Aerial Car Factory 3D Concept: Automated Robot Arm Assembly Line Manufacturing Advanced High-Tech Green Energy Electric Vehicles. Construction, Building, Welding Industrial Production Conveyor

Újabb csapás ez az autóiparnak: a segélycsomagok sem oldják meg a globális hiányt

2023. március 28. 20:04

Bár a fogyasztói elektronikában mérséklődik a kereslet, a félvezetőhiány továbbra is több iparágat súlyt, állítják a Roland Berger szakértői új tanulmányukban. A hiány állandósul az autó- és gyártóiparban, a kereslet-ingadozás pedig felboríthatja az ellátási láncokat. A folytatódó "örökölt" chiphiány megelőző lépéseket igényel a vállalatok részéről.

Az alkatrész-felhasználók és -gyártók növekvő készletekkel, pénzügyi terhekkel és a kínálatban fellépő ostorcsapás-effektus valószínűségével szembesülnek. Utóbbi azt jelenti, hogy az ellátási lánc végén tapasztalható keresleti ingadozás készlet-instabilitáshoz vezethet az ellátási lánc teljes hosszában.

Egy másfajta hiány

A globális recesszióval kapcsolatos félelmek miatt az elektronikai termékek iránti eddig túlfűtött fogyasztói kereslet az utóbbi időben 30%-kal csökkent. Ez egyes technológiai területeken kapacitást szabadított fel, és átmenetileg gyakorlatilag megszüntette azt a rövidtávú chiphiányt, amellyel a világ az elmúlt két évben szembesült. Viszont a probléma nem tűnt el: míg a fogyasztói elektronika keresletének gyengülése miatt erősödött a csúcstechnológiát képviselő fejlett félvezető-kínálat, nem javult a nagyrészt autóipari és ipari vállalatok által használt (8" és 6" méretű lapkákon alapuló) hagyományos chipek alacsony kínálata.

„A mai félvezető-vásárlók kénytelenek kötéltáncot járni: egyszerre kell megküzdeniük a növekvő készletek kezelésével és a folyamatos ellátási problémákkal. A félvezetőgyártó vállalatok, az EMS szolgáltatók és néhány topvállalat által a termelés biztosítása érdekében nemrégiben felhalmozott felesleges készletek komoly pénzügyi terhet rónak a cégekre” – fogalmaz Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere.

Következésképpen hamarosan jelentős ostorcsapás-effektusra számítunk. Sok érintett vállalat a korábbi 16%-os átlagról mostanra több mint 23%-ra növelte biztonsági készleteit, így megnövekedett pénzügyi terheket kell kezelniük, különösen a növekvő tőkeköltségek miatt.

Nincs azonnali enyhülés

Bár a chiphiány leküzdése az elmúlt két év nagy kihívása, a pandémia és a globális recesszió miatt eddig nagyon kevés figyelem és erőforrás összpontosult az autóipari és ipari vállalatok által használt régebbi chipekre. Az autóipari piac 62%-a és az ipari piac 57%-a analóg/keverékjeles chipekre, mikrokontroller egységekre vagy speciális alkatrészekre, például MEMS-ekre (mikroelektromechanikai rendszerek) támaszkodik. Mivel a chipgyártók egyre inkább a fejlettebb chipek "jövőállóságát" keresik, ezek a régebbi és speciálisabb chipek egyre többször hiányozni fognak a piacról.

A kormányzatok által kiutalt segélycsomagok sem hoznak enyhülést: a nemrégiben elfogadott amerikai CHIPS-törvény például csak 5%-ot különít el a régebbi node-ok (a hálózat részét képező, különálló egység) gyártásának növelésére. Hasonlóképpen, az európai chiptörvényben található nem egyértelmű költségvetések és iránymutatások sem igazán fogják befolyásolni az autóipari és ipari vállalatokat érintő node-hiányt.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Várakozásaink szerint ennek a jogszabálynak legalább 2024/2025-ig nem lesz mérhető eredménye, mivel eddigre várhatóak a piaci korrekciók hatása

– tette hozzá Schannen Frigyes.

A Roland Berger szerint a jövőben az érintett vállalatoknak át kell térniük a központosított E/E (elektromos/elektronikus) architektúrákra és a modern node-okkal kompatibilis félvezetőket kell használniuk. Ezeknek az integrált rendszereknek köszönhetően jelentősen javulhat majd például az autóipar esetében a járművezérlés, a biztonsági funkciók, az infotainment-rendszerek, az aktív biztonsági megoldások, valamint egyéb kényelmi, komfort és csatlakoztathatósági funkciók is.

Emellett a cégeknek készlet-korrekcióra és optimalizálására kell összpontosítaniuk, hogy megszüntethessék a felesleges költségeket.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 29. hétfő
Péter
18. hét
Április 29.
A tánc világnapja
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem