De mégis mekkora kölcsönt lehet felvenni ilyen jövedelmekkel?
Április végéig több mint 1,7 millió ügyfélszerződés kapcsán küldik ki a hitelintézetek a deviza alapú kölcsönök elszámolási, s a jelzáloghitelek esetében a forintosítási értesítőit. Az első százezer ügyfélhez már e héten megérkezhet az elszámolás. Az MNB előzetes vizsgálat keretében már az ügyfélkör döntő részét felölelő bankok elszámolási felkészülését is ellenőrzi, különös tekintettel a számítási módszertan helyességére.
Az elszámolási törvény alapján a pénzügyi intézmények 2015. április 30-ig küldik meg ügyfeleiknek a deviza alapú kölcsönöknél tisztességtelenül elvont összegeket és az egyéb elszámolási tudnivalókat tartalmazó értesítő leveleket. A pénzügyi teljesítés - jóváírás vagy a megszűnt szerződéseknél kifizetés, amennyiben a fogyasztó az elszámoló pénzügyi intézménynél, vagy azzal azonos csoportba tartozó pénzügyi intézménynél vezeti a bankszámla számát - legkésőbb a megküldéstől számított 15 munkanapon belül történik meg. A megszűnt szerződések esetében az értesítő levél átvételét követően kell a bankszámlaszámot bejelenteni, vagy a pénztári pénzfelvételt kezdeményezni. A forint alapú és a ténylegesen devizában törlesztett hitelek elszámolására később, 2015 augusztusa és szeptembere közt kerül sor.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) által a piaci szereplőktől bekért adatok szerint a pénzügyi intézmények áprilisig mintegy 1,703 millió - élő vagy már megszűnt - ügyfélszerződésnél küldenek ügyfélértesítőt és számolnak el. E szám nem tartalmazza a korábban kedvezményesen végtörlesztett mintegy 170 ezer hitelt, amelynél az elszámolás nem automatikus, hanem az arra vonatkozó igényt - díj megfizetése ellenében - a pénzügyi intézményhez március 31-ig beérkező kérelemmel lehet kezdeményezni.
Márciusban összességében mintegy 237 ezer, áprilisban pedig mintegy 1,465 millió szerződésnél történhet meg az elszámolás. Az első mintegy százezer értesítőt e héten postázzák a hitelintézetek, a törvény által előírt módon tértivevényes levélben. Néhány bank érintett szerződései harmadánál-negyedénél már márciusban teljesíti az elszámolást. Mások - elsősorban a nagyobb ügyfélállománnyal rendelkező piaci szereplők - ezt hetente azonos nagyságú ügyfélkörre bontva, ütemezve teszik meg a jövő hónap végéig.
A még nem végleges adatok szerint összesen 39 hazai pénzügyi intézménynek kell legalább ezres - közülük a legnagyobb szolgáltatóknak százezres - nagyságrendű ügyfélkörrel elszámolni. Ezzel szemben 61 pénzügyi intézménynek - döntően takarékszövetkezetnek - tavasszal egyáltalán nem kell elszámolást teljesítenie, mivel nem voltak deviza alapú hiteles ügyfelei. Sok tízezer ügyfél esetében az elszámolással visszajáró összeg akkora, hogy abból lezárható a hitelszerződésük.
A jegybank folyamatosan ellenőrzi és támogatja a pénzügyi szervezeteket az elszámolási folyamat maradéktalan végrehajtásában, ezért fogyasztóvédelmi témavizsgálatot folytat a pénzügyi intézményeknél. A vizsgálatok összesen 308 szolgáltatót (14 nagybank, 20 kisbank, 5 fióktelep, 109 takarékszövetkezet, 88 követeléskezelő, közel 70 pénzügyi vállalkozás, 2 egyéb intézmény) érintenek, s az elszámolás lezárultáig, 2016 elejéig tartanak.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A legnagyobb ügyfélkörrel rendelkező, s az érintett fogyasztók több mint 75 százalékát lefedő pénzügyi intézményeknél az MNB már az elszámolási-forintosítási felkészülést is szorosan monitorozza, különös tekintettel az alkalmazott számítási módszertan helyességére.
Az MNB a továbbiakban is folyamatosan vizsgálja, hogy a pénzügyi intézmények felkészültek-e az elszámolással-forintosítással kapcsolatos további teendőkre, s teljesítik-e jogszabályi kötelezettségeiket. Ennek keretében a jegybank értékeli a hozzá beérkezett - fogyasztói vagy egyéb forrásból beérkező - adatokat, jelzéseket is. Hiányosság esetén a jegybank haladéktalanul felhívja az érintett intézményt annak megszüntetésére, jogszabályértés gyanúja esetén pedig határozottan fellép.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








