24 °C Budapest
Budapest, beautiful young woman commuting the city with electric scooter

Súlyosan megbosszulja magát az e-rollerek vírusszerű terjedése: mikor lesz ennek vége?

G7
2023. november 29. 09:11

Egyre több főváros ébred rá, hogy a bérelhető e-rollereket le kell szabályozni, mert rengeteg problémát okoznak. Párizsban szeptember 1-től egyszerűen betiltották a bérlehető e-rollereket, Bécsben pedig, ha nem viszik vissza a kijeölt parkolóhelyre, akkor csak büntetés után adják vissza a cégnek a járműveket. A legtöbb városban ma már mobilitási pontokat hoztak létre, és elvileg csak itt lehet ezeket az eszközöket leparkolni, a gyakorlatban azonban kevés helyen sikerül betartani a szabályokat. Így van ez Budapesten is, ahol a fővárosi önkormányzat, a kerületek és a BKK háromszögében alapvetően büntetés nélkül ússzák meg az e-rollert bérbeadó cégek, hogy az eszközeiket nem a megfelelő helyre viszik a felhasználók - írja a G7. Pedig az e-roller óriási üzlet az üzemeltető cégnek, csak eközben nagy problémát okoz a városi közlekedésben.

Arról nem sokat lehetett tudni, hogy hány közösségi e-roller található a fővárosban, az üzemeltető cégek nehezen elérhetők, a honlapokon nehéz megtalálni az információkat. A BKK a lap kérdésére azonban elárulta az első félévében a rollerek és az utak számát – ez alapján tényleg nagyon sok lett a kétkerekű eszközből: már 11 ezernél is több e-roller van a budapesti utakon, ezekkel júliusban 490 ezer utat tettek meg. Összevetésképpen a legutóbbi adatok szerint 5500 taxi van a fővárosban. A havi félmillió utazási darabszámot érdemes azzal is összevetni, hogy a BKK Bubi közösségi kerékpárjaival is ugyanennyi utat tesznek meg – csakhogy azt kibocsátásmentesen, és a BKK-nak évente közel félmilliárd forint árbevételt generálva - írják. Ezzel együtt a megosztós e-rollerek ma már érezhető utasszámot vonnak el a közösségi közlekedéstől.

Az e-rollerek ugyanis nem az autózástól csábítanak el utasokat alapvetően, hanem a jóval kevésbé szennyező gyaloglástól és a közösségi közlekedéstől - kivételt csak a rossz tömegközlekedésű városok jelentenek, ahol az e-roller a környezetbarátabb megoldás.

Mekkora üzlet?

A fővárosban elérhető négy e-rolleres bérbeadó vállalkozás közül csak a Lime és a Bird-öt üzemeltető Vilii Fly Kft. pénzügyi adatai érhetők el 2022-re. Előbbi 3 milliárd forint, utóbbi 221 millió forint árbevételt ér el az országos bérbeadással. Feltételezve, hogy a Tier is hasonlóan növekedett, mint a két másik cég, 4-5 milliárd forint lehetett 2022-ben az árbevételük, aminek 70-80 százalék származhatott Budapestről, vagyis 3,5-4 milliárd forint lehet a fővárosi e-roller-bérbeadás éves árbevétele a lap szerint. A BKK 2022-es jegy- és bérletbevétele 56 milliárd forint volt - látható ebből, hogy mennyivel drágább az e-rollerezés: a forgalom fél százalékát adja, de a bevétel a BKK-énak tizede. 

Nehéz leszabályozni

A BKK 2022-ben jelentette be, hogy létrehoznak úgynevezett mobilitási pontokat. Az aktívabb, főleg bevárosi kerültek is csatlakoztak a a szabályozáshoz, a többi kerület pedig maga próbált meg fellépni: Budapesten ugyanis nem egyértelmű, hogy egy elhagyatott e-rollert kinek a felelőssége elvinni, vagy épp bírságot kiszabni. Van olyan járda amelyik fővárosi, a másik pedig a kerületé. A lap megfigyelése szerint nem igazán ellenőrzik a pontokat sem: volt, hogy napokig a járda közepén álltak, vagy félredobva feküdtek a rollerek.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Ráadásul mivel jellemzően 3-5 e-roller fér el egy mikromobilitási ponton, körülbelül 1200-1300 e-rollert lehet szabályosan a mikromobilitási pontokon tárolni, miközben 11 ezernél is több van Budapesten. Ebből
úgy tűnik, hiába tudja a BKK, mennyi rollert lehet szabályosan tárolni, mégis engedik a tilosban parkoló rollerek közlekedését. A fővárosi közteresek nem büntetik meg a tilosban parkoló e-rollereket: jegyzőkönyvet vesznek fel, azt továbbítják a fővárosi önkormányzatnak, a büntetést ők szabják ki. Eddig nem sokat: a 2022 decembere, a mikromobilitási szolgáltatókkal megkötött közterület-használati hatósági szerződések hatálybalépése óta 2023. szeptember 30-ig alig 6.850.000 forintnyi büntetést szabtak ki ilyen esetekben. Ez a 3 milliárdos éves árbevétel mellett nem éppen elrettentő.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm