2020. április 2. csütörtök Áron
HR Centrum

Amikor egy járvány hozza el a paradigmaváltást a vállalati belső kommunikációban


Barathi Tamás, a Colibri HR Solutions alapító ügyvezetője és a Blue Colibri App, valamint Zyntern.com társalapítója mostantól, a veszélyhezetre való tekintettel, vendégszerzőként blogol a Pénzcentrumon. Bejegyzéseiben többek között szó lesz majd a megváltozottmunkafeltételekről, adigitalizációról, a vállalatok belső kommunikációjáról, vagy épp a home office kihívásairól is. Tamással készült interjúnkat itt olvashatjátok: "Koronavírus: A nap, amikor a vállalati kommunikációs kőkorszak felszínre került"

Barathi Tamás vagyok, a Blue Colibri App alapítója. Blogsorozatomban be fogom mutatni azt a küzdelmet, amelyet nap mint nap vívunk a munkavállalók hatékony informálása kapcsán közép és nagyvállalati környezetben. Honnan indultunk? Mi történik most? Hogyan élik meg a munkavállalók és a vezetők a helyzetet kommunikációs szempontból? Erről próbálok pillanatképet adni, és elmesélem lépésről lépésre, hogyan változtattuk meg több tízezer munkavállaló belső kommunikációs szokásait gyakorlatilag hetek alatt és hogyan segítünk formálni a vállalati kultúrát.

Az elmúlt 3 munkanapban este 9 órakor tudtam letenni a telefont. A telefon alatt most nem az aggódó édesanyámat értem, hanem a kétségbeesett, azonnali megoldást kereső ügyfeleket. Majd hajnal 2-ig írtam az e-maileket, válaszoltam a feltett kérdésekre.
3 nap alatt 30 vállalat keresett meg, összesen 45.000 munkavállaló vonatkozásában. Munkavállalói létszámban ez másfélszer több, mint amit az elmúlt 1,5 évben elértünk.

Szoktuk mondani, hogy addig nem lépünk, amíg nem fáj igazán. Na, most nagyon fáj.

Mire döbbentek rá a cégek most 4-5 nap alatt?

Ennek megértéséhez érdemes kicsit visszamenni az időben. Az elmúlt 2 évben vállalatokkal együttműködve, a munkáltatók és munkavállalók közötti belső kommunikációs folyamatokat, csatornákat, tartalmakat és az ezt körülölelő vállalati kultúrát tanulmányozva, fejlesztettünk egy belső kommunikációs online platformot. Cél az volt, hogy a munkavállaló, akár saját mobilján is elérje a rendszert és akár egy-, akár kétirányú kommunikációt tudjunk kiépíteni, amely gyors, hatékony, célzott és mérhető eszközt ad a HR és a belső kommunikációs osztályoknak.

Főként azokra a szektorokra fókuszáltunk, ahol nagy számban vannak úgynevezett non-desk munkavállalók (értsd: nincs e-mail címük, nem rendelkeznek vállalati számítógéppel vagy telefonnal, jellemzően több telephelyen, több műszakban dolgoznak vagy folyamatosan úton vannak). Termelés, kereskedelem, logisztika, vendéglátás, szervízhálózatok, stb. szereplőivel kezdtük meg az egyeztetéseket.

Amikor még nem fáj eléggé

A kezdeti időszakban a pozitív visszajelzések ellenére lassan haladtunk. Sokan megkérdőjelezték azt, hogy a munkavállalók rendelkeznek-e okostelefonnal. Azt sem feltételezték, hogy tudnak facebookozni. Aztán előkerült a tipikus magyar mentalitás, a miért nem fog ez működni és jöttek sorban a jól ismert slágerek:

  • nem engedi a global,
  • GDPR szempontok,
  • IT security,
  • nincs telefonja az embereknek,
  • nem fogják használni,
  • ki fogja feltölteni tartalommal?

Kedvencem az volt, amikor egy közel 3000 fős cég IT vezetője közölte, hogy náluk mindenki eléri az intranetet... Aztán kiderült, hogy a "náluk" alatt a saját 15 fős IT csapatára gondol, hogy mi van a többiekkel, azt a HR tudja... A beszélgetés folyamán eljutottunk oda, hogy a dolgozók 70%-ának nincs céges e-mail címe és nincs benne az AD-ban sem. Innen szép nyerni.

Közben a túlterhelt, minden feladattal is felruházott HR-esek plakátokat gyártanak, rendezvényeket szerveznek, az irodájuk sokszor adminisztrációs infópontként működik, esélyük sincs mérni, hogy egy kiküldött információ vajon eljut-e a munkavállalókhoz és mennyien olvassák el, értik meg a benne foglaltakat.

A változás szele

2019. második felében már valami változott, egyre többen kezdték el tervezni a belső kommunikációs folyamatok fejlesztését, érdeklődtek, egyeztetések kezdődtek, de a folyamat továbbra is lassú volt. Novemberben kijöttünk egy országos belső kommunikációs benchmark felméréssel. Az eredmények lesújtóak voltak. Közel 300.000 munkavállalót foglalkoztató cég által kitöltött kutatás eredményeiből is tisztán látszott, hogy a cégek nagy része nem használ modern eszközöket és a vállalatok 98%-ában úgy lett az e-mail az első számú kommunikációs csatorna, hogy

  • 1. a cégek harmadánál a munkavállalók felének sincs email címe,
  • 2. mindenki tudja, hogy a körleveleket 15-25% arányban nyitják meg a munkavállalók.

Összességében úgy érkeztünk meg 2020. március 11-hez, hogy a nagyvállalatok túlnyomó része sem infrastrukturálisan, sem vállalati kultúrában, sem egyéni képességekben nem volt felkészülve a tömeges home office-ra és a célzott, hatékony, gyors, mérhető. vállalati belső kommunikációra.

És akkor megindultak a munkavállalók haza...

5 dolog, ami rögtön gondot jelentett:

  • Infrastruktúra: laptop, VPN kapcsolat
  • Rutin: online szoftverek napi szintű használata
  • Helpdesk: otthon nincs "IT-s Sanyi"
  • Elérés: intranet és jogosultságok
  • Szokások: online meetingek kultúrájának hiánya

Ami pedig a kékgalléros/non-desk munkavállalók tájékoztatását illeti? Nos, ott maradt a kőkorszak. A szórólapok és plakátok. Holott semmire sem volt idő.... Egy szórólap megtervezése, sokszorosítása, kiosztása, na nem is akarok belegondolni...

A kézenfekvő megoldás

A csapatommal múlt csütörtökön (2020.03.12.) pár óra alatt kidolgoztunk egy kríziskommunikációs csomagot. Díjmentesen felajánljuk azon vállalatoknak, akiknél a legnehezebb a munkavállalók direkt elérése. Reméltük, hogy lesz pár cég, aki meg tudja ugrani a GDPR, IT biztonsági, jogi kérdéseket és a cél szentesíti az eszközt alapon képesek lesznek gyorsan bevezetni a rendszert. A bevezetőben írt számok engem is megdöbbentettek.

Nagyon pozitívan csalódtam a vállalatokban. Hirtelen képesek összetartani a management tagjai és a különböző területeken dolgozók, és gyorsan tudnak konszenzusra jutni. Amit eddig fél évig nyúztunk, mint a rétestésztát, azt most órák alatt megbeszéltük, véglegesítettük. Indítjuk a cégre szabott rendszereket, tartjuk az adminoktatásokat, gyártjuk a bevezetéshez szükséges segédanyagokat.

Hogy mekkora az információs éhség? Tegnap volt olyan cég, akinél reggel 10:00-kor indultunk élesben és este 19:00-ra már a munkavállalók 70%-a belépett és kipróbálta a rendszert. Ehhez korábbi benchmark adatok alapján termelő szektorban 1-1,5 év kellett.

Mi az a koronavírus?

A 2019-nCoV (SARS-CoV-2) névre keresztelt vírus a koronavírusok közé tartozik. Ma "mindössze" 7 olyan koronavírusról tudunk, ami az embereknél is képes betegséget okozni - súlyosságukat tekintve nagyon változatos problémákkal: az egyszerű náthától a súlyos légúti problémákig. Aki nem tudná, ugyanez a vírustörzs (koronavírus) felelős a néhány éve feltűnt SARS-ért és MERS-ért. A vírus okozta megbetegedés hivatalos neve COVID-19.

Hogyan terjed a koronavírus?

A COVID-19 főként cseppfertőzéssel terjed, de a kutatók által az sem zárható ki, hogy a fertőzött széklettel való érintkezés során is megfertőződhetünk.

Kik kaphatják el a koronavírust?

Ahogy más, a légutakat érintő vírusfertőzést, úgy a koronavírust is gyakorlatilag bárki elkaphatja. Viszont erre is fogékonyabbak lehetnek a krónikus betegségekben szenvedők, a legyengült immunrendszerűek, a kisgyerekek és az idősebbek. A betegség lefolyása náluk súlyosabb tünetekkel járhat, és a szövődmények is gyakoribbak.

A koronavírus tünetei

A koronvírus lappangási ideje a jelenlegi tudásunk alapján 2-14 nap. A tünetek súlyossága egyénenként nagyon eltérő lehet, vannak, akik kb. teljesen tünetmentesek, míg mások csak enyhe tüneteket tapasztalnak. Ez is hozzájárul a COVID-19 gyors terjedéséhez. A koronavírus a légutakat támadja meg. A fertőzés tünetei kezdetben hasonlítanak az influenza vagy egyéb légúti fertőzés tüneteihez:

  • száraz köhögés
  • láz
  • gyengeség, fáradékonyság
  • légzési nehézségek
  • légszomj
  • hasmenés
  • torokfájás (ritkábban)
  • orrfolyás (ritkábban)

A COVID-19 okozta fertőzés az esetek nagyjából kb. 80 százalékában enyhe vagy közepesen súlyos tünetekkel jár együtt, míg a jelenelgi statisztikák szerint az érintettek negyedénél volt súlyos a betegség. Az elsődleges, influenzaszerű tünetek után a betegség továbbterjedhet a tüdőre, súlyos légzési nehézségeket okozva. A koronavírus szövődménye tüdőgyulladás, akut légzőszervi distressz szindróma (ARDS), szeptikus sokk, veseelégtelenség, végső esetben pedig halál is lehet. A kórházi kezelésre szorulók többsége a fertőzés előtt egészséges volt. A halálos áldozatok azonban azok közül kerültek ki, akik a fokozott rizikójú csoportokba tartoztak, például krónikus betegségeik, szívproblémáik, cukorbetegségük volt vagy idősebbek voltak.

Minden a koronavírusról a Pénzcentrum tematikus mellékletében - KATT!

Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
×

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

HRBLOGGER
perfekt
2020. 04. 01. 09:05
Változott a pénzmosási törvény - I. rész

A 2017. évi LIII. a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról...

jobangel
2020. 04. 01. 09:00
Álláskeresés válságban: könnyebb lesz, mint 2008-ban volt!

A vírushelyzet meghozta a kedvezőtlen változást, van már magyarországi nagyváros, ahol naponta...

hrdoktor
2020. 04. 01. 07:30
Így alakítsuk a munkanapjainkat karantén idején

A koronavírus terjedése a 21. századi embert számos megoldandó feladat elé állítja. A legtöbb...

hrbonbon
2020. 03. 30. 15:03
Home office és a keretek fontossága

Számos cégnél már évek óta a normál működés része, mások normál körülmények között...

vezetoi-coaching
2020. 03. 30. 10:22
A harmadik hét első napján...

Előhang:  Tudom, az FB-t itt ekézni illik, nagyon szoros környzetemben eleget hallom, hogy még...

kovacstunde
2020. 03. 27. 11:58
Hogyan előzhető meg a klausztrofóbia, a bezártság – korlátozottság miatti pánikroham?

  A klausztrofóbia a latin Claustrum (klastrom) kifejezésből származik, amelynek jelentése „zárt...

legacykft
2020. 03. 27. 09:00
Karanténi új szokások

Mindannyiunkon végigsöpört az utóbbi napokban a VUCA-hurrikán, változó mértékben el is sodort...

NÉPSZERŰ
FRISS

Lidl

04.02-04.07
Országos

Interspar

04.02-04.11
Budapest

Spar

04.02-04.11
Országos

Tesco

04.02-04.06
Budapest

Aldi

04.01-04.08
Országos

Auchan

Húsvét
03.12-04.11
Országos

Aldi

03.01-04.05
Országos

Interspar

02.26-04.03
Országos

  Ajánlatunk