A világ egyik leghíresebb borkritikusának, az amerikai Robert Parkernek korábban elég volt csak egy fintort megeresztenie, és máris zuhanni kezdett az adott bor értéke a befektetői piacon. Mára azonban úgy tűnik, erősen a kereslet vezeti az árakat, miután egyre több gazdag kínai, indiai és orosz fekteti pénzét "folyékony aranyba", különösen a hitelválság nyomán.
Spekulálni persze már a borpiacon is lehet, az úgynevezett en primeur vásárlásokkal, ami tulajdonképpen a még nem is létező bor megvásárlását jelenti. Március környékén történnek az úgynevezett en primeur kóstolások, amikor a neves pincészetek legfrissebb, még nem is palackozott borait véleményezik a világ legbefolyásosabb borkereskedői és szakírói, majd ezek után megindul a vásárlás, azonban az áru, vagyis a palackozott bor leszállítására akár éveket is várhat a vevő.
A legutóbbi ilyen kóstoló és vásár alkalmával azonban precedens értékű eset történt, ugyanis a tavaly évi bortermelést meglehetősen gyengének ítélték a szakértők, még Parker is meglehetősen alacsony, 90-93 pontot ítélt az évjáratnak, de még így is 4900 dollárra (772 ezer forint) rúgott egy láda Chateau Lafite-Rothschild en primeur ára. Korábban egy ilyen gyenge eredmény után jó ha 280 ezer forintot fizettek egy ládáért.
Ez akár egy borpiaci lufi kialakulására is utalhat, hiszen a keresletet láthatóan nem annyira a minőség vezérli, mint inkább egy-egy nagyobb márka felkapottsága.
A Liv-ex 100 index, ami a palackozott borok árainak változását követi, a hitelválság nyomán felülteljesítette a globális tőkepiacot, és az elmúlt 12 hónapban 9,5 százalékot emelkedett. Ráadásul márciusban Hong Kong is eltörölte a importált borokra kivetett adót, ami tovább növeli az ázsiai keresletet, és így a borok árát.
Nem mindenki örül azonban az árak ilyen mértékű emelkedése láttán. Az en primeur felvásárlók, vagyis a nagykereskedők közül többen bojkottot is hirdettek idén az árak láttán, ami nem csak az idei, de akár a jövő évi borokhoz való hozzáférést jelentősen megnehezítheti.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Magyarország meglepő területen szerepelt jól a visegrádi országok rangsorában
- Új attrakció nyílik a felújított Corvin áruházban
- Álmatlan éjszakák várnak a gyümölcstermesztőkre
- Elfogadta az új épületenergetikai irányelvet az Európai Parlament és a Tanács - nap hírei
- Az ukrán hírszerzés feje elárulta, mi lehet Kijev célja
- Két hónapja repedten áll az M30-as szikszói szakasza