Az osztrák RegioPlan elnevezésű kutatóintézet elemzést készített a kelet-közép- európai térség tíz országának fogyasztási szokásairól. A régióban óriási eltéréseket tapasztaltak, Szlovéniában (19 900 euró/év) több mint tízszer annyit költ fogyasztási cikkekre és szolgáltatásokra egy háztartás, mint Ukrajnában (1 700 euró/év) - írja a Világgazdaság.
Ausztriában évente átlagosan 32 900 eurót költ egy család, ez még távol áll az évi 9 300 eurós magyar adattól. A visegrádi négyek közül Lengyelországot (8 600 euró/év) előzzük meg, de szorosan követjük Csehországot (9 500 euró/év) és Szlovákiát (9 700 euró/év) is. Meglepő módon nem a csehek vezetnek, pedig náluk a legmagasabb az egy főre jutó GDP, ezt a kutatók a fogyasztási hitelekből finanszírozott vásárlásokkal magyarázzák.
A kiadások belső összetétele is országonként eltérő, a feljövő országokban a pénz 42 %-át élelmiszerekre költik. Megállapítható, hogy minél szegényebb egy ország, annál magasabb az élvezeti cikkekre (dohány, alkohol) költött összegek aránya. Az energia- és a közlekedési kiadások aránya a növekvő országokban alacsonyabb, mint a fejlett államokban, a háztartási cikkek piacán még bővülést várnak, itt nő meg az áruhitelek és személyi kölcsönök szerepe.
Hazánkban az élelmiszer-jellegű kiadások aránya 29 %-ról 23 %-ra csökkent hét év alatt, az energiaárak következtében emelkedett a lakás- és rezsikiadások aránya is. A lakossági kiadásokat növeli, hogy egyre magasabb a személyautó-ellátottság és folyamatos a mobiltelefon és az internet terjedése. A KSH kiskereskedelmi forgalomra vonatkozó adatai alapján némi visszarendeződést várnak a szakértők az élelmiszerek teret nyernek a tartós cikkekkel szemben.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








