A német luxusautó-gyártó Porsche bevétele 9,01 milliárd euró volt az első negyedévben, 11 százalékkal kisebb az egy évvel korábbi 10,1 milliárd eurónál.
Órákon belül véget ér a győri Audi dolgozóinak sztrájkja, akik többek között azt sérelmezik, hogy a a cseh VW-dolgozók 25, a szlovák munkások 28, a lengyelek 39 százalékkal keresnek többet a magyaroknál. A vállalat ezt cáfolja, azaz szerinte ez nem ilyen egyszerű, hiszen ezek a számok alkalmatlanok a telephelyek bárminemű összehasonlítására. A Pénzcentrum utánajárt, mennyit lehet keresni Magyarországon kívül, ha valaki az autóiparban szeretne elhelyezkedni.{{KAPCSOLODO:1074383}}
Az egész ország Győrre figyel ezekben a napokban, de egyelőre még nincs megállapodás az Audi Hungária és a szakszervezetek között, miközben az egyhetesre hirdetett sztrájk finisbe fordult: már csak órák vannak hátra belőle (legalábbis a hivatalosan bejelentett akcióból).
Az Audi Hungária Független Szakszervezet elnökhelyettese, Csalogány György ismertetése szerint a cseh VW-dolgozók 25 százalékkal, a szlovák munkások 28 százalékkal, a lengyel VW-munkavállalók 39 százalékkal, míg a belga dolgozók 3,6-szor keresnek többet a magyar társaiknál.
A vállalat szerinte azonban ez nem ilyen egyszerű, hiszen ezek a számok alkalmatlanok a telephelyek bárminemű összehasonlítására - a Portfolio elemzése is hasonló eredményre jutott: a bérek végső soron az országban megtermelt érték osztozkodásán keresztül határozódnak meg.
Habár tényleg csalóka lehet az összehasonlítás, azért látványos az eltérés a bérek között. A nagyságrendi különbségeket jól bizonyítja, hogy az autóiparban Európa szinte minden országában jobban lehet keresni, mint Magyarországon. Korábban a Pénzcentrum is beszámolt róla, hogy az autógyárban nem csak Ausztriában és Németországban, de Hollandiában is könnyű elhelyezkedni magyar szakemberként: Ausztriában átlagosan 1000-1100 eurót lehet keresni (ehhez jön még 13. és egy év után a 14. havi fizetés), Hollandiában általában 350-475 eurót lehet keresni hetente, ami havi szinten 1500-2000 eurót jelent. Németországban nettóban egy betanított munkás átlagosan 1000-1300 eurót keres, egy szakmunkás 1400 eurót, az autóiparban azonban ennek akár a többszöröség is kifizetik.
Egy neve elhallgatását kérő, korábban külföldön az autóiparban, ma már munkaerőközvetítőként dolgozó férfi telefonon keresztül úgy nyilatkozott a Pénzcentrumnak, hogy Németországban az BMW gyáraiban betanított munkásként 2100-2200 eurót is meg lehet keresni. Ha valakinek az autóiparban használható szakmája is van (gépkezelő, hegesztő), akkor akár 2700 eurót (ez mai árfolyamon 855 900 forint) is megkereshet pár ott töltött év után. Ebben már benne vannak a műszakpótlékok és a 13., 14. havi fizetések is. Elmondása szerint az Audi gyáraiban ennél akár még 15-20 százalékkal is többet meg lehet keresni, a magyar bérek akár három-négyszeresét is.
Már Szlovákia is vonzó a magyar melósoknak
De nem csak Németország, hanem szlovák autóipar is vonzó alternatíva lehet a magyar munkavállalóknak, lassan mondhatjuk, hogy tömegével vándorolnak a határ túloldalára. Arról is írtunk korábban, hogy nagyszombati Peugeot-Citroën, a pozsonyi Volkswagen és a zsolnai Kia szipkázza el a magyar munkaerőt. A munkaerőhiány a határ mindkét oldalán nagy problémát jelent, a béremelési versenyben viszont a szlovákok vezetnek.
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Konkrét ajánlatok
A korábbi cikkeink után kíváncsiak voltunk, hog ymst mia helyzet ha a nemzetközi autóiparban szeretnénk elhelyezkedni- például A németországi Regensburgban autógyári betanított munkatársat keresnek azonnali kezdéssel, betanított munkásként a béralap nettó 1300 - 1400 euró, amihez jönnek még a műszakpótlékok, a 13. majd 14. havi fizetések és a családosokat megillet 150 eurós adókedvezmény, valamint gyermekek után német családi pótlék igényelhető 194 euró/gyerek.
Szlovákiában is könnyen találhat magának munkát az autóiparban, aki rászánja az időt és megkeresi a legjobb ajánlatot. A Járműipar.hu számolt be még tavaly, hogy átlagban 430 ezer forintot keresnek a szlovákiai autógyárak dolgozói. Hasonló ajánlatokat találtunk mi is, az egyik hirdetésben nettó 780 eurót ígérnek a leendő munkavállalóknak, de ehhez még hozzájönnek a műszakpótlékok, bónuszok. Egy másik hirdetésben 1300 eurót kínálnak. De északi szomszédunknál találtunk bruttó 450 ezer forintot kínáló autóipari állást is.
Ausztriában autógyárban dolgozó magyarként is többet lehet keresni, mint például a vendéglátásban: egy grazi gyárban 10,4 eurót lehet keresni óránként, ez 160 óra munkával 1664 eurót jelent, ez ugyan bruttó bér, ám nincsenek még benne a műszakpótlékok és az egyéb juttatások.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Másként látja Alekszej Navalnij halálát az amerikai hírszerzés
- Gázolt a vonat Kecskemétnél, késésekre kell számítani a szegedi vonalon
- Sulyok Tamás: kiváló borászok nélkül nem születnének minőségi borok
- Változatlan hitelminősítés, új kínai autógyár - a nap hírei
- Új videón a Hamász magyar túsza
- Itt a hét öt száma