Áremeléssel indul a roham a gumisoknál: érdemes mielőbb időpontot foglalni

2021. március 15. 07:02

Hamarosan ismét megindulnak a tömegek a gumis műhelyekbe: elérkezett a nyári abroncsok szezonja. Azonban fontos, hogy ne a naptár, hanem az időjárás szerint cseréltessük le a kerekeinket: a Magyar Gumiabroncs Szövetség a Pénzcentrum megkeresésére hangsúlyozta, hogy amíg reggel fagypont közelében van a levegő, az aszfalt hőmérséklete, addig inkább várjunk a cserével. Sokan úgy próbálnak spórolni, hogy csak a meghajtott kerekekre szereltetnek új abroncsot: a szövetség szerint ez nagy hiba, ami katasztrófális követezményekkel járhat. Kifejtették azt is, miért nem túl jó spórolási alternatíva a négyévszakos abroncs.

Fontos időszak közeledik a gépjárműtulajdonosok életében: ahogy egyre csak megyünk bele a tavaszba, megindul a roham a gumisokhoz, mindenki igyekszik mihamarabb a nyári abroncsokra váltani. Ugyanakkor lehet, érdemes még kivárni, legalábbis a Magyar Gumiabroncs Szövetség a Pénzcentrumnak kifejtette, hogy mivel a legtöbben munkába járásra (is) használják az autójukat, ezért fontos a reggeli aszfalt, illetve levegő hőmérséklete.

Amíg ezek fagypont közelében vannak, nem érdemes - vagy fogalmazzunk erősebben: kifejezetten ellenjavalt - a nyári abroncsok felszerelése. A sokéves tapasztalat alapján március második felében, április elején már kockázat nélkül fel lehet tetetni a nyári szettet.

- írták. Azonban a szakértők szerint túl sokáig sem érdemes húzni: a téli körülményekre optimalizált gumiabroncsok számára a nyári hőmérsékleti viszonyok már túl magasak. A puhább gumikeverék tovább lágyul, ami növeli a fékutat, rontja a kanyarstabilitást, tehát fokozza a balesetveszélyt. A téli abroncsok nyári használata a gumiabroncsok téli tulajdonságait is negatívan befolyásolja, és nem lesznek már képesek az abroncsok az eredetileg tervezett hatásfokuk elérésére, így se télen, se nyáron nem jelentenek optimális megoldást.

A nem az évszaknak megfelelő abroncsok használatával nem csak épségünket veszélyeztetjük, de a pénztárcánknak sem kedvezünk, hiszen abroncsaink élettartamát is lerövidítjük, ezzel nagyobb kiadást generálva, mint, amit egy-egy téli és nyári gumigarnitúra beszerzése jelentene. Ám ezen szabály alól is van kivétel: a koronavírus okozta kényszerű leállás idején, ha nem vagy ha csak havi néhány tíz kilométer erejéig használjuk az autónkat, tovább fent hagyhatjuk a téli szettet

- hívta fel a figyelmet a szakszövetség. Azt is elmondták, mit érdemes megnézni, mielőtt felszereltetjük a nyári abroncsainkat: különös figyelemmel kell megvizsgálni a kopást és a sérüléseket. A felületi sérüléseket, az abroncs oldalfalának kidudorodásait mi is szemrevételezhetjük. A szálszakadás és a nagyobb sérülések amennyire látványosak, annyira balesetveszélyesek is. Amennyiben bármilyen kétség merül fel az abroncs állapotával kapcsolatban, javasolt egy szakember véleményét kikérni. Egy alapos szemrevételezés egyébként sem árt: az erősen féloldalas kopás például a futómű rendellenességére, helytelen beállítására utal. A Magyar Gumiabroncs Szövetség kiemelte, hogy

a nyári abroncs ajánlott legkisebb mintázati mélysége 3 mm.

Hozzátették, hogy a lelkiismeretes gumis már a leszereléskor jelzi, hogy a következő szezonban a lecserélt szettet nem lenne szerencsés visszatenni. A téli-nyári szettek cserélésekor kapunk egy fél évet, hogy pénzt gyűjtsünk az új garnitúrára, kiválasszuk a vezetési szokásainknak és az autónk típusának legmegfelelőbb abroncsot, teszteket bogarászunk és szakember véleményét kérjük a választáshoz.

Nem érdemes spórolni!

Sokan nem akarnak a tavaszi abroncsváltáskor négy új abroncsot vásárolni, hanem - mondván, hogy elegendő a hajtott tengelyre nyári mintázatút felszereltetni - hátul érintetlenül hagyják a téli abroncsokat. De a szövetség szerint ez még annál is rosszabb eredményt szül, mintha egyszerűen fent hagynák a téli szettet.

Ugyanis a nem egységes mintázatú abroncsok használata rontja az autó irányíthatóságát, tapadását és stabilitását - bármely irányváltási helyzetben - és a fenti módon szerelt autóval megállni sem egyszerű. Amit megspórolunk az elhalasztott abroncscserén, annak többszörösét fizethetjük ki, akár már egy kisebb koccanás esetén is a karosszériajavításra

- húzták alá. Sőt, a pótkerekünk sem mindegy, hogy milyen: a szövetség ugyanis kiemelte, hogy ha a téli abroncsokkal szerelt autónkkal defektet kapunk és a cserét nyári mintázatú pótkerékkel oldjuk meg, drasztikus mértékben romlik az autó irányíthatósága. Ugyanez a helyzet, ha a nyári szett kieső darabját télivel pótoljuk.

