennek megfelelően ritkábban keresi fel bankfiókját, amióta online szolgáltatásokat (is) igénybe vesz, számukra nem is hiányzik annak személyessége. A nők számára fontosabb az élő kontaktus, ők jellemzően kevésbé szívesen váltják fel vele a személyes ügyintézést. A szolgáltatással kapcsolatos bizalmatlanság is jellemzőbb a női internetezőkre, akik jobban aggódnak a veszélyek miatt, mint a férfiak. Körükben alacsonyabb is az online bankinget használók aránya. Míg a férfiak több mint fele, a nőknek csak egyharmada használ ilyen szolgáltatást.

Iskolai végzettség tekintetében különbségek tapasztalhatóak az online banking felhasználói közt: az alacsonyabb iskolai végzettséggel rendelkezők eleve kisebb arányban használják a szolgáltatást, mint a magasabban képzettek. Jellemzően a képzettség emelkedésével csökken az online banki szolgáltatásokat használók bizalmatlansága, kevésbé tartják valószínűnek, hogy adataikkal visszaélnek, vagy csalásnak esnek áldozatul. Ugyanakkor jóval többre értékelik előnyeit, sokkal gyorsabbnak és olcsóbbnak tartják.

PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2022. november 30. 18:23
Egy jogerős bírósági ítélet értelmében valótlanságot írt a KESMA bulvárnapilapja a Jobbik májusi tis...
Kiszámoló  |  2022. november 30. 17:15
Néhány napja írtam Argentínáról, az országról, ami iskolapéldája, hogyan tud egy populista vezetés t...
Holdblog  |  2022. november 30. 16:01
A réznek kifejezetten kedvezőek a hosszú távú kilátásai, mivel az energiaátmenet során jelentkező vi...
Bankmonitor  |  2022. november 30. 07:45
Az elmúlt hónapokban másról sem hallottunk, minthogy a hitelkamatok emelkednek. Ennek meg is volt az...
Ez lenne a magyarok új őrülete: hasznos hobbi törhet be a piacra

Most néhány kattintással bárki madárodú örökbefogadóvá válhat - ezzel bepillantást nyerve tollas barátaink magánéletébe.

Új őrület hódít a magyarok körében: teljesen rákattantak ezekre az italokra

A hazai kézműves sörök világa hatalmas fejlődésen ment keresztül az elmúlt évtizedben - a sörkedvelők legnagyobb örömére.

Magyarok milliói vágják maguk alatt a fát: csúnyán ráfizethet, aki így fűt 2022 telén

A téli időszakban, fűtésszezonkor az ország légszennyezettségének mintegy 83-85 százalékáért felelős a lakossági fűtés.

Megszólalt a magyar befektetési guru: a profit ne a cél, hanem az eszköz legyen

A panelbeszélgetésen megvitatták, hogy mi számít a befektetőnek, mi a fejlődés alapja, illetve hogy mi az alapja a hazai vállalkozásoknak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. december 1. csütörtök
Elza
48. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Mibe fektessünk 2023-ban?
Háború, energiaválság, infláció - Védelem a befektetéseinknek
Agrárszektor Konferencia 2022
Az év agráreseménye, 2 nap szakma Siófokon!
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2022. november 30. 20:58