Környezetvédelmi szervezetek szerint ez erkölcsi kérdés is.
Egyre népszerűbbek itthon is a forgalomfigyelő autós kamerák, de a jogi szabályozás nem egyértelmű. Ha egy közlekedési baleset után nem nyilvánvaló, hogy ki volt a hibás, a bíróságon jó eséllyel felhasználhatod a felvételt, de ez nem jelenti azt, hogy nem büntet meg az adatvédelmi hatóság. Annak jártunk utána, hogy érdemes-e, orosz példára, forgalmat figyelő fedélzeti kamerát szereltetni az autónkba.
Magyarországon 2015-ben több mint 16 ezer közlekedési balesetet regisztráltak a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint. Szerencsére az esetek nagy részében sem halál, sem súlyos sérülés nem következett be a balesetből eredően, de akadnak bőven tragédiák is.
Ugyanakkor, a balesetek természetéből adódóan, anyagi kár szinte minden esetben keletkezik. Ha a balesetnek voltak szemtanúi, akkor egyszerűbb persze megállapítani, hogy ki volt a hibás, de ha senki nem látta azt, hasznos lehet egy fedélzeti kamera képe.
Ennek megfelelően tele is van az internet olyan közlekedési baleseteket bemutató videókkal, melyeket gépkocsikba szerelt, forgalomfigyelő kamerák rögzítettek. Szinte a világ minden tájáról lehet ilyen felvételeket találni, de Oroszországból elképesztő mennyiséget töltenek fel.
- nyilatkozta Alekszej Gozorov, orosz aktivista a Szabad Európa Rádiónak.
Az interjúban több példát hoz arra, hogy egy ilyen kamera milyen sokszor visszahozta már az árát, amikor igazságtalan közlekedési bírságok eltörlésére, vagy baleset esetén saját igazának bizonyítására használta a képeket.
Ez teljesen legális itthon?
A Pénzcentrum kérdésére több érintett is vegyes képet rajzolt az autóba szerelhető fedélzeti kamerák hazai használatáról.
-írta a Pénzcentrumnak Gyulainé Dr Tóth Zsuzsa, a Magyar Autóklub jogi irodavezetője.
A Polgári törvénykönyvet (Ptk) illetve az Információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvényt (Info törvény) hozza fel példaként.
A Ptk előírja, hogy kép és hangfelvétel készítéséhez az érintett hozzájárulása szükséges, ám tömegfelvétel esetén kivételt tesz a jogszabály. Az Info törvény pedig arról rendelkezik, hogy személyes adat (ilyen a képmásunk és a rendszámunk is) szintén csak akkor kezelhető vagy használható fel, ha ahhoz az érintett hozzájárult.
A fentieknek megfelelően tilos a felvételeket feltenni a netre illetve a biztostónak való átadása is sérthet személyiségi jogokat, amennyiben ahhoz nem járult hozzá minden érintett, legalább is a Magyar Autóklub jogi irodavezetője szerint. Hozzátette viszont:
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Ez összecseng egyébként a Nemzeti Adatvédelmi Hatóság (NAIH) 2014-es ajánlásában foglaltakkal.
A Pénzcentrum megkérdezett több, a gépjárművek felelősségbiztosítási piacán nagy szereplőnek számító biztosítót is arról, hogy elfogadnak-e ilyen típusú felvételeket kárügyintézéskor. Cikkünk megjelenéséig csak az Allianz Hungária válaszolt megkeresésünkre.
- írta a Pénzcentrum megkeresésére Szőke Tamás, az Allianz igazgatója, de hozzátette, hogy érdemes körültekintően kezelni a felvételeket, mivel könnyű megsérteni a személyiségi jogokat, külföldön pedig büntetéssel is járhat a kamera használata.
Mielőtt bekapcsolt kamerával átlépnéd a határt
A külföldi utakkal kapcsolatban a Pénzcentrum a Magyar Autóklubhoz fordult, ahol kérdésünkre közölték, hogy
Számos európai országban azonban a szabályozás adatvédelmi szempontok miatt nem engedi meg fedélzeti kamera használatát. Ilyen például Svájc, Svédország és Portugália is, a Magyar Autóklub információi alapján.
A Pénzcentrumnak küldött válaszukban Ausztriával külön is foglalkoznak. Azt írják, hogy amennyiben egy magánszemély olyan felvételt hoz nyilvánosságra, melyen felismerhető egy másik jármű rendszáma, vagy beazonosíthatóvá válnak személyek, akkor bizony büntethetővé válik, mivel nem kérte a képeken felismerhető személyek vagy járműtulajdonosok beleegyezését.
Ausztriában, így baleset esetén sem adhat át magánszemély fedélzeti kamerával készített felvételeket a rendőrségnek, mert közúton csak maga a rendőrség jogosult - szigorú feltételek mellett -, digitális felvételeket, videót készíteni - tette hozzá a Magyar Autóklub jogi irodavezetője.
A fedélzeti kamerák oroszországi népszerűségét egyébként az is jól példázza, hogy egy 2013-as meteorit elégéséről is több olyan felvétel került fel a netre, amelyet autós kamerák rögzítettek Ezek közül az egyikkel zárjuk most ezt a cikket.
-
Húsz évre bebiztosították magukat: így juthat fix áron zöldáramhoz ez az ipari óriásvállalat
Tóth Zoltánt, az E.ON EIS (Energy Infrastructure Solutions) megoldásértékesítési osztályvezetőjét kérdeztük.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Gesztenye-feldolgozó, pizzéria, repülőgyár, fémipari vállalat - négy cég, négy iparág és azonos kihívások (x)
Az E.ON sikeres hazai kkv-kal közös együttműködésben mutatja be, hogyan tud segíteni egy energiaszolgáltató a cégek versenyképességében.