Nincs az a menetstabilizáló elektronika, amely képes lenne fékezéskor megfogni az így felszerelt autót: akár már egy enyhe ívű kanyarban is letérhet az ívről az autó, azaz megcsúszik és kiszámíthatatlan módon alul- vagy túlkormányozottá válik

- hangsúlyozták hozzátéve, hogy a téli és nyári abroncsok futófelületének alapanyaga és mintázata nem véletlenül különböző: ezeket egymástól nagyban eltérő körülményekre tervezték. Ezért az az ideális állapot, amikor az autóra felszerelt gumiabroncsok kora, mérete, mintázata és egyéb jellemzői azonosak, ideértve a pótkereket is.

Ekkor indulhat a roham, emelkedtek az árak

A szervezet tapasztalatai szerint az utóbbi években a végfelhasználók jellemzően megvárják március 15-ét a szezonális abroncscserék megkezdésével - ez vélhetően az idei évben sem lesz másként, ugyanis a szakmabeli visszajelzések alapján a forgalom ugyan még nem igazán indult be, ugyanakkor érdeklődés szintjén már több helyen mutatkoznak a szezon első jelei.

Ezzel együtt nehéz pontosan megbecsülni a kereslet lehetséges volumenét, hiszen az nagyban függ a kényszerlezárás időtartamától is. Várhatóan a most bevezetett szigorítások enyhülésével egyidőben megnövekszik a szervizekben a forgalom

- vázolta a Magyar Gumiabroncs Szövetség, akik szerint örömteli, hogy a folyamatosan növekvő vásárlói tudatosságnak köszönhetően, egyre többen bízzák minősített szakszervizekre az online megvásárolt abroncsok felszerelését, illetve a szezonon kívüli gumiabroncsok bértárolását.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A hosszabb helybeni várakozások, csoportosulások elkerülése végett javasolt mindenkinek akár már most időpontot foglalni a megszokott gumiszervizbe, ugyanis a szezonális időszakban nem ritka, hogy a megbízható munkát végző műhelyek csak hetekkel későbbre tudnak időpontot adni. Fontos még kiemelni, hogy bár a gumiszerelő műhelyek nyitva tarthatnak a korlátozások alatt is,

de előfordulhat, hogy egyes esetekben - jellemzően a plázák mélygarázsába települt műhelyek - időszakosan bezárnak. Mindenképpen érdeklődjünk telefonon mielőtt odamegyünk, illetve egy füst alatt időpontot is kérhetünk a cserére.

A szövetség szerint az elmúlt pár szezon során folyamatosan emelkedtek az árak, és ez a tendencia jó eséllyel folytatódik idén is. Régiónként eltérő mértékben, van, ahol párszáz forinttal, van, ahol ennél magasabb összeggel növelték az árat a szervizek.

Általánosságban elmondható, hogy évente 2-3 hullámban, alkalmanként nagyjából 3-5 százalékos áremelkedés tapasztalható. A szervizek költségei is folyamatosan nőnek, illetve általánosságban minden szolgáltatás és termék is drágul, ezek is befolyásolják a munkadíjak mozgását

- fejtették ki.

Jó döntés a négyévszakos?

Tavaly a lezárások miatt rengetegen váltottak négyévszakos abroncsokra, hogy ezzel is pénzt spóroljanak, ha már nem használták annyira az autójukat. Ennek kapcsán a Magyar Gumiabroncs Szövetség most kiemelte, a négyévszakos abroncs kompromisszumos megoldás, elsősorban azoknak jelenthet alternatívát, akik csak rövidebb távon, jellemzően városban és olyan utakon használják autójukat téli időszakban, ahol eltakarítják a havat.

Ezen típusú abroncsok futófelülete nem elsődlegesen nyári és nem is kifejezetten a téli útviszonyoknak megfelelően kerül kialakításra. A négyévszakos gumiabroncs használata nem feltétlenül csökkenti a nyári, valamint a téli garnitúra megvásárlásával járó anyagi terheket, hiszen egész évben kopik

- vázolták. Tehát azt feltételezve, hogy két garnitúrát nagyjából négy év alatt használ el egy autós, egy négyévszakos gumiabroncs esetében ugyanennyi idő alatt ugyancsak két garnitúrára van szükség. Bár a nyári, valamint a téli gumiabroncsot szezononként át kell cserélni, a négy évszakos abronccsal is célszerű lenne legalább félévente felkeresni a szervizt centrírozás céljából.

Az ilyen abroncs hátránya, hogy megvannak a maga határai, emiatt nagyobb fokú igénybevételnél nem képes olyan teljesítmény nyújtani - egyik évszakban sem -, mint egy téli vagy egy nyári gumiabroncs. Nem véltelen, hogy a gyártók is csak úgy tudnak megfelelni a legmagasabb elvárásoknak a lehető legnagyobb mértékig, ha a hideg és meleg külső hőmérsékletre külön gumiabroncsokat fejleszthetnek.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 29. hétfő
Péter
18. hét
Április 29.
A tánc világnapja
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem